Gå til innhold

Suzuki xl-7 2005 TD. Turtallsproblemer. Motorhastighetsføler??

Ranger emnet


astro1

Anbefalte innlegg

Hei. Er ny i dette forumet. Har nettoppp kjøpt meg en XL-7 2005 mod. Fant fort ut at noe ikke stemte med motoren. Den trekker dårlig på lave turtall og på over 3000 o/min er det nesten ikke trekk i det hele tatt. Har fått en diagnose på den og da fikk de opp feilsignal på motorhastighetsføler (føler A). Fant ut at det er to følere på denne motoren som har med hastighet å gjøre. En på kam og en på veiv. Hvilken av dise følerene er Føler A??????? Kunne ikke svare meg på et suzukiverksted en gang. Noen son har peiling på dette?? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du er nødt til å få lest ut feilkoder slik at du har en feilkode, ellers er det UMULIG å si.. skrudd på suzuki i over 6 år, aldri hørt om den sensorn du snakker om. Ett lite tips fra meg, hvis den drar dårlig så skjekk staget som er bak på motorn. ta handa inn bak intercoolern på høyre side (sett forfra) å kjenn om det staget som er på motorn går fint opp å ned.. er en vakumklokke med ett plastikk klips som er koblet på, som skal vri det av å på ved gasspådrag. men dette pleier å ryke. hvis den ryker når staget er lukket igjen, går bilen som en dass.. Er nok også mye sot i EGR systemet som går inn på innsuget igjen, lønner seg å sjekke. Men dra på verksted å få lest ut feilkoder, kan godt hjelpe deg med litt tips hvis du har feilkoden..

 

MVH Bjørnar

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skal sjekke staget i morgen. Har vert på verksted og fått lest av feilkoder. Det de sa var at jeg måtte bytte motorhastighetsføler. Skal ringe til de i morgen og få tak i nummeret de fikk opp under diagnosen. Hadde vert fint å fått hjelp med den feilkoden. Når det gjelder det EGR systemet, kan det "renses" opp i? Noe annet jeg burde ha sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Jeg har skrudd VELDIG mye på disse bilene. Og kan masse om dem, så bare å spørre hvis det skal være noe :) Det kan umulig ha vært ett suzuki verksted du har vært på hvertfall. De har nok brukt et universal tester, noe som gir ett dårlig svar. men kan nok ha fått en vanlig EOBD kode. kom med koden så kan jeg sjekke hva det er :)

 

Men er som regel ikke selve EGR ventilen som er problemet. men røret som går ifra EGR ventilen og inn på innsuget igjen,,, det pleier å tette seg. å derfor igjen dette staget som jeg snakker om setter seg fast. Tar du av intercoolern (noe som er svært enkelt) så kommer du til dette røret jeg snakker om. sitter med 2 stk 10 mm hodetbolter inn på innsuget, skru av dette å bruk ett speil eller lignende å se inn i innsuget om det er mye sot der, uansett, gjør reint dette så mye du klarer..

 

Husk også å sjekk om staget går ann å begeve på når du sjekker om den plastikken har ryki. også :)

Husk jeg sier ikke det er dette som er feilen, men en vanlig feil på disse bilene når kunden klager på dårlig trekkraft :)

 

Ett annet tips, hvis det ikke er gjort. Bytt strammethjulet på multireima til STÅLHJUL. dette er plasikk hjul originalt. Dette får du KUN kjøpt på Suzuki verksted. Dette er noe du bør sjekke snarest! Dette er noe vi har fått beskjed av fabrikken å bytte PGA stor fare for motorhavari. Desverre er ikke dette byttet på alle biler, da mange kunder ikke bruker autoriserte suzuki verksteder. Det som skjer er at plastikk hjulet er så dårlig at det knager istykker reima, slik at den kan ryke og da går vikkler den seg inn i regreima, å den ryker mest sannsynlig. Hadde faktisk ett slik tilfelle innom jobben idag! Hvis d skjer så er d kun ett valg. bytt motor. så det er verdt de pengene det strammehjulet koster :)

 

MVH Bjørnar

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):)He he. Helt riktig. Var nok et annet verksted en suzuki jeg har hatt bilen på ja. Hadde den inne på et verksted som heter Bergen bilelektronikk. I første omgang ikke for å lese feilkoder men for å få den chippet. Trodde at bilen gikk så dårlig orginalt, men siden den ikke gikk bedre etter tuning så tok de en diagnose. Sikkert noe universalt verktøy de bruker ja. Får ta av røret i morgen for å se hvor nedsotet det er inni der. Det strammehjulet på multireima har blitt byttet vet jeg. Har du noen erfaring med tuning av xl-7? Takk for alle tipsene bjørnar!! Du kan kanskje ha spart meg for en del kroner i verksteds regning.:)

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skjønner. Nå er jo ikke akkurat de bilene noe rakett uansett når de er iorden, hehe. Men blir litt kvikkere ved chipping. Brodern kjøpte en slik ny i 2006, han monterte chip boks, og justerte turbo (wategaten) for å få den til å gå bedre, men den hadde en tendens til å tulle hvis den blei pressa hardt, spesielt opp bakker med henger. Men har snakket med en del som omprogrammerer hjernen bare, å det har visst fungert noe bedre.

 

Ok, så det er montert stålhjul ikke nytt plastikkhjul?? da bør du jo ikke bekymre deg for det hvertfall.

 

Ja sjekk røret. "problemet" med disse bilene er at de kan bli litt dævvkjørte, å soter der igjen VELDIG fort igjen. Så chipp trimming kan gjøre godt faktisk. Får blåst den rein mer. Hvis det plastikk klipset på staget har ryki, så prøv å vri staget motsatt vei av det det står å prøv bilen, da vil jeg tro den går bedre (hvis det er feilen da selvsagt).

 

Fant forresten ett skriv fra teknisk avdeling på suzuki, tok ett print screen: http://www.kna-eiker.com/XL7.jpg

 

MVh bjørnar

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg sjekket om staget fungerte og fikk rensket opp i røret som går inn på innsug. Staget var faktisk hoppet av, ikke brukket. Staget til ekstra innsug stod litt fast og måtte smøres opp. Røret som går inn på innsug var nesten tett i enden som går inn på innsuget. Fikk reingjort det jeg kunne komme til. Så at det var litt dritt igjen inni innsug som jeg ikke kom til. Kom mye svart røyk ut av eksos når jeg ruste motoren etterpå. Det ga seg etter en liten prøvetur.

 

Motoren trekker nå over 3000 o/min også, men er ennå noe som ikke er helt som det skal. Føler enda at det mangler litt "drag" i den. Spesielt når det blir litt turtall på motoren. Kommer da til å tenke på den feilkoden som hadde komt opp under diagnose. Fikk ikke tak i selve nr på feilkoden i dag.

 

På suzuki forhandler her i bergen så mener de at motorhastighetsfølerene er: en som ligger helt foran oppå toppdekselet. Den er hvit med en tapp som stikker inn på baksiden av remhjulet til kammen. Den andre var litt verre å komme til sa de. Ligger bak på motor mot svinghjul. Eneste gangene de hadde skiftet den på disse motorene, var hvis de hadde dultet borti når de skiftet clutsh. Så ikke vet jeg med disse feilkode greiene.

Har i hvertfall bestilt den føleren som går til kammen. Får satse på at det er den som lager litt krøll. Kostet bare 350kr.

 

Noe annet som kanskje skulle vert sjekket?

 

 

Mvh Tore

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis den tappen var knekt så må du bytte den. Men vridde du staget ene veien? for så å se om den gikk bedre? så prøve andre veien igjen? Men hjelper ikke å smøre opp staget ibakant, da disse stagene er "trege" inni motorn. Men det som hjelper er FORTE rens spray, som er laget for å fjerne sot inni innsuget. Du renser da også spjelda, slik at staget går lettere. Har ett skriv fra teknisk avdeling som avhandler dette, kan godt sende deg hvis du vil ha.

 

Motorhastighets føler er det da ingenting som heter, hvis man skal være pirkete, det er bare sånt "universal ord" som blir brukt., men det er noe som heter kam og veiv sensor. Det som er problemet med universalt diagnose utstyr. Har vært borti en gang å bytte kamsensor. Men veiv sensor har jeg kun byttet ved å få ødelagt den ved bytte av clutch som de sa på suzuki verkstedet du var hos. Hvis det er en feil på de, så står det det i feilkoden. Men få de til å lese ut feilkoder.. Lyser motorlampa di? hvis ikke så tviler jeg på d er noe feil der.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tappen var ikke knekt. Staget var bare hoppet av. Fikk bare spjeldet til å gå fritt, satt delene sammen og prøvekjørte. Ryker vakumklokka ofte?

Er ikke noe motorlampe som lyser. Skal få tak i feilkoden i morgen.

 

Tror han som eigde bilen før meg har kjørt med det spjeldet lukket lenge. Måtte kakke i det med stort skruhjern for å klare å vri på det.

 

Hadde vert fint å fått det skrivet som omhandler rens av innsug!! Må en av med hele innsuget da?

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis staget var hoppet av, så er det garantert skadet slik at det detter av igjen.. da bør du sjekke d jevnlig hvertfall.. vært borti det flere ganger, de ser hele ut, men detter av fordet.. Er ikke selve vakumklokka som ryker, men kun plastikk klipset. Men får ikke kjøpt det løst, så må ha hele vakumklokka.

 

Når det gjelder rens av innsuget, så er det selvfølgelig best å ta av innsuget, d sier seg selv. MEN! her er det ett stort men.. Det går som regel ikke. PGA dysene sitter fast. Innsuget sitter over toppen, å dysene igjennom innsuget å toppen. Å de ruster fast. Har hatt så sinnsykt mange sånne jobber, hvor det ender med at man må kappe av dysene rett å slett med vinkel sliper for å få det av. å da igjen må topp, innsug å dyser byttes. Tro meg, vi har prøvd ALT!! jobb på 70-80000kr ++. Finnes flere spesialverktøy som har kommet fra fabrikk i senere tid, hvor det kan i NOEN TILFELLER, skje at vi klarer å løsne noen dyser, selvom de blir ødelagt, men erfart at d er ytterst sjelden det fungerer med alle 4 dysene.. en dyse koster forresten rundt 6000 kr.

 

Så det som da er greia, er en spray som skal sprayes inn i motor, mens den går på en spesiell måte, å da løsner faktisk driiiten inni sinnsuget å blir blåst ut eksosen. Har fungert mange ganger, men dog ikke alltid det heller! Hatt biler som som røyklagt hele området mens vi har rensa, å det er jo ett godt tegn :) Så absolutt verdt å prøve.. Har en hel forklaring på hvordan dette virker, ifra teknisk avdeling.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare følge godt med på staget om det hopper av igjen. Det har ikke gjort det enda hvertfall seelv om jeg har kjørt motoren litt hardt de siste dagene for å få blåst ut litt sot. Hvis det viser seg at staget er ødelagt, kan en da kjøre med det ekstra gasspjeldet permanent åpent?

 

Tror ikke jeg gidder å ta av hele innsuget da nei :)

Men kunne godt tenkt meg å prøve den sprayen. Hvor får jeg kjøpt den FORTE sprayen? Hadde vert kjempefint om du kunne sendt meg papirer på hvordan en gjør det på mail eller pm eller noe sånt.:)

 

Prøvde å få tak i den feilkoden i dag. Må vistnok ta ny diagnose for å få feilkoden opp.

 

Jeg prøver å bytte den kamsensoren før jeg tar ny diagnose. Delen er allerede bestilt fra Drammen. Får bare krysse fingrene for at det var den som var problemet.:)

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan kjøre med spjeldet helt oppe, da går den hvertfall bedre enn når d er lukket. problemet kommer når vintern kommer, å den ikke vil starte :) Men husk at kamaksel sensorn er juster bar, å den må stilles inn med riktig mål i forhold til kamdrevet, her må du ta av øvre reg.reim deksel for å måle lengden. Setter du den bare inn å starter så kan du ødelegge den, for den subber som sagt :)

Jeg anbefaler deg å dra på suzuki verksted! Vil tippe feilkoden din heter P0340 CMP krets feil. Har en bil inne på jobben nå som gikk dritdårlig. men der var d P0190, fuel rail pressure. kan være den også!

 

Har det noen gang vært byttet reg.reim?

 

Hva er mailen din, så kan jeg sende deg en epost :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å bytte sensoren selv først. Bruker en føleblader for å måle avstanden? Skal notere ned de feilkodene du skrev. Skal på ny diagnose med bilen på torsdag. Så kan jeg sjekke opp mot en eventuell feilkode de kommer med.

 

Reg reim ble skiftet på 90000km. I følge kvitteringen.

 

Sender deg mailen på PM hvis jeg får det til.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mailen! Vet hvertfall nå hva avstanden skal være :) Sensoren er jo en enkel sak og skifte! Men den rensen var jo et helt kapittel! :)

 

Etter jeg har lest igjennom det du sendte meg så la jeg merke til det med forebyggende. Bør en altså skifte olje en gang i året altså? Hvis jeg leverer bilen på service på suzuki neste neste gang, ville de tatt en sånn rens da mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår