Gå til innhold

Noe problem å ta sublyden fra front out på headunit?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har en Sony DAB-headunit som bare har fire utganger til forsterker, front og bak/sub. Så det går ikke å ha både sub og justering av volumet på bakhøyttalerne. jeg skal ha to suber (en 10" og en 12"), derfor har jeg tenkt å ta venstre frontsignal til den ene suben og høyre frontsignal til den andre, og la delefilterne i forsterkerne fikse resten. Det er vel ikke noe stort problem med denne metoden, ut over at man selvsagt ikke får bass i mer enn én sub i de hysterisk få tilfellene der det er musikk bare i den ene høyttaleren (for eksempel en del Beatles, som jeg uhyre sjelden hører på). Eller er det noe jeg har glemt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, dette blir bare tull. For det første så bude du bare ha et element, og ikke mikse med to forskjellige størrelser, og sikkert fabrikat, det kan bli skikkelig dårlig med tanke på utfasing osv. Også skal du selvfølgelig koble forsterkeren som skal drive sub, på subutgangen, så kobler du forsterkeren til fronthøyttalerene på frontutgangen. Bakhøyttalerene kobler du til spilleren, og fader ned slik at du ikke hører dem fra førersetet.

Hvilke suber er det snakk om her, og hvorfor i all verden har du kommet opp med idèen om å ha to forskjellige størrelser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10" til mellombassen og en 12" til dypbassen. Begge JL Audio, og med dempemateriale som deler av rommet mellom dem, så de får luften bak seg uten turbulens. En headunit kan umulig drive de fire høyttalerne jeg skal ha bak uten å stresse for mye (to diskanter med delefilter tatt fra et sett Focal og to 4x6 fra Focal, og Focal er ikke veldig lettdrevne), så det går nok ikke. Utfasing er ikke noe stort problem med seperate kamre bak høyttaleren, ellers ville jo ikke vanlige stuehøyttalere med forskjellige basshøyttalerstørrelser funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo et annet alternativ: Jeg kan bruke titommeren på et annet bilprosjekt jeg har, og så kjøpe to JL Audio 12" istedenfor én. Jeg er veldig glad i JL Audio suber... Da er det vel ikke noe problem å kjøre dem fra frontene og bruke forsterkerens delefilter?

Edit: Grunnen til at jeg liker JL Audio og ikke større enn 12" er at jeg vil ha veldig tørr og kontrollert bass, ikke den "18-åringn som spiller for hele nabolaget"-bassen med boooom-booom. ;) I passe dempet kabinett gir JL Audio nettopp det. I mitt selvbygde trykkammerkabinett i Chevy Suburbanen har jeg to 12" JL Audio med avdelt kasse, så de ikke blander seg inn i hverandre. Kjører hekken av det aller meste andre jeg har hørt. :)

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, to like element går fint, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du skal kjøre dem på frontutgangen når du har mulighet for subutgang på rearutgangen. Det er jo også foran du sitter og kjører så da er det der du burde ha lyden, du snur vel ikke ryggen til hvis du er på konsert feks? Så det beste er å ha et skikkelig komponentsett foran, med egen forsterker, og sub baki med egen forsterker. MÅ du på død og liv ha høyttalere baki, så skal de kun være for de som evt måtte sitte baki, og skal ikke ødelegge lydbildet for deg som kjører ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor jeg satser på to like diskanter. På Octavia sitter diskantene bak nærmere øret enn diskantene foran, så jeg vil ha "surroundeffekten". Jeg liker å høre musikk på kinoanlegget mitt, og dette bør gi omtrent den samme effekten. Det blir dermed ikke å ødelegge lydbildet, men mer å forbedre og forandre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva du liker er jo din sak, men siden du skal bruke såpass vellydende suber, så tenkte jeg kanskje at du ville ha dette best mulig, og det blir det ikke med lyd bakfra. Du kan jo like greit bare koble alle høyttalerene til en 2 kanalsforsterker du da, og kjøre det på frontutgangen, så får du like mye lyd i alle høyttalerene. Bare ikke spør en dommer innen lydkvalitet hva han synes om lyden i bilen din, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he tilbake! ;) Har aldri brydd meg om hva andre syns om lyd, jeg vil ha det sånn som jeg liker det. Hifi er for pyser, lyd skal være morsomt, ikke korrekt! Men en del ganske korrekte høyttalere kan også være veldig morsomme, som Mirage OM-serien som jeg har møblert hjemmekinoen min med, sammen med en gammel toppmodell fra Onkyo.

Og like mye lyd i alle høyttalerne er jo helt håpløst, jeg må jo få akkurat riktig balanse mellom foran, bak og suber for at det skal låte bra! Volumet på subene styrer jeg med egen fjernkontroll med kontakt av telefonpluggtypen.

Da jeg først begynte med bilstereo (i forrige årtusen) ble det så å si bare høyttalere brukt til hattehyllemontering pluss at Pioneer hadde noen diskanthøyttalere til å lime på dashbordet med dobbeltsidig tape, på størrelse med en sigaretteske. Jeg har fremdeles et par av dem og skal bruke den i en 1978-modell Oldsmobile Starfire jeg holder på med. Det blir nok der 10" suben havner, trolig sammen med et par 6x9 Alpine høyttalere bak. Ikke snakk om å sette noe i dørene der, det blir helt feil i en bil fra den tiden. :) Skulle bare ønske jeg hadde klart å få tak i noen av de gamle Pioneer-hovedhøyttalerne fra den tiden, som hadde et "tårn" av 10-20 vannrette metallplater satt opp med noen millimeters mellomrom som skulle fordele diskanten bedre i bilen. Jeg husker at de låt fantastisk da, men jeg er ikke sikker på om jeg ville synes det samme nå. Det hadde bare vært utrolig kult til bilen!

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ble bare et merkelig oppsett, tror du bare skal gjøre hva du vil jeg og prøve deg fram for de som kan svare deg her er garantert uenig med dette rare oppsettet!

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig og merkelig... Jeg tror vel stort sett alle biler nå originalt har et frontsett og så høyttalere i dørene bak, har de ikke?

Jada, men de som er glad i god lyd gjør da som jeg beskrev over her, og fader ned bakhøyttalerene så man ikke hører dem foran, eller dropper bakhøyttalere i det store og hele. Har du høyttalere i hatthylla så blir de jo påvirket av trykket fra suben også, så det er ihvertfall fy fy... Ting har utviklet seg endel siden 80 tallet, og i dag får man komponentsett som spiller mer en nok for HELE bilen når de er montert riktig foran i bilen.

Men nå er jo dette din bil og det er du som skal høre på dette, så da gjør du som du vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det er ikke hattehylle i noen av bilene mine. Det var bare en liten forklaring på hvor jeg kom fra. :) Vi får se hvordan det blir, jeg setter inn like høyttalere foran og bak, med to 12" suber i golvet, og så lytter jeg meg fram til sånn jeg liker lyden. Jeg lurer litt på om jeg skal fjene det nedre golvet i bagasjerommet og bare skjære til en plate til det øvre, montere elementet på undersiden av platen og lage til enten et nedfelt gittersystem eller rett og slett bore tett i tett med huller for å slippe opp lyden. Og så bruker jeg isopor eller skumgummi for å isolere de to elementene fra hverandre, jeg tror fullt og fast på at ethvert basselement bør ha sin egen luft å puste i! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider