Gå til innhold

Stille tenning på b20

Ranger emnet

Breisladdern

Anbefalte innlegg

Jepp da skal tenninga få en liten justering...

Har hatt litt skyting i forgasseren og litt ujevn tomgang.. Har gått over forgasseren, dette hjalp litt, men nå tenkte jeg at jeg skulle justere tenninga..

På 230 blokk har man jo muligheten til å vri fordelerlokket, og så har man et tenningsmerke på reimhjulet, på b20 finner jeg ikke noe merke, og jeg tror heller ikke det er mulig å vri fordelerlokket..

Noen som har noe peiling på dette?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Jepp da skal tenninga få en liten justering...

Har hatt litt skyting i forgasseren og litt ujevn tomgang.. Har gått over forgasseren, dette hjalp litt, men nå tenkte jeg at jeg skulle justere tenninga..

På 230 blokk har man jo muligheten til å vri fordelerlokket, og så har man et tenningsmerke på reimhjulet, på b20 finner jeg ikke noe merke, og jeg tror heller ikke det er mulig å vri fordelerlokket..

Noen som har noe peiling på dette?

vissk kan du vri fordelern,vanlig feil på en b20 er defekt stift og kondensator..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har stifter må du begynne med å sjekke at kamvinkelen er mellom 58 og 61 grader.Kjøp eller lån en kamvinkel måler hvis du ikke har selv.Rød ledning på - på coil og svart til jord.Deretter kan du sjekke tenning med tenningslampe.Vakuumen til fordeleren skal kobles vekk og plugges under justeringen.10 grader fortenning pleier å være passelig hvis du ikke har nøyaktig data.Du må kansje rengjøre litt for å se merkene.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Alt av tenningsdeler på denne motoren er nytt!

Jepp, men vi justerte ikke tenninga da vi byttet det...

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Har du skiftet stift har du også endret kamvinkelen og tenningstidspunktet.Må justeres på nytt!

ja.. du bare vrir på motoren til du ser den runde dingsen som presser på stiften er i rett posisjon (der den presser mest på stiften), så må du ha sånn "blad"..

sorry, vet ikke de tekniske navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bladsøker!!

med den så justerer man stifteåpninga,

men jeg vil justere fortenning/ettertenning, og det pleier man å gjøre ved å vri fordelerlokket, men det ser ikke ut til at det går ann å vri det på en b20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende at det funker på samme måte som på moped motorer med stifter. Der løsner du på skruene som holder stiften og så kan du endre måten den står i forhold til kammen som skal åpne den. idet kontakten mellom stiftene brytes kommer gnisten. skulle vel gå ann å justere det sånn hallveis ihvertfall.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min B230At er tenningsgradene 8-9 grader før topp. Visst du ringer dette nummeret så får du de nøyaktige tallenen: 56176460. Auto Teknikk heter firmaet. Har spesialisert seg på volvo og er meget dyktige innen org motorer og trimmet motorer.

* 1995 Audi A4 (under oppråning)

* 1986 Volvo 740 TIC (solgt)

* 2001 Aprilia RS 125 (KRÆSJA og solgt)

* 2000 Aprilia RS 50 (Kræsja og solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tallene har jeg, har justert tenninga på b230a osv før, men er vist noe helt annet på b20.. finner hverken tenningsmerke på reimhjulet eller noe sted der gradene står.. Må vel gjøre det på gamlemåten ved å finne topppunktet til stempelet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider