Gå til innhold

Bytte oljefilter uten å bytte olje? Passat tdi

Ranger emnet

Aalsen

Anbefalte innlegg

På en utskrift fra mekonomen på passaten jeg har overtatt står det oppført "oljefilter" på 211,6k. (nå har den gått 222,6k) Det er ikke oppført olje. Har de da kun bytta oljefilteret?

Dette gjelder altså et dieseldyr 99mod :D Og dette gjelder februar i år.

I juni i fjor står det bare oppført 'olje' samt 'oljesil'. Bytta de da kun oljen og ikke filteret?

i for-i-fjor (09) står det bare 'oljefilter' igjen...

I 08 står det 'oljefilter'.

I 07 'oljesil'.

I 06 'oljefilter'.

I 05 'oljefilter' og 'mobil 1'.

I 04 'mobil 1'. Var vel i forbindelse med 60 000km servicen som står oppført. Men dette året har de oppført oljen også. Alt som er oppført står med priser.

Skriver de bare 'oljefilter' som mener både filter og olje? Har forrige eier da sluppet unna prisen for oljen? :p (arbeid står heller ikke oppført, bare delene av det som er gjort med bilen)

Jeg vet ikke hvordan rutinene er på dette.

Står oppført 'registerreimsett' ved 102k. Byttet de kun reg. reima uten å bytte vannpumpa?

Så igjen ved 179k står det 'registerremsett', og under står det 'skiftet reg.reimsett og dyna'. Hvor blir det av vannpumpa?

Lyser ingen servicelamper eller oljeskiftindikatorer

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte de nå, var vanlig å skifte olje og filteret samtidig ja, men kunne hende kunden hadde med olje selv, eller bare kjøpte filteret og kanskje bytta selv.

Vannpumpa er nok ikke bytta enda, for reg.reima går ikke rundt pumpa og da var det ikke vanlig å bytte denne før det ble lekkasje sa de..?

Begynner vannpumpa å lekke når den gir seg? Men uansett ser man det vel på tempen i instrumentpanelet, at motoren blir for varm. Men ja, er nok på tide å bytte nå, hehe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aalsen skrev:
Vannpumpa er nok ikke bytta enda, for reg.reima går ikke rundt pumpa og da var det ikke vanlig å bytte denne før det ble lekkasje sa de..?

Siden vannpumpa drives av dynamoreima er det ingen grunn til å skifte den så lenge den er i orden. De pleier oftest å begynne å lekke eller gi ulyder om de blir dårlige. Kan hende den varer i 30 år.

Konsentrer deg heller om å skifte olje, filtere (olje, luft, og kupe), tennplugger etc.

Bremseveske og kjøleveske bør gjerne også skiftes etter noen år. Bremseveske 2-3 år. Kjøleveske ca 2 år om den er blå, betydelig lengre om den er rød.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bwana skrev:
Siden vannpumpa drives av dynamoreima er det ingen grunn til å skifte den så lenge den er i orden. De pleier oftest å begynne å lekke eller gi ulyder om de blir dårlige. Kan hende den varer i 30 år.

Konsentrer deg heller om å skifte olje, filtere (olje, luft, og kupe), tennplugger etc.

Bremseveske og kjøleveske bør gjerne også skiftes etter noen år. Bremseveske 2-3 år. Kjøleveske ca 2 år om den er blå, betydelig lengre om den er rød.

--

Okey, da gidder jeg ikke bytte vannpumpa nå, hvis den kan vare i noen år til. Da er det jo bortkastet, så lenge man får varsel om det :)

Oljefilteret ble bytta på 211,6k. Da ble sikkert olja bytta også siden det ikke er noe varsel på oljeservice i instrumentpanelet. Men hvor lange intervaller er det på olja på en 1999 passat tdi? Hvis den ikke varsler før etter 30000km er jeg litt skeptisk til å vente så lenge..

Tennplugger og pluggledninger slipper jeg vel siden det er diesel?

Merker man når brensevæska burde byttes?

Kjølevæska er rød :)

Har litt å lære om bil skjønner jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje bør byttes etter maksimum 15000 Km eller ett år. Bruk riktig olje i.h.t. instruksjonsbok.

Om det er spesifisert 506.00, kan du bruke de nyere 506.01, eller 507.00

Bremseveske kan sjekkes m.h.t. kokepunkt med egnet instrument. Bilbremeverksteder m.m. har dette.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da bytter jeg etter 15000 hvis displayet ikke varsler.

Tror motoren min skal ha 505.00. Har ikke fått bilen enda (får den i morgen) så skal sjekke instr.boka da :p

Har no Fina olje som har ligget her siden i fjor hvor det står vw 502.00/505.00 på. Er vel trygt å bruke den da?

Skal få sjekket kokepunktet på bremsevæska, samt frysepunktet på kjølevæska :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider