Leine Skrevet September 4, 2011 Rapporter Share Skrevet September 4, 2011 Hei Har problemer med at bilen min ødelegger LMM. Da jeg kjøpte bilen fungerte den ok, men så begynte den å gå i "nød modus" ved fullt pådrag av og til. Etter noen uker mistet jeg turbotrykket og tok en diagnosetest, da var LMM'en ødelagt. Ettersom dette tross alt er VAG kom ikke det som noen bombe. Jeg kjøpte ny og byttet denne og bilen fungerte ok i noen uker til. Da skjedde det samme en gang til, jeg tok diagnose og fikk byttet LMM på garanti hos Møller. Nå er LMM ødelagt igjen, og jeg lurer på om noen vet hva som kan forårsake denne forbruken av LMM? Har selvsagt sjekket kontakten inn på selve LMM'en, men den ser hel og pen ut. Har tørket ut av luftfilterboksen osv også... Takker for svar :) Siter Passat 1.9TDI 98" Opel Rekord D 74" BMW 525tds 92" BMW 318i 92" BMW 2002 68" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet September 4, 2011 Rapporter Share Skrevet September 4, 2011 Har du byttet luftfilter? Er luftfilteret originalt? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leine Skrevet September 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Luftfilteret er nytt, originalt, altså ikke innsatt med olje... Siter Passat 1.9TDI 98" Opel Rekord D 74" BMW 525tds 92" BMW 318i 92" BMW 2002 68" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leine Skrevet November 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2011 Ingen som vet om en måte å koble vekk LMM'n på? erstatte den med en motstand eller lignende. Slik jeg tenker må vell denne fungere som en variabel motstand alt etter temperatur evt fuktigheten på luften. Har nå "brukt" 4 LMM'er uten å bli betydelig klokere av den grunn. Noen som har prøvd dette? evt. kan gi meg et tips? Siter Passat 1.9TDI 98" Opel Rekord D 74" BMW 525tds 92" BMW 318i 92" BMW 2002 68" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m4sta Skrevet November 25, 2011 Rapporter Share Skrevet November 25, 2011 Hvilke feilkoder er det du får da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leine Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2011 Får feilkode på LMM selvsagt. ikke noen andre som tilsier at denne skulle ødelegges. LMM skal vell i all hovedsak bare styre EGR-ventilen på dissa motorene om jeg ikke har forstått det feil? Siter Passat 1.9TDI 98" Opel Rekord D 74" BMW 525tds 92" BMW 318i 92" BMW 2002 68" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2011 Ikke helt korrekt. LMM forteller ECU hvor mye luft som passerer inn til motoren og derav angir mengde diesel som skal tilføres, omtrent som på en bensinmotor :) Er også IAT-sensor i LMM som forteller ECU hvilken temperatur det er på innsugsluften. Motoren går uten LMM tilkoplet, men denne kan ikke erstattes med en motstand e.l. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leine Skrevet Desember 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 Det er vell denne temperatursensoren som forteller hvor mye luft som blir sugd inn i motoren? Da denne sitter i tilknytning til en oppvarmet plate. Desto mer luft som blir sugd inn så blir platen mer nedkjølt, og temp.sensoren gir beskjed tilbake til hjernen om temperaturen som er registrert. Eller har jeg misforstått? :) Har lest om andre som har erstattet denne med en motstand. Men dette var på en luftmengdemåler, og de er vell litt annerledes oppbygd enn luftmassemålerne, vertfall etter mine erfaringer.. Siter Passat 1.9TDI 98" Opel Rekord D 74" BMW 525tds 92" BMW 318i 92" BMW 2002 68" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 Er to temp-sensorer, en som kun forteller ECU hvilken temperatur det er på luften som passerer (IAT), samt en som nedkjøles i takt med luftstrømmen (MAF). Den eneste motstanden som kan erstattes med en fast motstend, der motoren fortsatt vil fungere nokså normalt, er IAT. Luftmengdemålere er ofte oppbygd mekanisk, luftmassemålere elektronisk :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leine Skrevet Desember 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 okey, da har jeg lært litt i dag også:) men kan man ikke erstatte begge disse sensorene med temp.regulerende motstander? Jeg er bare ute etter en billigere løsning enn å skifte LMM flere ganger. En motstand koster jo ikke mange kronene, + at da kan man kjøpe en som tåler mer enn de VAG presterer å levere. Siter Passat 1.9TDI 98" Opel Rekord D 74" BMW 525tds 92" BMW 318i 92" BMW 2002 68" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2011 Er nok ikke så enkelt at man kan montere inn to PTC/NTC og kjøre videre ;) Har du prøvd å rense den du har? Tømme gjennom isopropanol. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.