Gå til innhold

Kjøp/avbestilling av ny bil fra forhandler

Ranger emnet

Filibompa

Anbefalte innlegg

Jeg postet dette innlegget under tråden "juridisk", men jeg ser at den kanskje like gjerne kunne ligget her i forbindelse med "bilkjøp". Jeg legger den derfor også her og håper det er i orden.

Heisann! Jeg er i en prosess med å kjøpe ny bil. I den forbindelse var jeg for noen uker siden i kontak med forhandler av det aktuelle merker. Jeg var i butikken en gang, og den videre korrespondansen foregikk på mail. Etter å ha mottatt et tilbud på kjøp av ny bil og innbytte for min gamle, bekreftet jeg avtalen, igjen pr. mail.

I forkant av dette visste jeg at det var en oppdatert utgave på vei av den aktuelle bilmodellen. Jeg spurte selger om dette, men da han fortalte meg at denne sannsynligvis ikke ville være klar ti levering før sommeren 2012 (han anslo juni) syntes jeg det ble for lenge og vente, og foretok altså bestillingen. I etterkant av det søkte jeg selv litt rundt på nettet, og der fant jeg informasjon som kunne tyde på at modellen ville bli satt i produksjon senere dette året med levering tidlig i 2012. Jeg tok derfor kontakt med to andre forhandler i samme kjede som der jeg bestilte min bil, og de bekreftet uoppfordret at den oppgraderte modellen ville bli klar for levering senere i høst (det ble antatt november), med levering i februar 2012. Jeg sendte derfor en mail til min selger hvor jeg ønsket at bestillingen på min "gamle" modell skulle annuleres slik at jeg kunne foreta en ny bestilling. Dette ville jeg da kunne gjøre kun en måned etter at "min" bil etter sigende skal produseres, i uke 39. Bestillingen på "min" bil er derfor kun fortsatt åpen i ordrestatus. Dette bekreftet selger tidligere. Han avviste derimot å avbestille bilen fordi jeg ikke kunne gå tilbake på en avtale jeg hadde gjort, og det ikke var mulig for ham å trekke bestillingen.

Det jeg nå lurer på er om dette stemmer. Jeg føler meg for det første lurt av selger som feilinnformerte meg om den nye modellen. Det tok de andre selgerene i underkant av et minutt å finne frem til den informasjonen som trengtes for å kunne gi svar om den nye bilen. Det andre går på de juridiske rettighetene. Jeg har ikke underskrevet noen kontrakt, kun forhandlet på mail. Dette har jeg sendt mail til Forbrukerrådet om. Jeg har lest andre litt lignende saker med ymse svar, og jeg er klar over at det ikke er samme type angrererett i slike saker som denne, samt at forhandler kan kreve tilbakebetalt tap han kan dokumentere. Dette fremgår jo selvsagt ikke i noen kontrakt da kontrakten ikke foreligger. Samtidig skjønner jeg også at mail kan være juridisk bindende, men det virker uklart i enkelte saker.

Er det noen som har erfaringer/tanker om dette? For å oppsummere:

1. Jeg har ikke skrevet under noen kjøpskontrakt, kun hatt mailkorrespondanse med selger. 2. Selger har etter mitt syn holdt informasjon tilbake for meg om nært forestående ny modell. Dette også på direkte og konkret spørsmål om denne. 3. Bilen "min" er ikke produsert, den har kun en anslått produksjonsdato omtrent en måned frem i tid. 4. Kan det på noen som helst måte stemme at selger "ikke får annulert betillingen" når produksjon ikke er i nærheten av å væe igangsatt? 5. Har jeg på bakgrunn av dette ingen rettigheter til å avbestille den første bilen slik selger hevder?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har ikke tenkt på dette før og undersøkte litt nærmere. Det ser derimot ut til at kriteriene for fjernsalg er såpass strenge at det ikke vil gjelde i dette tilfellet. Blant annet må det utelukkende ha foregått fjernkommunikasjon i forbindelse med handelen, og det er altså ikke tilfellet her. En dom fra høyesterett angående handel på Finn sier faktisk at ikke engang det blir å regne som fjernsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrerett har du ikke (av flere grunner).

Det er selvsagt mulighet til å avbestille frem til levering, men du plikter å erstatte tap selger eventuelt må ha... Tapt fortjeneste kan kreves erstattet, men her er det gode muligheter for saklig dialog hvis du alikevel ønsker å kjøpe bil fra samme leverandør. Send evt e-post til importør og forklar situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar. Jeg er nå klar over at jeg ikke har angrerett i normal forstand, og det bekrefter da også svar fra Forbrukerrådet. De bekrefter også at mail er bindende. I denne saken sliter jeg da heller ikke med panikkangst i forhold til å måtte avbestille av økonomiske grunner ol. Jeg skal ha ny bil, og jeg har bestemt meg for merke og modell. Det jeg ber om er at bilen som er bestilt blir avbestilt slik at jeg kan legge inn bestilling på en ny bil om en måneds tid når ny modell blir lansert, fra samme forhandler og samme selger.

Når selger så påstår at bilen ikke KAN avbestilles (som i at det ikke er praktisk mulig) får jeg derimot problemer. Den er ikke satt i produksjon, og det er fortsatt en måned til det blir aktuelt. Jeg har rett til å avbestille bilen, men jeg er klar over at jeg da må dekke eventuelle tap for selger. I denne saken kan jeg derimot vanskelig se at dette kan være aktuelt siden jeg fortsatt skal bestille ny bil. På bakgrunn av dette overrasker selgers motstand meg. Ekstra irriterende er det at jeg sitter med en sterk følelse av å ha blitt feilinformert angående lanseringsdato for ny modell, på et tidspunkt selger åpenbart må ha visst om de faktisk forholdene.

Jeg skal gjøre nok et forsøk på å gå i dialog om dette, og håper det vil løse seg på den måten. Eventuelt er det nok kanskje et godt tips med en henvendelse til importør/forhandler sentralt.

Endret av Filibompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider