Gå til innhold

Astra med gir spak/overføring problemer. kan noen hjelpe ?

Ranger emnet

Tommyaleks

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Opel Astra 1.6 16v 1996 mod. Problemet er: de som hadde bilen før jeg kjøpte den klarte å knekke en pinne som holder i sammen to lenkearmer til giroverføringen. Dette resulterte i at de mistet 5 giret. De selv trodde at det var kun en justering eller noe så de prøvde å justere den uten hell i den saken. Når jeg fikk bilen og tittet på saken så viser det seg at noe av den gamle pinnen satt igjenn men kun igjennom 1 hull. Jeg byttet pinnen men har fremdeles ikke no 5 gir. Et annet problem som også var der var at sperren til Revers giret var heller ikke på plass der det skulle. Dvs. at det er veeldig lett å ta feil av 1 og revers giret. Jeg tittet på spakstellet og det kan se ut som spaken må justeres slik at sperren treffer en kant eller noe. Normalt sett så må man dra opp en knapp for å så sette den i revers. Dette fungerer ikke her. Jeg kan ikke se noen som helst justering på spakstellet. Så spørsmålet er: Er det noen som kan gi meg en forklaring på hvor man justerer og hvordan man justere dette. De som har gjort det før har tydligvis ikke vist hva de hold på med, de kunne ikke gi meg noen som helst forklaring på hvor og hvordan. Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det er en måte å justere gir overføringen på. Du må først sjekke om du har hull i girstanga, ta av trekket rundt girstanga, sjekk om det er hull i ramma og i stanga. trenger 2 stk 4,5mm bor etc. løsn giroverførings klemma foran torpdorveggen, på selve girvelgern oppå girkassa, til høyre(når enn står foran bilen) der akslimngen går inn i huset er det en sort plast plugg/hette som må dras ut, sett girkassa i fri, vir man girvelgern til høyre, dytt en bor etc på 4,5mm inn i hullet, da vil girvelgern stå, ta av trekket rundt girstanga, skyv girstanga mot venstre, der er det 2 hull som passer overens, sett en 4,5mm bor/etc i hullet. så er det bare å dra til bolten på klemma. fjern bor etc. ferdig justert.

prøv det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider