Gå til innhold

Passat 98 1,6 med motorproblemer

Ranger emnet


Krbb81

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et problem med motoren på bilen min som jeg ikke helt blir klok på. Den har mistet så å si all effekt å kan kun brukes til å fra butikken,altså ingen langkjøring eller "hardkjøring". Så fort motoren jobber litt (noe den gjør mye siden det er en 1,6) så begynner den å lugge å svart røyk velter ut fra potta. Samme skjer om den står på tomgang for lenge. Etterhvert vil den begynne å gå veldig ujevnt å røyken kommer tilbake. Når dette skjer bruker den store mengder olje. Om jeg fortsetter å presse motoren (ikke snakk om annet enn en oppover bakke) vil den som sist miste all kraft og en sylinder ga helt opp. Tennpluggen hadde da smeltet! Det virker for meg at ved kjøring hvor motoren må jobbe litt lekker det olje inn i sylinderen,samt om den står på tomgang. Om jeg da kjører den lett gir røyken å luggingen seg igjen,så sant jeg ikke gir på. Motoren går utrolig fint utenom dette å det er ingen ulyder. Passat 98 1,6L km 187000. Er det noen her som har vært borti noe lignende eller har en anelse om hva dette kan være??? Hilsen frustrert Passat eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at motoren bruker mye olje - og bensin?

Har du riktig type tennplugger, bare lurte siden den hadde semeltet. Du opplyser ikke hvilket bensinsystem det er på motoren, har den en dyse pr sylinder? Har du motorkoden? Om en dyse er defekt så vil den sylinderen få for lite bensin og gå meget varm, noe som kan resultere i ødelagt tennplugg og videre motorskader som hull i stempelet. Oljeforbruket kan komme fra defekte ventiltetninger eller utslitte oljeskraperinger. Har du prøvd å lese ut feilkoder? Og en ting til, er det for mye olje på motoren? Stort oljeforbruk medfører ødelagt og tett katalysator, noe som helt sikkert er tilfelle på din.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at motoren bruker mye olje - og bensin?

Har du riktig type tennplugger, bare lurte siden den hadde semeltet. Du opplyser ikke hvilket bensinsystem det er på motoren, har den en dyse pr sylinder? Har du motorkoden? Om en dyse er defekt så vil den sylinderen få for lite bensin og gå meget varm, noe som kan resultere i ødelagt tennplugg og videre motorskader som hull i stempelet. Oljeforbruket kan komme fra defekte ventiltetninger eller utslitte oljeskraperinger. Har du prøvd å lese ut feilkoder? Og en ting til, er det for mye olje på motoren? Stort oljeforbruk medfører ødelagt og tett katalysator, noe som helt sikkert er tilfelle på din.

 

Motorkoden skal være AHL/ADP/ARM/ANA. Tennpluggene skiftet jeg sammen med pluggledninger så det skulle være i orden siden jeg oppga Reg.nr når jeg kjøpte dem. Da den ene smeltet sist var når jeg kjørte i en lang tunnel i oppoverbakke å hadde ikke muligheten til å stoppe selvom jeg så all røyken å motoren mistet effekt og når jeg kom meg ut av tunnelen gikk motoren på kun tre sylindre. Siden jeg vet at ved "hard" bruk vil sånt skje har jeg kun brukt bilen til å fra butikken,og ingen form for oppoverbakker. Bilen har da gått fint. Om jeg blir stående i et kryss for lenge begynner det å ryke av den så det skal veldig lite til før den lager problemer,men så fort jeg begynner å kjøre (da veldig pent) forsvinner røyken å luggingen igjen. Den bruker som du sier en del bensin å olje,men siden jeg aldri får kjørt bilen skikkelig varm å kun bykjøring så tror jeg det har mye med høyt bensinforbruk. Om jeg bruker bilen pent bruker den heller ikke olje,det er først når røyken kommer den drikker olje. Hadde en kompis innom som søkte på feilkoder men fant ingenting. Står helt fast på hva dette kan være å vet ikke helt hvor jeg skal begynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en tennplugg smeltet, hvordan såg da de andre pluggene ut? Svarte, brune, grå eller hvite? Om de var brune ville jeg sjekket dysen og tilkoplingene til denne på den sylinderen der tennpluggen smeltet. Kan være at denne sylinderen får for lite bensin, bare en tanke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en tennplugg smeltet, hvordan såg da de andre pluggene ut? Svarte, brune, grå eller hvite? Om de var brune ville jeg sjekket dysen og tilkoplingene til denne på den sylinderen der tennpluggen smeltet. Kan være at denne sylinderen får for lite bensin, bare en tanke.

 

Jeg skrudde aldri ut de andre pluggene når jeg skiftet den defekte,men jeg så på de bare noen dager før det skjedde,og da var de litt oljete og svarte. Men hvordan kommer olja inn i sylinderen isåfall? Slitte Stempelringer,ventiltettninger??

Har du noen ideer til hvor jeg burde begynne å sjekke etter evnt feil?? Takker så mye for svar og tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utette ventiltetninger er ikke noen ukjent sak på eldre VAG kjørt med Castrol-olje. De lærde påstår at Castrol-oljen som før ble brukt på bla. VAG ikke inneholdt stoffer som holdt gummideler myke. Resultatet ble morkne ventiltetninger og påfølgende oljeforbruk.

Siden tennpluggene dine er svarte og fuktige av olje så er det ingen tvil om at olje kommer inn i forbrenningskammeret, et sted den normalt ikke skal være.

1. Den kan komme inn grunnet slitte oljeskraperinger på stemplene

2. eller via ventilstyringene grunnet morkne tetninger rundt ventilstammene. Om sistnevnte er tilfelle så vil fenomenet være mer merkbart ved lite gass/henger på giret, dette fordi det da er mer undertrykk i innsugskanalene. Siden du får problemer under pådrag/belastning av motor tror jeg du har andre feil enn bare oljeforbruk.

3. Om stempelringene er dårlige vil de ikke tette som de skal. Ved pådrag blir det mer trykk over stempelet og mer gass/overtrykk kommer ned i bunnpanna. Dette trykket må ut et sted, altså via veivhusventilasjonen inn til innsuget. Her vil oljedamp komme rett inn i forbrenningskameret med blå eksos som resultat. Ta en kompresjonstest og se hva den sier.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utette ventiltetninger er ikke noen ukjent sak på eldre VAG kjørt med Castrol-olje. De lærde påstår at Castrol-oljen som før ble brukt på bla. VAG ikke inneholdt stoffer som holdt gummideler myke. Resultatet ble morkne ventiltetninger og påfølgende oljeforbruk.

Siden tennpluggene dine er svarte og fuktige av olje så er det ingen tvil om at olje kommer inn i forbrenningskammeret, et sted den normalt ikke skal være.

1. Den kan komme inn grunnet slitte oljeskraperinger på stemplene

2. eller via ventilstyringene grunnet morkne tetninger rundt ventilstammene. Om sistnevnte er tilfelle så vil fenomenet være mer merkbart ved lite gass/henger på giret, dette fordi det da er mer undertrykk i innsugskanalene. Siden du får problemer under pådrag/belastning av motor tror jeg du har andre feil enn bare oljeforbruk.

3. Om stempelringene er dårlige vil de ikke tette som de skal. Ved pådrag blir det mer trykk over stempelet og mer gass/overtrykk kommer ned i bunnpanna. Dette trykket må ut et sted, altså via veivhusventilasjonen inn til innsuget. Her vil oljedamp komme rett inn i forbrenningskameret med blå eksos som resultat. Ta en kompresjonstest og se hva den sier.

 

Da får jeg prøve det. Vet ikke om dette er noen sammenheng,men når det blir under 0 grader klarer ikke motoren å bli varm nok. Har prøvd å dekke til grillen når det blir veldig kaldt men hjelper ingenting. Noen aning om hva dette kan være og om det er noe sammenheng? Nå som det er mildt blir den varm å fin å fungerer på temp som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt termostat muligens? En kald motor tilføres mer bensin enn en varm motor.

 

Om det stempelringene eller ventiltettningene (eller begge) det er noe galt med hva vil dette koste ca om man gjør jobben selv?? Lurer på om det er like greit å kjøpe en ny (brukt)motor som ligger på ca 5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiltetningene koster lite, drøyt 200 for 8 stk, men er litt jobb å skifte. Om topp skal av, bunndel ut osv så løper kronene fort. Nye stempelringer, pakninger, strekkbolter mm koster fort mer enn 5000, så om du har en ok motor på hånd så gå for den.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår