Gå til innhold

Suzuki XL-7 2005 mod. Usikkerhet om bakerste seterad.

Ranger emnet

astro1

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 2005 mod XL-7. Bilen er oprinnelig en 7 seter som har blitt ombygd til varebil. Tidligere eier av bilen satte nylig inn en seterad og omregistrerte den til personbil igjen. Han opplyste om at en kunne sette inn siste seterad men en måtte da sveise på nye fester til det.

Festene ble vist kappet av når den ble ombygd til varebil.

Kan en sveise på nye fester for at den skal bli 7 seter igjen eller er det for omfattende? Og får en godkjent bilen som 7 seter igjen i det hele tatt?:wonder:

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 7 seter igjen så må gulvet i bilen byttes. Da dette er sveiset om for å bygge om til varebil. Dette blir ikke utført lenger. Men veit OL senteret i hokksund, har gjort det på en bil, men de sa at de sluttet med det! Er OL senteret som har bygget om alle XL7 i norge! De har nok de gulvplatene liggende.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker på om de vil gi ut det til noen private kunder. Tror det er rimelig strengt hvis dette skal bygges om tilbake. Men ring OL senteret å prat med preben på 32 25 05 64. Han kan svare deg. Vil tro det ikke lar seg gjøre, men lov å prøve :) Tro meg, ikke bare du som har nye slike seter liggende. Vi har vel flere hundre nye seter liggende på jobben:)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt da hvis jeg får et barn til hvis det ikke lar seg gjøre :) Er ikke plass til 3 barneseter slik den er i dag. Tror biltilsynet i Bergen (som gokjente den som 5 seter) mente at det lot seg gjøre. Og de er kjent for å vere streng når det gjelder ombygging. Går det ikke så går det ikke. :) Men skal hvertfall ta en telefon før jeg slår det helt fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under bilen i dag og så litt på hvor stor plate som hadde blitt byttet ut der som seteraden har stått. Kan ikke være så godt karrosseri arbeid som har blitt gjort der, har jo rustet som bare F i sveisefugene! Må sandblåses alt og i verste fall bytte ut deler av platen. Er jo bare 6 år siden de bygget den om til varebil!!

Er egentlig helt "sløkket" og begynne å bytte ut deler av platen. Da kan en heller sveise inn igjen den platen som egentlig hører hjemme på bilen også sette inn de setene som mangler.

Hvis platen som en gang sto i bilen ikke kan skaffes, kan en da lage nye fester til setene og forsterke den platen som står i bilen nå? Har dette blitt gjort noen gang og har dette blitt godkjent hos biltilsynet i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvertfall funnet ut en del angående bakerste seterad etter å ha snakket med statens vegvesen (teknisk) og ol senteret i Hokksund.

Er sikkert ikke bare jeg som lurer på akkurat dette med seter i XL-7.

En kan hvertfall ikke lage nye fester selv. Det måtte være den "orginale" bunnen som stod i bilen med setefester og beltefester. Dette etter en ny lov som tred i kraft i 1999 om ombygging.

OL senteret i Hokksund hadde kastet bunnene fra alle bilene de hadde bygget om til varebil. Hvis en skulle ha tak i ny bunn så måtte en gå til en bilhugger. Hvis en satt inn ny bunn, så ble det på eget ansvar. Hvis en ikke fant et karrosseriverksted som "gikk god for" å sette inn bunnen da.

Jeg trenger et telefon nummer eller en mail adresse til Suzuki import�ren i norge. Helst til RSA teknisk.

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Etter nye møter og et nytt skriv som blei sendt ut idag så er disse reglene endret igjen.Nå trengs det kun en gjennomgående bolt for og få disse godkjent om du da ikke er så uheldig som jeg er som har en type 2 som ikke har det øyet som bolten skal i mellom...Så ifølge veivesenet kan man risikere og måtte bytte hele staget for og få det øyet som en bolt skal i mellom.Bilen blei idag godkjent med en hake om at det kanskje måtte endres og at vi kanskje må sette inn det staget med det øyet som aldri har vært der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider