Gå til innhold

Er 1.6l motoren på 102hk i passat 3bg veldig dårlig? Erfaringer?

Ranger emnet

Passat05tdi

Anbefalte innlegg

eg for min del vil ikkje anbefale tiptronic gearkasser da desse er eit problem på 3bg.

eg har i allefall vert uheldig med min. første kassen blei bytta ved 143 000km å ligger an til bytte igjenn. den er no gått 197 000km. er ein 130hk.

så neste bilen min blir ikkje passat

Det er en kjent sak at automatkassene ikke tåler motorne på 130 hk. De tåler fint de mindre motorne :)

- 07 mod. Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D

- 02 mod. Audi A6 3,0 Quattro

x 02 mod. VW Passat Highline 1,9 TDI

x 00 mod. Mercedes E200 Elegance

x 96 mod. Mitsubishi Galant 1,8 16V GLSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg syntes at 1,6 er helt grei :)

Beklager men da er du skada. 1,6 går som en dass i så stor bil og ikke selv en 5'åring kan si den går greit. Mamma hadde en 2003 A3 1,6 FWD som er flere hundre kg lettere enn Passat. Og selv i den bilen hadde jeg mest lyst til å gråte. Lå du i 80 km/t og skulle kjøre forbi så smalt du den ned 2 gir og eneste som skjedde var at turtallet forandret seg og bilen gikk like dårlig. Har personlig aldri kjørt en passat med 1,6 men med som sakt tanke på at A3 som er mindere og lettere går så utrolig dårlig med 1,6 grøsser jeg over hva en større og flere hundre kg tyngere bil gjør.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å får å si det sånn, noen av manuelle kassene i passat er av samma dritet. Min høres nå ut som om du kjører på revers i alle gear untatt 2 gearet, da høres det ut som om en står å banker på gearkassa

Sjekka oljenivået på kassa?

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Endte med at jeg kjøpte en 1.6 102hk 02 mod :P overgang fra den 2.0 golfen jeg hadde :P men synes 1.6l i passaten gikk bedre enn forventet, slett ikke værst, men selvfølgelig ikke no veldig sprek, men er helt ok :) den går veldig rolig og fint, og har masse utstyr, så alt i alt en kjempe fin bil, ga ikke så veldig mye for den heller :)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har 1.6i på 101 hk i min Golf 4 98 modell, og synes den går greit. Ikke noe problem å ta forbikjøring i 80 km/t i femte gearet(lavt gearet, 2500 omdr i 80). Men er ingen racer. Rimelig i drift er den og. ca 0,65 på blandet kjøring.

Bruker litt olje, men håper det har ordnet seg nå etter bytte av veivhusventilasjon(ny boks, slange).

Min far har en 97 Passat 1,9 tdi syncro 110 hk og den er ikke så mye sprekere ved normal kjøring. Drar nok noe bedre i bakker og slikt. Synes nok 1,9 TDI er det rette alternativet i en såpass tung bil.(ca 1700 kg m/syncro) 130 hk vil jeg tro er veldig sprek.

Synd det er så ufattelig mye småfeil på de bilene. Kan nevne at han har byttet:

- Alle vindusheiser, sentrallåsmotorer++.

- katalysator 2 ganger(fleksirør, innmat løsnet) + eksosanlegg 1 ggr.

- Toppakning.

- Feil med turbo.(kobler ut ved belastning)

- Hele forstillingen.

- Alle hjullagre.

Og det på en bil som kun er gått 180.000 km.

Ellers er det en god bil å kjøre og god fremkommelighet. Hadde nok gått greit med 1.6 på 102 hk, men i og med at den er 400 kg tyngre enn Golfen blir den nok ikke noen racer. Blir vel mye giring ved kjøring på kupert vei.

Mvh

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener og huske at golfen min veide nesten 1200kg, min passat sedan veier nesten 1400kg med fører :) står i vognkortet, så er ca 200kg tyngre, men merker det :P i en stv er nok 1.6 enda dævvere

Passaten min har gått snart 180 000km, men er eu godkjent for ikke så lenge siden, og ikke no tull, bortsett fra mikrobryteren i førerdøra, og ytre venstre drivledd, men dette bytter jeg så fort som mulig :)

Skjenner noen som har hatt passat, og nesten ikke hatt noe tull! Men så er det noen uheldige som får en hel masse elektronikk trøbbel. da er det dette med mikrobrytere, el-vinduer og sentrallås som går igjen av feilene, ellers så er passat 3bg ganske flott bil med god komfort :)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sjekket med faderen og han sa at står egenvekt på 1605 kg + fører 75 kg.

Veier nok en del syncrosystemet da.

Er ikke noen dårlig bil, men har vært en del tull med det elektriske. Eneste som ikke har fusket der er vel mikrobryterne i dørene.

Regner med 1.6 motoren er en driftsikker motor. Er det en 8v som i Golf eller 16v?

Mvh

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider