Gå til innhold

Eksosanlegg - Vectra B - "Lage" eget?

Ranger emnet

bellduck

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får min første bil om noen dager, en 97-modell Opel Vectra 1.8i sedan. Jeg har visse planer om ting jeg skal gjøre med den, men trenger litt hjelp når det kommer til eksosanlegget.

Jeg har lyst på litt mer sportslig lyd (eller VELDIG sportslig :) ), men har ikke flust med penger til et nytt komplett effektanlegg.

Jeg lurer derfor på om jeg kan lage mitt eget ved å fjerne fremre lyddemper, sette inn et rett rør, og bytte ut bakre lyddemper med noe sånt?

Jeg tenker altså kun å bytte ut det bak cat. Er dette noe som kan bli bra tror dere? :)

EDIT: Eller kanskje denne er bedre? Blir ikke så japsebil-look.. :P

Endret av bellduck

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Altså vil du kun ha en potte, en av de du linket til. Dette vil gi mye lyd, så mye at det fort blir slitsomt. I tillegg vil du etter neste tekniske kontroll langs veien kjøre videre med en lapp der du plikter å vise bilen hos biltilsynet. La bilen være som den er du, eller bruk i det minste to potter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei igjen!

Har glemt å sjekke denne tråden, men har noen spørsmål til da;

Jeg tenker heller å kun bytte ut bakre lyddemper. Vil dette gi mye lyd? Og vil det høres ut som en gammel boble med frieksos, eller vil jeg få grommere lyd?

Bør jeg heller spare til komplett anlegg? :)

EDIT: Kan sveise litt, men ellers har jeg kompiser som kan det, så det er ikke noe problem ;)

Endret av bellduck

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du vil få høyere lyd ved å bytte ut den originale bakpotten med en loffepotte. Er det de fleste rånere gjør! Personlig ville jeg gått for en simons potte (selges på bilxtra) og satt på en fin chromestuss. Da får man tilnærmet origininalt utseende og litt sportslig tone.

her er originalt :

Og her er med simons potte (den minste de har= mest lyd) : http://www.youtube.com/watch?v=YvhgOI06nSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Får vel sette i gang å spare til et Simons anlegg da :) Koster tross alt over 4000 kroner..

Kan hende jeg bytter endepotte som en midlertidig løsning.

Finner forøvrig bare én type på BilXtra's nettsider. Har de flere i butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, så du mener de selger Simons potter løst? :) Får vel ta meg en tur til BilXtra å spør litt ;)

EDIT: Er forresten 55 eller 56mm rørdiameter. Det er vel nokså vanlig? :)

Endret av bellduck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke godt å svare på... Du får måle diameteren på det du har. Ja de selger selve pottene løst. Helt ok greier det der

Mente at jeg hadde den rørdiameteren på min bil ;)

Da går jeg nok for en sånn. Bilen min kommer uansett til å ha et visst rånepreg over seg :)

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært en tur på BG Bilrekvisita i Stavanger og kjøpt meg en flott endepotte :)

Men jeg lurer på om dette MÅ sveises? Kan man ikke bruke monteringspasta og rørklammer? :) Potta er jo i forkrommet/rustfritt stål, så den kan jo strengt tatt ikke sveises...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å sveise rustfritt, har selv sveiset meg en rustfri eksos (med pinner av alle ting).

Det er ikke det letteste en kan finne på å gjøre, det er jo som regel også herdet når det kommer slik.

Meen har vel egentlig funnet ut at jeg leverer tilbake den endepotta og bestiller anlegg fra England. Blir rundt 3000,- og det er bedre enn at det blir sånn halvveis bra for 2000,-...

Men takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider