Gå til innhold

2004 Ford Mondeo 2.0 TDCI: Motor dør ved pådrag, glødelampe blinker.


Superhelt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig kjøpt meg en 2004 Ford Mondeo 2.0 TDCI stasjonsvogn, og har lagt merke til en liten ting som kun hender ved stort pådrag på motoren, og da gjerne i femte eller sjette gir.

 

Trykker gassen godt inn mister jeg all effekt fra motoren, glødelampen blinker, og så må jeg starte bilen på nytt. Den er så like god igjen, men dette er jo ganske irriterende, og jeg ønsker å finne ut hva som er galt her så jeg kan få rettet opp i det.

 

Ut i fra hva jeg kan lese på nett er dette et problem flere har hatt, men jeg har ikke funnet noe konklusivt om hva som er galt ennå. Har ikke fått brukt et testverktøy og hentet ut feilkode, men skal gjøre dette ettervert for å kunne stille en bedre diagnose.

 

Fint om noen har noen idéer om hva som kan være galt, og gjerne hvordan jeg burde gå frem for å få rettet opp i dette eller feilsøke ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ettersom jeg ikke har fått tak i diagnoseverktøy til denne ennå, har jeg på lett måfå byttet deler ut i fra erfaringer andre på internettfora har:

  • Alle glødepluggene er byttet.
  • Kamakselsensor/føler er byttet.
  • Dieselfilter er byttet.

 

Så langt har ingen av delene ført frem, og jeg frykter at denne bilen er i ferd med å forvandle seg til et gedigent pengesluk dersom jeg ikke kommer i mål snart. Jeg skal feilsøke på bilen med et diagnoseverktøy til uken, og håper da at bilen via feilkode kan gi en klar beskjed om hvor feilen oppstår.

 

Dersom andre her på forumet har erfaringer med denne feilen hadde jeg satt pris på deres erfaringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo: De delene jeg har byttet nå, med unntak av kamakselføleren anser jeg for å være slitedeler, og det later til å at dette ikke har vært byttet på bilen tidligere. Selv om jeg ikke har kommet i mål med den orginale feilen, så går bilen nå lettere på lavt turtall, samt starter bedre enn hva den gjorde før.

 

Totalt så har jeg brukt ca. 1500,- på delene som til nå har blitt byttet, og jeg vil ikke komme til å bytte dyre deler før en diagnose har blitt kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har kjørt rundt med denne feilen på Min 2005 Ford Transit (Arbeidsbil) i kansje snart halvannet år, feilen startet ved ca 50 000km.

 

Grunnen til at jeg ikke har fått utbedret feilen er at det koster i overkant av 5000.- og skifte en dyse da dette må gjøres hos ford pga dysa må programmeres osvosvosv. Har rett og slett ikke hatt råd til og gjøre dette da alt annet i tilleg har gått i stykker på denne drittbilen.

 

Ble advart i forkant av tidligere ford-eiere mot og kjøpe ford, men jeg tenkte hvor ille kan en 2005 modell med 50 000km på telleren egentlig være? Joda, bare det står europeisk ford i grillen kan du være helt sikker på at det kommer til og bli den største drittbilen du noen gang har eid. Har snart byttet alle slitedeler i forstilling, begge hjullager foran, alt av diesel-rør pga lekasje, returrør, girkasse, drivknuter osvosvosv... Kan også nevne at bilen er ihjelrustet. Vil ikke unne noen og kjøpe seg en ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt rundt med denne feilen på Min 2005 Ford Transit (Arbeidsbil) i kansje snart halvannet år, feilen startet ved ca 50 000km.

 

Grunnen til at jeg ikke har fått utbedret feilen er at det koster i overkant av 5000.- og skifte en dyse da dette må gjøres hos ford pga dysa må programmeres osvosvosv. Har rett og slett ikke hatt råd til og gjøre dette da alt annet i tilleg har gått i stykker på denne drittbilen.

 

Ble advart i forkant av tidligere ford-eiere mot og kjøpe ford, men jeg tenkte hvor ille kan en 2005 modell med 50 000km på telleren egentlig være? Joda, bare det står europeisk ford i grillen kan du være helt sikker på at det kommer til og bli den største drittbilen du noen gang har eid. Har snart byttet alle slitedeler i forstilling, begge hjullager foran, alt av diesel-rør pga lekasje, returrør, girkasse, drivknuter osvosvosv... Kan også nevne at bilen er ihjelrustet. Vil ikke unne noen og kjøpe seg en ford.

En vanlig tileggsproblem med defekte dyser er at motoren går altfor bra i de områder den går. Girkasse og drivledd er liksom ikke helt vanlig, så enten kjører du bilen veldig hardt eller så er det en følgeskade av dyseproblemet. Rust på disse kan kun skyldes en ting. Manglende vedlikehold!!!! Og når du kjører i et og et halvt år med en defekt dyse for å spare 5 lapper så forteller det ganske mye om hvordan du tar vare på bilen.. Kanskje du hadde spart deg for noen andre problemer ved å utbedre den feilen først.

Beklager, men innlegget ditt tilførte lite hjelp i diskusjonen, mest sutring, og da blir svaret deretter. God jul :)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk/ har akkurat samme problem .

fikk kun 1500 rpm - måtte skifte kamakselføler , så var det borte ( trodde jeg )

det kom tilbake i dag - men nå kun med tungstart - altså vrien å få i gang .

Det skal nevnes at vi akkurat har kjøpt den - så jeg ser at det har vært minimalt med vedlikehold ..

Nå blir det vist dyser og rør i i tilleg iflg diagnose

 

men - er det noen her som kan fortelle meg hvem som kan ta service på tillegsvarmeren ?

Den spyr nemlig til tider ( ganske ofte ) ut hissige mengder røk - uforbrent diesel ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge glødelampa blinker så er det lagret en feilkode. Dyser er veldig dyrt ja, men det er vel en mulighet for at de kan overhales, spørs akkurat hva som er galt på de. De må som sagt kodes inn med nummeret på den nye dysa for det er veldig små toleranser på common rail.

 

Til deg som vil overhale tilegsvarmeren din: Høres ut som om du har en dårlig glødeplugg og bør få skiftet denne. Bør også få renset brennkammeret da dette sansynligvis inneholder mye sot.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
En vanlig tileggsproblem med defekte dyser er at motoren går altfor bra i de områder den går. Girkasse og drivledd er liksom ikke helt vanlig, så enten kjører du bilen veldig hardt eller så er det en følgeskade av dyseproblemet. Rust på disse kan kun skyldes en ting. Manglende vedlikehold!!!! Og når du kjører i et og et halvt år med en defekt dyse for å spare 5 lapper så forteller det ganske mye om hvordan du tar vare på bilen.. Kanskje du hadde spart deg for noen andre problemer ved å utbedre den feilen først.

Beklager, men innlegget ditt tilførte lite hjelp i diskusjonen, mest sutring, og da blir svaret deretter. God jul :)

 

Bedre og svare sent enn aldri, har ikke vært aktiv på forumet på mange år og er dermed heller skjeldent innom, håper ikke innlegget blir så veldig rotete da jeg ikke har tid til og bruke så forderdelig lang tid på det da jeg må ut og skru Ford etterpå...

 

Er det virkelig meninga at man skal påkoste 50 000.-/6mnd på en bil man kjører 20'km i året med?

 

Kansje jeg hadde spart meg for nærmere hundre lapper ved og heller kjøpe en ordentelig bil ? :)

Du kommer til et punkt der du har skrudd så mye, brukt så mye penger og energi på en såppas ny bil som burde vært helt i orden iværtfall 100'km til før vesentlige deler begynner og gå. Til slutt har du brukt så mye energi og penger at man rett og slett må gjøre seg en vurdering på om det er økonomisk forsvarlig og fortsette og kaste penger ut av vinduet. DER stoppet pedantisk vedlikehold for min del.

 

Hva pokker har rust med velikehold og gjøre når bilen ruster overalt og begynnende ifra lakkens bakside? Bilen var osså til opplysning vasket og polert regelmessig hos bilpleiespesialist helt til det var så mye rust at det ble rett og slett håpløst. De nektet og tro at en 2005-modell med 60'k på telleren kunne se så forferdelig ut.

 

Har en kamerat som jobber på et Ford-verksted i mange år som sier at de feilene jeg opplever med min er alle veldig vanlige feil, og at Ford er sikkert kjempegreie biler for de som kjøper bilen ny for og skifte den ut etter tre år før garantien er ute. Men at den materialtekniske kvaliteten er på det dårlige er det lite tvil rundt, skal man kjøpe bruktbil er Ford generelt noe man burde styre unna.

 

har til opplysning 4 andre biler også som jeg driver vedlikehold på hvor jeg tar de eksemplene som har rullet lengst: en 2000- BMW 530dat med 230'km på telleren som jeg har eid i snart 5 år som har et mye større feilpotensiale ettersom det er en mye mer avansert bil, men hvor kvaliteten er så mye bedre at ting holder. Og når ting ryker er det konstruert slik at det skal være mulig og drive service på det, har på den skiftet to dyser til den nette sum av 2000.-/stk, som ikke må programmeres. kan skifte alle 6 dysene til samme prisen av to dyser på en Ford.

 

Har også en Peugot 206 som har rullet feilfrie 220'km (byttet bensinpumpa, eksosanlegg og en dørlås utover vanlig vedlikehold). Disse bilene er i god bruksstand til tross alder/høy km, så at det slurves på vedlikehold her i gården er bare tull. Men så skal det heller ikke være meninga at man skulle måtte vedlikeholde HELE tiden.

 

Feil Ford Transit over siste 40'km:

- Dyser.

- Dyserør.

- Dyseretur.

- Dempereimshjul.

- Girkasse.

- Drivknuter.

- Klutsj.

- Dobbelmasse svinghjul.

- Endeledd x2.

- Hjullager x2.

- Overhalt Eberspaecher to ganger grunnet Tåpelig plassering (Ford) som resulterer i at den går full av vann.

 

Sikkert en del ting jeg har glemt av, ikke lett og huske så mange feil.

 

Utrolig synd av Ford-kvalitet er så dritt, for kjøremessig, plassmessig og alt annet er Transit utrolig bra kontra biler i samme klasse.

Skulle prøve og få Dysene på reklamasjon før bilen hadde vært registrert i 5 år, men fikk til svar at 1 år garanti gjelder når bilen har vært firmaeid tidligere. Skal ikke en dyse var mer enn i 1 år når man et firma eier bilen?

 

Nei vet du hva... Folk skal få si hva de vil om Ford, men blir aldri mer Ford på meg, Sikkert noen som vil dele gode erfaringer om Ford, jeg har nå delt min dårlige erfaring. Håper noen drar nytte av den når de en gang Vurderer og kjøpe brukt Ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår