Gå til innhold

Hvordan fungerer det egentlig under panseret?

Ranger emnet


Aalsen

Anbefalte innlegg

558445-10-1314208031563.jpg

 

Jeg kan bittelitt bil fra før, men er ny til diesel og passat. Jeg har tatt en kikk under panseret og liker å vite hva jeg ser og hvordan motoren min fungerer.

 

Derfor har jeg et par spørsmål. Bilen er en '1999 Passat TDI 110hk'

 

-Jeg fant ut at det var to luftinntakt, ett på venstre og ett på høyresiden?

Den på venstresiden går til turboen?

På høyresiden går lufta gjennom en intercooler og så til motoren? Hvis det er slik, er jo den grei, men hva med det andre luftinntaket som tar inn luft over grillen rett under panseret? Går det til turboen? Trudde det gikk eksos gjennom turboen, eller at turboen pumper lufta fortere inn i motoren?

Er det slik på Passaten at det er egen luft som går til turboen, som da pumper lufta fort som faen inn i motoren? Så ut som det gikk et rør fra siden på turboen inn til motor.. Har egentlig ikke greie på dette, hehe.

 

Så er det en ting over turboen og fire andre ting jeg er litt usikker på hva er. Noen som kan hjelpe med svar? :D

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufta går slik:

 

Luftinntak - luftfilter - turbo - intercooler - innsug (Lufta blir veldig varm av å bli komprimert i turboen, derfor har vi intercooleren for å kjøle den ned igjen, slik at det blir plass til mer luft.)

 

Det vanligste er at lufta går inn på ene siden på intercooler og ut på andre siden. Derfor ser du slanger på begge sider i motorrommet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke stemme..? Så turboen sender lufta til andre siden av motorrommet, gjennom intercooleren og tilbake igjen til den andre siden, for så å gå inn i motoren? Da vil det jo ikke være noe trøkk igjen fra turboen? Det er jo en helt idiotisk plassering av turboen, da burde denne vært på andre siden av motoren rett før intercooleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jøss. Vil ikke lufta miste mye av farten og kompresjonen på vei gjennom intercooleren og tilbake over motoren? Og den kalde lufta fra intercooleren vil vel bli en del oppvarmet av motoren, da røret går over den?

 

Her aner jeg en lettere "trimming" ved å omplassere litt i motorrommet :p

 

Går det et rør fra turboen under motoren til intercooleren da?

 

Jeg klager ikke! Bare litt morosamt :D Skal forresten ut å kjøre en tur nå, bare fordi jeg har lyst, så jævelig deilig å kjøre denne bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt en hageslange? Om den er 10m eller 20m så renner vannet i samme fart ut. Og samme mengde. Så med mindre du har en lekkasje så vil du ikke miste trykk av lengre rør. Det tar lengre tid å bygge opp trykket. Tror vw vet hva dem driver med når de designer motorer. Hadde det vært en bedre måte å gjøre det på så hadde det blitt gjort sånn. Ikke ment å være en drittsekk nå altså.

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår