Gå til innhold

Dump-problemer på A4 1.8T

Ranger emnet

2rhelge

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å stuker nå jevelig med dumpventilen (resirkulerende) fra biltema! Har vært full dump på den fra før og da var det merkbar effektforandring ved et turtall på rundt 2.5. Skiftet så til biltema sin resirkventil og kjente egentlig ingenting lengre. Kommer noe senere, rundt 3.5k, men dette er bare ved høyere fart (90-100ish).

Info om fjærdiameter:

1. Fjær med tråddiameter Ø 2,2 mm gir et ladetrykk på 2,0 - 3,2 bar.

2. Fjær med tråddiameter Ø 2,4 mm gir et ladetrykk på 2,4 - 2,8 bar.

3. Fjær med tråddiameter Ø 2,8 mm gir et ladetrykk på 3,0 - 3,2 bar.

Fra før sto det 2,4 i, men byttet nå til 2,2 for å se om det var noe forandring. Resultatet ble stort sett ingenting, men jeg hører en slags metall mot metall lyd fra turboen når jeg slipper gassen.

Noen som kunne hjelpet meg litt med dette?

Hvilken fjær "passer min" motor? (Skal da nevnes at det er en Audi A4, 18T med chip)

Tor

Endret av 2rhelge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Kan nevne at med forge 007 resirk ventil skal du bruke en gul fjær som er beregnet for chip oppsett, fra 1,05 - 1,5 BAR.

Tror de fleste som har kun chip har 0.9-1.2 bar, så viss din minste fjær er beregnet på et oppsett med ladetrykk 2.0-3.2 så er den alt for sterk, og vil slippe for lite eller ingen luft ut ventilen, luften vil heller går tilbake igjen gjennom turboen som gjør at du får en slags hakkette lyd, du mister poenget med å ha en ventil viss fjæren er for stram, det er og mange påstander om at dette kan skade turboen over tid. Noe som virker logisk i og med at det blir mye stress på bladene i huset. Og i tilegg blir turbo unødvendig mye bremset ned i turtall som gjør at på neste pådrag vil du bruke litt mer tid på å nå max arbeidstrykk. Viss dette er feil så er det bare å hyle ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider