Gå til innhold

Audi A6 2.8 C4 Camshaft Position Sensor

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Etter en test med VAG-COM i dag, fant jeg ut følgene:

17800 - Camshaft Position Sensor Bank 2 (G163): Open Short to Plus

P1392 - 35-00 - -

17748 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incor. Correlation

P1340 - 35-00 - -

Er det noen som har sensoren, eller en motor fra en 2.6, 2.8L som selges i deler?

Har ikke så lyst til å kjøpe ny motor, da den jeg har ellers virker god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å slette feilkodene og sett om de kommer igjen? Giverene fås kjøpt nye på Møller om nødvendig.

Takk for svar. Er ikke så veldig bevandret på vag-com så stiller meg litt usikker til hvordan jeg eventuelt sletter feilkodene.

Bruker versjon 1.0 av VSDS-Lite

Kjenner du til hvordan jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VCDS-Lite antar jeg ;)

Ikke sikker, men i hovedmenyen velger du Auto Scan. Velg chassistype og trykk start for å lese ut feilkodene. Når du har lest ut feilkodene velger du (markerer) en feilkode og trykker Clear. Mulig du har knappen Clear all DTCs, prøv i såfall denne. DTC = Diagnostic Trouble Code

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er feil med camshaft-sensoren skal motoren ikke kunne startes. D.v.s den tenner men dør med en gang den ikke får noe signal fra sensoren.

PS:Jeg har selv vært borti at en cam-sensoren tok kvelden på en 2.6 liter. Symptomene som dukket opp var at bilen ikke lot seg starte når motoren var varm. Det viste seg at transistoren som sitter i cam-sensoren ikke lenger tålte varmen fra motoren og sluttet å gjøre jobben sin. (Sende spenningspulser til ECU'en).

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er feil med camshaft-sensoren skal motoren ikke kunne startes. D.v.s den tenner men dør med en gang den ikke får noe signal fra sensoren.

PS:Jeg har selv vært borti at en cam-sensoren tok kvelden på en 2.6 liter. Symptomene som dukket opp var at bilen ikke lot seg starte når motoren var varm. Det viste seg at transistoren som sitter i cam-sensoren ikke lenger tålte varmen fra motoren og sluttet å gjøre jobben sin. (Sende spenningspulser til ECU'en).

Fikk slettet feilkodene, men de kom desverre tilbake igjen. Ut i fra hva jeg har lest og forstått nå så ser det ut som om denne sensoren lager trøbbel. Kan denne sensoren gjøre at bilen stopper mens jeg kjører? det skjedde før, og jeg måtte la bilen stå stille ca 10 min også startet den igjen. Nå vil den ikke starte i det hele tatt. Det hender at den tenner en gang i blant, men stopper med en gang som du beskriver over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis en 30 ventiler(ut ifra feilkoder) og da en sensor på hver kamaksel. Sjekk først ledningsnett (er rimelig sikker på at en eller begge sensorer har tatt kvelden i og med de symptomer du nevner) og deretter bytt ut en og en sensor. Pris på mekonomen ca 1300 stk. Å sjekke ebay kan være lurt. Selv kjøpte jeg innmaten på ebay sist jeg hadde trøbbel med en slik sensor (ca 100 spenn). Krever dog litt fingerferdigheter ved innmontering.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HALL-PICK-UP-SENSOR-UNIVERSAL-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem230c16d1dbQQitemZ150526677467QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Kan ikke love at den passer. Passet til sensoren i min 2.6 liter.
Prosedyre for utskifting:
Skru sensoren(e) av motoren.
Bor ut gammel hallgiver uten å skade kapsel. (Litt tricky)
Klipp av kontakten.
Monter inn ny hallgiver (klinkes på plass,også litt tricky)
Lodde på gammel kontakt.
Monter sensoren på motoren.
Kryss fingre og start bilen smile.gif.
Hvis overnevnte virker tunngvint for å spare 1000 spenn ---------> kjøp ny sensor på Mekonomen.

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider