Gå til innhold

Høy motortemperatur ved "hardkjøring" på Passat '98 TDI

Ranger emnet


jamos92

Anbefalte innlegg

Har problemer med kjølingen på Passaten. Det skjedde først når jeg pressa den hardt i en motbakke på 6-7% i går kveld. Lå i 90-100 km/t i femtegiret. Plutselig lyste lampa for lite kjølevæske, og temperaturen hadde steget til langt over normal arbeidstemperatur. Roet ned og stoppet på toppen av bakken. Da jeg sjekket ekspasjonstanken hadde det lekket ut noe væske på grunn av at det var et voldsomt trykk og alt for mye væske. Kjørte flere mil etter dette uten problemer. På tilbaketur skjedde nesten det samme. Kjørte normalt, i 4. giret, opp en bakke på 9% og da steg temperaturen igjen, men uten at lampa for lite væske lyste. Måtte roe ned igjen, men kom meg velberget hjem. Da jeg kom hjem var det under min-streken for kjølevæske. Men det kan være fordi det kom ut gjennom overtrykksventilen. Kan legge til at den har brukt litt olje og kjølevæske, men ikke mer en at jeg var bekymret (før nådamndamn). Både olje og eksos ser grei ut, og bilen går greit (bortsett ifra tempen når jeg presser den). Så er det noen som har et godt svar, eller en typisk feil på Passat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en statusoppdatering hvis noen vil/kan gi et svar på problemet.

 

Kjørte bilen en tur i dag. Presset den hardt, både i fjerde og femtegir, opp alle motbakker. Kjørte også varmeapparatet på både kald og varm luft. Men greide ikke å presse motoren til over normal temperatur i dag. Var riktignok ikke så harde motbakker jeg kjørte i nå som på tirsdag. Både olje og eksos ser fin ut. Oppdaget en liten lekkasje av kjølevæske etter turen, men det kom tydeligvis ifra ekspansjontankens overtrykksventil!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som begynnende problemer med toppakning. Da vil trykket i kjølesystemet bli for høyt slik at det kommer ut gjennom overtrykksventilen i ekspansjonstanken ved høy belastning, etterhvert også uansett kjørestil. Det vil også i mange tilfeller gi ustabil motortemperatur, vifter som ikke slår inn(muligens grunnet luftlommer) og forbruk av kjølevæske og olje. Du vil ikke nødvendigvis se på peilepinnen om olja inneholder vann, men du ser det lett når du tapper av olja. Det er heller ikke i alle tilfeller at man får vann i olja eller motsatt selv om toppakning ryker.

 

Dette basert på egne erfaringer med eldre bruktbiler med sviktende eller helt ødelagte toppakninger.

Den andre vifta kan forresten være til ac, hvis du har det.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er ikke AC på bilen, for å ta det først. Har også sett at begge viftene går. Heller selv også mot at det er toppakningen som holder på å ta kvelden. Olje må skiftes i høst, så kan muligens få et svar da. Kjørte ca. 90 mil for en uke siden, og brukte 1 liter væske. Men er det mulig å få svar på om det er toppakningen med en kompresjonstest, uansett hvor liten lekkasjen skulle være? Det merkelige er at det er bare 70 000 km siden toppakningen ble byttet sist? Kan det være gjort en dårlig jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70000 hørtes jo ikke mye ut, men det kan enten ha vært dårlig jobb, eller at toppen ble litt skjev sist gang pakningen gikk. Toppen vrir seg ofte ved overoppheting, den må da planes etterpå. Vannpumpa da, er den som den skal?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår