Gå til innhold

Solgt bil uten kontrakt

Ranger emnet

proxy22

Anbefalte innlegg

For noen uker siden solgte jeg min Mercedes C-klasse 1996 for litt over 20000. I annonsen skrev jeg at bilen var i god teknisk stand, noe jeg trodde den var. Da kjøperen prøvekjørte bilen ble han opplyst om at det var noe problemer med aircondition, jeg har lagt merke til at den kjølte dårlig, og regnet med at det bare måtte etterfylles gass.

Kjøperen har nå hatt bilen på service hvor det viste seg at det er en sprekk i en slange og rep. koster visstnok ca 20000. I tillegg ble det oppdaget at det var noe slakk i endeledd eller styreledd og noe slitasje der (blir litt for teknisk for meg). Dette koster visstnok ca 12000 å fikse. Alt dette er feil som jeg ikke hadde noen anelse om.

Under kjøpet ble det ikke skrevet noen kontrakt, men salgsmelding ble signert og bilen skal være omregistrert.

Har kjøperen noen rett til å angre på kjøpet eller kreve noe penger fra meg til reparasjonene?

Håper det er noen som har litt juridiske kunnskaper når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ved kjøp av bil privat eller fra forhandler har man i utgangspunktet ikke angrerett etter angrerettloven. Bakgrunnen for dette er at angreretten kun gjelder når kjøpsavtalen er inngått utenfor selgers faste salgssted. Dette er tilfeller der lovgiver har funnet at forbrukeren har behov for et ekstra vern mot lite overveide kjøp. Dersom bilkjøpet gjøres på vanlig måte, ved at man oppsøker en bilforretning/privatperson og inngår en kjøpsavtale, vil det derfor ikke gjelde angrerett."

http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Angrerett/

Videre kan jeg opplyse om at selger er pliktig til å opplyse om de feil som selger på daværende tidspunkt er klar over, eller burde vært klar over.

Men kjøper er også pliktig til å undersøke kjøretøyet grundig før en eventuell handel.

Dersom det kan bevises at feilene var der ved handel og at du bevisst holdt tilbake opplysninger om bilens tilstand, er dette noe som kan være ditt ansvar HVIS dette er noe som skulle hatt VESENTLIG betydning for salgs-verdien..

Men etter å ha sjekka finn.no, så ser man vel egentlig det at en Mercedes C-klasse fra 1996 ligger jevnt over fra 20-50 tusen, så tror ikke han kommer langt med det om han prøver seg med å si at bilen ikke er verd den prisen.. :)

Kort og enkelt;

Stå på ditt at dette er hans ansvar, og at du har opplyst de feil og mangler du på daværende tidspunkt visste om, så skal han få SYKT mye arbeid med å få sendt regninga hjem til deg! :)

Bil nr 49: [ 2002 Subaru Impreza ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder priser på reperasjoner osv. er jeg litt usikker på faktaene om det tekniske. Kjøperen mente at verkstedet sa bilen ikke er trafikksikker og ikke bør kjøres i det hele tatt.

Det som også bør nevnes er at det i annonsen sto: "bilen er i meget god teknisk stand", ordet strøken ble også brukt. Det var jo tråss alt sånn jeg trodde den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgssummen gjenspeiler også litt av bilen. Hadde du solgt den til 60.000 ville saken være noe annen.

Men du har spesifisert i annonsen at bilen var strøken og i meget god teknisk stand - altså er det informasjon du må kunne stå for. Er informasjonen ikke korrekt, kan nok kjøper reklamere og eventuelt heve kjøpet.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider