Gå til innhold

Løsning på antenneproblemene for VAG-biler

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Ikke rent få har problemer med originale VAG-antenner. Min Skoda tok ikke inn noe som helst. Jeg bestilte denne fra England, og den er direkte bolt on. (Hvis noen leser dette om noen måneder og den ikke er på den adressen lenger, så søk på "Hirschmann FM DAB Aerial" på ebay.co.uk.) Den er kombinert DAB- og FM-antenne, men er verd prisen som FM-antenne alene! Jeg har aldri hatt så godt inntak på en FM-radio i bil siden NRK begynte å skru ned sendestyrken på FM-senderne for å jage folk over på DAB. Og DAB-delen er faktisk også den beste jeg har hatt, selv om jeg har brukt Pioneers dyre takantenner til bil på to andre biler. Anbefales på det varmeste! Men husk å bestille med 5 m FM-kabel (står nederst i beskrivelsen - skriv det i en "Request total from seller"), eller kjøp en på 4,5 m på Biltema. Men iallfall på min Skoda Octavia stasjonsvogn var 5 m akkurat så vidt nok.

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rent få har problemer med originale VAG-antenner. Min Skoda tok ikke inn noe som helst. Jeg bestilte denne fra England, og den er direkte bolt on.
Du må nødvendigvis legge opp en ledning for strømforsyning til antenneforsterkeren også, så helt Plug'n'Play blir det ikke... ikke så greit å bruke den med originalspilleren ihvertfall. Men at den passer på taket på det meste av VAG-biler er korrekt, i likhet med "alle" andre takantenner. At du også måtte legge opp ny antennekabel for FM viser jo også at den ikke er helt "bolt-on"... :)

Om du dengang byttet ut originalspilleren på Skoda'en din uten å montere en strømforsyning til originalantenna, vil jeg nok tro du trodde antenna var ødelagt, det er veldig mange som ikke har undersøkt nærmere om hvordan dette fungerer i en VAG. Ved å montere en antenneforsterkerstrømforsyning til VAG-modeller, en løsning som har vært tilgjengelig i minst 15 år nå, vil den originale antenneforsterkeren fungere igjen siden denne må ha strøm via den originale antennekabelen og din nye radio vil fungere helt utmerket.

2985_phonocar_8_533.jpg&w=200&h=152

Du løste derimot problemet ved å montere en ny ettermarkedsantenne med separat strømforsyningsforsyningskabel slik at mottaket ble bra på den måten. Kostet deg litt mer penger og endel mer tid på monteringen dog... og høyst sannsynlig kasserte du en helt velfungerende originalantenne.

Men siden du skulle ha DAB-mottak også, så måtte jo noe gjøres uansett ja.

hirschmann_dab.JPG

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjøpte faktisk bilen med elendig antenne. Og den lille strømforsyningen satt der og ga strøm da jeg målte den. Jeg er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffa, men ikke helt blåst... ;) Spilleren hadde fungert noen år for forrige eier, og så sluttet antennen bare å virke. Men han brydde seg veldig lite om lyd i bilen, noe man kan se på at bilen er en 1999-modell, og det sitter ennå originale høyttalere i den! Ufattelig, for det er som å få en sløv kniv vridd rundt i trommehinnene når man skrur opp litt... Skarpeste dritten jeg har hørt.

Og om det var selve antennen eller et brudd på kabelen mellom spilleren og antennen som er svakheten for VAG, er jo en annen sak. Men det er et faktum at opplegget til VAG er elendig. Snakket med en mekaniker, og han sa at de nesten aldri varte lenger enn 4-5 år. På min fars Skoda varte den bare i 2-3 år, og naboens Audi holdt i 6 år. Så ja, dette oppsettet krevde nye kabler, men sannsynligvis var ikke antennekabelen god uansett. Og strøm kan man ta fra hvor som helst. Den bruker så få milliampere at jeg tror bilen må stå i ganske mange uker før antennen tømmer batteriet. Jeg brukte styrestrømmen til forsterkeren, siden den allerede var ført bak i skapet.

Men jeg må si en god ting om denne Skodaen: Utrolig lett å jobbe med interiøret! Aldri hatt en bil der det var så lett å komme til opp under taket med antennekabel og få lagt tjukke (da mener jeg tjukke) strømkabler skjult under gulvet langs dørene fra batteriet og bak til forsterkeren (med en femkanals Planet Audio med 60-amperes sikring stoler jeg ikke på tynne kabler...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider