Gå til innhold

Defekt toppakning?

Ranger emnet

Aalsen

Anbefalte innlegg

Prøvekjørte en 1999 Passat 1,9 TDI 110hk 222000km i stad.

Under prøvekjøringen sjekket jeg selvfølgelig under panseret etter at motoren hadde blitt varm og fått arbeidstemperatur.

Der så jeg at det lå bobler/bobleskum øverst i kjølevæsketanken (i taket på beholderen) mens kjølevæsken var på MIN nivået. Dette forteller meg at den kanskje bruker kjølevæske?

Kan det være at topplokket lekker, at den slipper trykk ut i kjølevæsketanken?

Jeg så ingen missfarging.

Jeg har heller ikke kjent om slangene er harde, med tanke på trykket. Og heller har jeg ikke sjekket peilepinnen på olja, eller under oljepåfyllingslokket om det er guffe der.

Skal tilbake i morgen, da skal jeg prøvekjøre en tur til og sjekke disse sakene.

Håper ikke det er toppakningen, men det kan virke slik?

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann i oljen vil som regel samle seg øverst i motoren som under toppdeksel, slanger fra veivhus til innsug osv. Om det er snakk om noe mer enn kondensvann så vil det gi misfarging på oljen.

Forresten, olje som er svart er ikke fin ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du hvitt skum på undersiden av olje påfyllingslokket eller på peilepinnen er det kondens/vann i oljen.

Hvis det kommer hvit røyk ut av eksosen ved varm motor kommer det kjølevæske ned i sykinderene.

Dette er da symtomer på deffekt topp pakning.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider