Gå til innhold

Spiller m. dab, usb, jack og bluetooth

Ranger emnet

o-l-a-v

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter en spiller med dab, usb, jack in og bluetooth.

Har funnet meg en på Bilradiospesialisten:

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10051&katid=11&mid=m436&id=&vn=736&pk=10051

Er dette en god spiller? / Bra merke?

Evt. noe annet å anbefale med de samme spesifikasjonene?

Lurer også på: Bilen som denne skal settes inn i (A4 2001) har jo bare FM radio originalt. Trengs det noe ekstra for å ta inn dab-signalene? En ekstra antenne?

Jeg ser at det følger med dab-antenne til overnevnt radio. Men håper på å slippe to utvendige antenner på bilen min :S

MVH: Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom bilen ikke er levert med DAB-antenne må dette ettermonteres. Det er en annen type antenne enn FM, så de fungerer teknisk sett ikke om hverandre :)

Når det gjelder spilleren er den sikkert helt grei. Er nok snevert med utvalg når du krever både DAB og Bluetooth...

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den spilleren litt rimeligere og nærmere deg her. ;)

RCD277DBT.jpg

En JVC eller Kenwood vil nok gi deg bedre lydkvalitet og den såkalte "opplevd kvalitet", men om du ikke skal bytte ut originalhøyttalerne ville jeg ikke nødvendigvis tenkt så mye på lyden ihvertfall. Prisen blir også noe dyrere siden disse to merkene kun har separat Bluetooth-modul som ekstrautstyr foreløpig.

Dersom bilen ikke er levert med DAB-antenne må dette ettermonteres. Det er en annen type antenne enn FM, så de fungerer teknisk sett ikke om hverandre
Nja, det er ikke helt korrekt. En antenne er en antenne, den aner ikke hva den er koblet til, men bare mottar signaler på alle bølgelengder. Hva den er best egnet for av alle de bølgelengdene, avhenger av lengden på antenna, og gjerne utformingen på den etc. En loddrett FM-antenne gir gjerne bedre mottak enn en vinklet antenne på en bil. Intet problem å bruke en FM-antenne til DAB, men bor man foreløpig i ytterkantene av DAB-sendere kan en tilpasning av lengde på pisken forbedre mottaket.

Lurer også på: Bilen som denne skal settes inn i (A4 2001) har jo bare FM radio originalt. Trengs det noe ekstra for å ta inn dab-signalene? En ekstra antenne?

Jeg ser at det følger med dab-antenne til overnevnt radio. Men håper på å slippe to utvendige antenner på bilen min :S

Det er en utvendig antenne med magnetfot som medfølger spilleren ja, men den kan jeg bytte ut med noe annet... en løsning for bilen din kan være å bruke originalantenne til DAB (via en antenneforsterkerovergang med ny kontakt) og en vanlig innvendig vindusantenne til nettopp FM på den nye spilleren. FM-senderne er såpass utbredt i Norge at en innvendig antenne vil fungere helt greit, mens DAB foreløpig blir best med en utvendig antenne.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er ikke helt korrekt. En antenne er en antenne, den aner ikke hva den er koblet til, men bare mottar signaler på alle bølgelengder. Hva den er best egnet for av alle de bølgelengdene, avhenger av lengden på antenna, og gjerne utformingen på den etc. En loddrett FM-antenne gir gjerne bedre mottak enn en vinklet antenne på en bil. Intet problem å bruke en FM-antenne til DAB, men bor man foreløpig i ytterkantene av DAB-sendere kan en tilpasning av lengde på pisken forbedre mottaket.

Kan tenke meg at også impedancen i antennen er forskjellig :)

En vesentlig forskjell på signalene er at FM er analogt, mens DAB såklart er digitalt. Har ikke satt meg veldig inni DAB, men kan tenke meg at det er en viss forskjell på mottakssiden :) (ikke drep meg om jeg er helt på jordet, kan lite om digitalradio...)

Endret av bellduck

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider