Gå til innhold

motor stopper nesten når lokk for påfylling av olje åpnes

Ranger emnet

Dauphin75

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått et tips om å ta av oljelokket (påfylling på motor) når motor går når jeg prøvekjører bil. Gjorde dette på en golf 1,6 gl (100 hk) og da stoppet nesten motoren.

Er dette normalt, eller er dette et tegn på at noe er galt? (har aldri opplevd ujevn gange på motor på andre biler jeg har gjort dette på)

Håper noen kan gi meg et tips om dette er en bil jeg bør styre unna. Har gått kun 130 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe godt svar på dette. Så lenge motoren går som normalt med lokket på så tviler jeg på at det er noe galt. Du må jo ikke finne på å ta av oljelokket på en bil under prøvekjøring, da kommer det til å sprute olje ut av lokket. Den som har sagt det til deg skulle jeg likt et ord med.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er normalt på denne motoren.

Når oljepåfyllingslokket åpnes, suger motoren luft gjennom veivhuset via veivhusventilasjonen.

Dette kommer inn i innsuget etter LMM. Motoren får da for mye luft i forhold til hva ECU tror, og bensinmengde.

Resultat er dårlig gange,

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse bilene blir det heldigvis ikke oljesøl om kan kjører uten lokket for olje.

En i familien kjørte på weekendtur ca. 20 mil for et par år siden

Ringte meg fra veien og sa at bilen gikk veldig dårlig.

Jeg klarte ikke å gjette feilen og reparere pr. telefon.

De var også innom en bensinstasjon og et bilverksted på turen uten å få hjelp.

Vel hjemme igjen åpnet jeg panseret og lokaliserte feilen på ca 10 sekunder.

De hadde nemlig fylt på litt olje rett før de dro, og glemt lokket.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider