Gå til innhold

Oljelampe

Ranger emnet

lotherington

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en oljelampe som har gått bananas..

Det skjedde for en tid tilbake, at den begynte å blinke og ule, en forferdelig irriterende lyd. Jeg fylte på olje, uten å peile først(smart), og så etterpå at oljenivået var gått over maks.

Slik har det fortsatt. Det er litt for mye olje på bilen, og oljelampa lager enda lyd fra helvete.

Hva kan være galt, og hva kan eventuelt gjøres? Ettersom lyden kom før jeg fylte på for mye olje, vil jeg ikke tro at det er årsaken?!

Jeg forsøkte å fjerne ledningen fra oljefilteret, uten at det gjorde noe forskjell.

En annen morsom ting er at det først slår inn når jeg passerer 2100 omdreininger. Inntil det går det greit uten lyd eller blinking.

Dette er uansett en bil jeg snart skal gi fra meg(kaste), så jeg gidder ikke gjøre så mye omfattende med det. Men om noen har noen enkle løsninger for å bli kvitt denne helvetes lyden hadde jeg blitt glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to trykkbrytere ved filteret, en som er aktiv under 2000 omdr og en annen som er aktiv på turtall over dette. Disse to har motsatt funksjon og forskjellig farger, ofte blå og hvit. Sjekk ledningen på den hvite, kople den fra eller legg den til jord og problemet skal forsvinne. eller enda bedre, kjøp ny trykkbryter ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum.

Usikker på hva du mener. Ut i fra hva jeg kan se går det kun en ledning ned mot filteret, og den har jeg som nevnt over allerede koblet ut.

Prøvde å finne et bilde av motoren på nettet, uten hell, slik at jeg kunne vist hva jeg mente.

Klarer du å forklare bedre? du vet, noen av oss må ha det inn med teskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke lavtrykksbryteren (blå) bak på toppen på gamle 8v? På flere nyere 8v står begge ved filterbraketten.

lotherington: Ledningen til den ved filteret (som ofte er hvit eller svart) legger du til jord (giver er lukket når det er trykk nok), vil tro problemet da der borte. I alle fall vil lyden forsvinne, om du faktisk har lavt oljetrykk så er problemet ikke borte og motor kan ta skade. Som sagt, kjøp ny bryter og bytt.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett under fordeleren sitter braketten til oljefilteret. Oppå denne er det en eller to trykkbrytere (om det kun er en så står den andre i toppen).

Den ledningen som går til trykkbryteren på filterbraketten skal du kople til jord. Har du to trykkbrytere så kople ledningen på den hvite til jord.

To trykkbrytere

OljetrykkbryterAudi.gif

En trykkbryter

OljetrykkbryterG2.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider