Gå til innhold

Mondeo mk3 04-modell mistet plutselig alt av "kraft"

Nemaid

Anbefalte innlegg

Mistet plutselig alt av "kraft" fra motoren under kjøring på vei hjem fra jobb i dag. Ingen varsellamper som lyser, merker bare at bilen drar veldig dårlig, samt en lyd som kan minne om "blaffring" under stort gasspådrag. Den er også noe "jagete/ujevn" under kjøring. I bratte lange oppoverbakker klarer den maks å holde 60-70, og noe annet enn 3-gir er uaktuelt.

Kan legge til at termostaten har vist symptomer på at den er dårlig på en tidligere kjøretur i dag, men den kan vel ikke ha noe med dette å gjøre?

Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke da er sprekk i en av slangene til turboen, eller sprekk i intercooler. Men det kan sikkert være en hel del andre ting også, vi har jo en Mondeo-ekspert her inne med brukernavnet "Mondeo". Får se om han svarer i nær framtid :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 3 mnd garanti, så regner med det går under der. Blir uansett en telefon dit i morgen før jeg gjør noe mer, men nå vet jeg i alle fall noen lunde hvordan jeg skal forklare hva som er "feil" i telefonen. Takk igjen, du er veldig hjelpsom Mondeo :) hører sikkert fra meg ved en senere anledning.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen tilbake fra verkstedet. Det var vist et defekt EGR-rør som var årsaken til kraftsvikten. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor dette fikk motoren til å "miste" alt av "kraft"? Gikk bilen i en slags "nødmodus", eller har "etterbrenningen" av eksos så mye å si for effekten til motoren?

Håper noen kan forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider