Gå til innhold

Bytte toppakning, ganske dyrt?

Ranger emnet


Linke1

Anbefalte innlegg

Da vi skiftet olje på bilen, hadde oljen litt brunfarge. Bilen bruker litt frostvæske, men ikke overdrevent mye, bare litt mer en normalt. Det tyder da på at kanskje toppakningen er gåen siden oljen er litt brunaktig. Jeg ser at selve toppakningen bare koster litt over 500 KR. Jeg forstår det slik at det er selve reparasjonen som tar tid og er dyr? Er det mer jeg må forvente i utgifter for deler, eller er det mest sannsynlig bare toppakningen? Er dette easy fix for noen som ikke er vant til å skru? Jeg orker ikke å dra til verksted når det koster over 10 tusen for å fikse dette, da jeg kan sette den av på kjøretøylinja på en skole og la de gjøre det.

Audi A4 1.8TQ S-Line 2003

Audi A4 1.6 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen stor sak å skifte toppakning, men er litt arbeid. Om du har gjort tilsvarende før så burde det gå greit. Strengt tatt skal du bytte topplokksboltene hver gang, det er strekkbolter og er for engangsbruk. Om toppakning er gåen så vil jeg på det sterkeste anbefale å plane toppen før du monterer den tilbake.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om toppakning er defekt så er det også en mulighet for at toppen er ujevn (varmkjørt motor e.l.). For å unngå en igjen nært forestående defekt toppakning så planer man toppen. Freser av til den er helt plan, gjerne nok med et par tidels mm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på at det er topppakning nei. Er det bare å krype under bilen og sjekke det da? At det er denne kjøler på olje? Om denne ryker, vil da bilen bruke mer kjølevæske?

 

Edit: http://norskbildelesenter.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=47&Arsmodell=1997&R_Time=025550&Forside=&Varegruppe=230 Det er slike strekkbolter du sikter til? (de i midten)

Endret av Linke1

Audi A4 1.8TQ S-Line 2003

Audi A4 1.6 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men vanskelig å si om det er defekt topppakning også! :)

Kan gjerne få ett hint om defekt topppakning ved avgass kontroll og ved å skru ut alle pluggene å se i sylindrene, er topppakning gåen og vann går inn i sylinder så blir sylinderet som trekker inn vann ganske rent iforhold til de andre. Har du mulighet kan du kjøre trykkluft på sylindrene og se om det bobler i kjølevannstank f.eks....

Eneste måten å kontrollere oljekjøleren på er vel å demontere den å fylle med vann og se om det kommer ut i olje enden av oljekjøleren... eventuelt kjøre trykklufts test på vannsiden og se om du får noe luft lekkasjer på oljesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår