Gå til innhold

Ingen gasserspons, 1.9 sdi, 01 mod. Kjent feil?

Ranger emnet

Mondeo 08

Anbefalte innlegg

har en caddy 1.9 Sdi med ingen gass respons.

I det jeg starter bilen så fungerer gassen i 3-5 minutter og biler kan kjøres normalt.

Etter ca 3-5 minutter så er det kun tomgang som gjelder. kan settes i gir å kjøres, men ikke gass.

Noen som har vært bort i dette før?

På en diagnose (ikke vw verksted) så fikk jeg opp "GASSPEDALSTILLINGS FEIL"

Hva er det? Potensmeteret som er gåent, eller noe i hjernen eller hva?

takker for hjelp.

Om noen har heller lyst å ringe å hjelpe så er nr mitt 40494853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en grunninnstilling / kalibrering av gasspjeld og problemet er nok løst. Dette kan med fordel gjøres på merkeverksted (eller hos noen som har VCDS).

Ok? Tok en diagnose som sagt og der fikk jeg gasspedalstillings feil. Du mener det løser seg med kalibrering eller grunninnstilling?

De tar vel litt over 1000 kr for dette på merkeverksted da vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på en måte det jeg har gjort på et vanlig bilverksted. Men der fikk jeg vel ikke en så "spesifisert" diagnose. Stod bare gasspedalstillings feil og en der det stod feil temp på manifold føler, men den har vel ikke noe med gassen?

Får kjøre den til vw verksted her i askim. Men det er ikke møller da. Men er merkeverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tempgiver på innsugsmanifold (IAT) har ikke noe med dette å gjøre. Feil på den går ut over effekt i motor og drivstofforbruk.

Jeg ville foretatt en diagnose først, da på merkeverksted. De som gjør dette er såpass oppegående at de ut fra feilkoden ser om det er noe galt med pot-meter i gasspedal eller om dette kun trenger en kalibrering for å fungere igjen. Alt gjøres fra en PC og er gjort på minutter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar. Ringte VW verksted i askim nå og fikk vite at de har 2 ukers ventetid. men så spurte jeg hvor lang tid slik jobb tok så sa ha 10-15 min, så sa jeg jeg kan jo bare få en kalibrering/diagnose uten feilsøking så kan jeg ordne resten selv. Da kunne jeg kommer i morgen kl 8.

Men burde kanskje bytte tempgiver også? Hehe, er det mye jobb? Er grønn på caddy se. det kan jeg vel bestille på norskbildelsenter hvis de har sånt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, temp-giveren burde du bytte såfremt denne fortsatt ligger med feil. Når de kopler seg til bilen på Møller så tar det de ett minutt ekstra å lese ut feilkoder. Få de til å gjøre det slik at du er sikker på hvilken giver det er snakk om. Om det er IAT-sensoren så er det sikkert G72. Å skifte denne gjør du på et par minutter, se under. Er integrert med MAP-sensoren om det er likt på din bil.

2011-04-23_135516_g72.png

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for illustrasjonsbildet og hjelp. Caddy'n skal inn i morgen forresten. Hadde ikke tid før i morgen, har 4 andre biler som måtte jobbes med litt.

Det ser ut som jeg skal klare å bytte den sensoren selv. Kan jo høre på pris med samme jeg er på verksted.

Takk for hjelpa di igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et rask spørsmål til. Har du en DIY, eller video. på hvordan jeg senker caddy bak. vet at akselen skal over bladfjørenene, men hvordan.

Løsne fjørene bare og flytte under, eller? Trenger jeg noen nye skruer, lenger/kortere.

Noe som ryker eller? Hvor lenge går det før fjøra knekker? :) blir jo greit med spenn vel?

Håper du har flere kloke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider