Gå til innhold

Motorbytte i Polo. Forskjellige motorkoder!

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Det er snakk om et motorbytte i en 1998 Polo Variant (stasjonsvogn).

Motorkoden på motoren som nå sitter i bilen er APQ. Dette er en 1,4.

Kjøpte så en ny erstatningsmotor fra en Polo 1997, som i prinsippet er den samme motoren, men det viste seg at motorkoden på den var AEX!

Spørsmålene er da:

- Vil AEX motoren passe sammen med en girkasse fra APQ?

Jeg har ikke klart å se hvordan girkasse som sitter i bilen min, pga at nummerene er så utrolig vanskelig å tyde.. Men jeg har gjort et søk på internett og flere steder har jeg lest folk som har brukt Polo 6N girkasser om hverandre, forskjellen er utvekslinga på dem bare..

- Vil ledningsnett og hjerne fra APQ motoren passe overrens med AEX motoren?

Det ser ut som det er et par ekstra ledninger ekstra på APQ motoren og det er andre kontakter, det er det jeg kan se.. Men er det samme hjernen, burde det vel bare være å koble ledningene over hverandre?

- Er motorfester etc det samme?

Det ser slik ut etter en kjapp titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene er nok like, i hvert fall mekansik. Må finlese delekatalogen for å finne forskjeller.

Girkassa vil passe. Clutch er lik.

Om det er noe som er forskjellig i ledningsnettet eller andre tilkoblinger, så foreslår jeg å bytte over fra den gamle motoren så det passer inn mot ECU og resten av bilen.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpa.. :m'm:

Ble litt nervøs her nå etter å ha gitt 3 høvdinger for en "feil motor".. Hadde det vært tilefelle hadde ikke prosjektet mitt vært like lønnsomt lenger hehe..

Tenkte på det samma selv, er jo de samme kontakene i motoren men anderledes der de skjøtes fra motoren over til ledningsnettet til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider