Gå til innhold

Verksted til besvær

zmn72

Anbefalte innlegg

Det hele begynte med et enkelt fusk. Bilen hadde jo stått en mnd i skiftende vær uten å bli brukt, så jeg tenkte at det er nok kanskje litt kondens på tanken. Det gikk en dag eller to før neste rykk kom. Da helte jeg på litt kondensfjerner og håpte på det beste. Det var feil.

Etter dette begynte den å fuske oftere og oftere, men det merkelige var at det skjedde på omtrent samme avstand fra hjemme. Når den først begynte, så ble det skikkelig, dvs at det nesten ikke var mulig å komme seg videre. Det eneste som hjalp var å stå og aktivt holde den i gang på tomgang noen minutter. Slapp jeg gassen stoppet den. Deretter kunne jeg kjøre videre som om ingenting var hendt, gjerne milevis. Slik var det i ca en ukes tid, men så ble det verre. Avstanden jeg kunne kjøre før noe skjedde ble kortere og jeg mistet kraft i motoren generelt. Til slutt svingte jeg meg inn på et verksted.

De hadde bilen i en mnd, og ringte til slutt og ba meg hente den, for de greide ikke å finne feilen.

De hadde da gjort følgende: Byttet bensinpumpe og filter, byttet luftmassemåler, sett etter jordingsfeil, sjekket egr-ventil, koblet til pc og sjekket feilkoder, noe de ikke fant, sjekket plugger og kabler osv, the usual suspects. Søkt i databaser og kontaktet Ford forhandler.

Det de kunne fortelle var at når bilen fusket, så mistet pcen kontakten med bilen.

Bensinpumpen de satte inn bråker som et h... for å si det mildt, og luftmassemåleren er en brukt fra en 2.0 stasjonsvogn (jeg har en 1.6 kombi). Det siste er kanskje ok, jeg vet ikke.

Bilen var ennå verre da jeg hentet den og det var såvidt jeg kom meg hjem. Nå kan jeg kjøre den, men det minste gasspådrag gjør at motoren vil kveles. Hvis jeg insisterer og trykker inn gassen, hopper den fremover som en kenguru.

Jeg har kjøpt en ny bil, men vil gjerne beholde denne også noen år til da den er ganske strøken bortsett fra at den ikke går fremover. Etter tips her på forumet har jeg byttet t-koblingen på vacuumsystemet en gang før med suksess, men den ser fin ut nå. Jeg gjorde også ren lmm med bremserens.

Verkstedregningen kom forresten på nesten 7000,- og er i ferd med å gå til inkasso fordi jeg er irritert og ikke har lyst til å betale den. Men det er vel ingen vei utenom..

Noen ide om hvor jeg kan begynne?

Ford Mondeo 1.6 GLX -96 modell, gått 130k.

Endret av zmn72
Lenke til kommentar
Del på andre sider