Gå til innhold

Legacy/Outback kjøp?

Ranger emnet

volvokvaløya

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg vurderer å kjøpe en Legacy eller Outback i god stand og lav km fra årene 1999-2002.

Jeg har vært mekaniker i alt for mange år,men har ikke noe særlig erfaring fra Subaru.

Ser at de kommer både med 2,0 og 2,5 motorer og med manuell og automat kasse.

Er det noe spesielt jeg må se etter på disse?..hvordan er automat kassene,er disse motorene hydr ventilløftere eller er det vippearmer?

Hvordan er disse modellene for rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en 2000 modell Legacy 2.0 gl stv med automat. Kjempebil med utrolig fremkommelighet og driftsikkerhet. Kjørt 50000 km med vår nå på 2 år uten noen utgifter utenom oljeskift og service.

Automaten girer fint, men ikke av de raskeste på girskift. Min er gått 250000 og kassen er ennå ikke overhalt. Motormessig er 2.0 helt grei, men ingen racer. Holder til vanlig kjøring og bruker ca 0,9 på mila på blandet kjøring. Min bruker verken vann eller olje. En grei bil og vedlikeholde, da det er peiliestaver både på girkasse, fordiff og motor. Motorene er ikke glade i og bli overopphetet, da det er aluminiumstopper på disse.

Ventiler er ikke hydrauliske og skal justeres på ca 120000 km intervall. Forhandler/verksmester mener man skal justeres om man hører tikking, og ikke henge seg opp i kjørelengde.

Min er helt rustfri, og ved jevlig vask og polering er det ingen fare for større rustangrep.

Er visst galvanisert karosseri på disse.

Eneste jeg har hørt om 2,5 literen, er at en del har byttet toppakninger etter 200.000 km.

Hadde jeg kjøpt Legacy i dag, ville jeg valgt 2,5l pga mer motor. Manuell har i tillegg lavgir.(reduserer turtall med 500 omdreininger)

Perfekt om man drar vogn f.eks. Forskjellig 4wd system på automat og manuell.

Systemet Subaru bruker i biler med automatgir, fungerer litt annerledes. Den elektronisk styrte automatkassen har en aktiv momentfordeler. Denne leverer moment til for- og bakaksel etter behov, så på den måten er firehjulstrekket ikke permanent på samme måte som i bilene med manuelt gir.

I biler med manuelt gir er det en mekanisk midtdifferensial i girkassen, som i utgangspunktet fordeler kreftene likt til for- og bakakselen (50/50). Parallelt med denne sitter det en automatisk differensialbrems som oppdager roteringsforskjeller mellom for- og bakhjul, for så å bremse ned disse.

Dette er hentet fra nettet(klikk.no)

Outbacken mener jeg ser litt tøffere ut enn Legacy, da den er noen cm høyere og noen har luftfjæring.

Gode komfortable biler som er bra utstyrt. Klima, cruise, varme i frontrute(nedre del)++.

Personlig vil jeg så absolutt anbefale kjøp.

Mvh

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider