Gå til innhold

Stereo "Nullstiller" seg hver gang bilen startes, hva er galt?

Ranger emnet

kotox

Anbefalte innlegg

Hei!

Har flyttet over mitt Pioneer stereo fra gamle bilen til den "Nye".

Tror jeg skal ha montert riktig, er jo kun en mulighet bak spilleren (Bruker en overgang da det originalt i bilen egentlig er to kontakter som skal bak i spilleren)

Hver gang jeg skrur av bilen nullstilles spilleren (Radiokanaler blir borte etc)

Dette skjer ikke om jeg kun slå¨r spilleren av og på med bilen i gang..

Noen her skjønner sikkert hva feilen er, håper på noen svar :)

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er 1 gul ledning. (hovedstrøm ifra batteri og har med minne)

Og 1 rød ledning. (ifra tenning og er remote til spilleren)

På nokre bilmerker er disse byttet om på isokontakten. Da vil du få det problemet du har.

So det du gjere er å bytte om rød og gul på ledningene til spilleren. (er vanligvis laga sånn at du bytter om disse lett)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobler du dei sammen, so må du skru av spiller manuelt. Den vil ikkje skru seg av med tenning. (sia remoteledningen får 12v heile tiden)

Du er ikje akkurat den første som har dette problemet!

Og eg har nok ein del meir peiling på dette enn Omega 25 ;)

Ved all bilstereokobling er det lurt at anlegget er strømløst. Er mange som har angra på at dei ikkje koblet vekk minuspolen på batteriet før dei leika seg med koblingane!

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg forstår! Vil gjerne slippe å måtte slå av spilleren manuelt hver gang ja...

Da kobler jeg fra minuspolen først! Denne kan jeg bare skru rett av uten problemer, ikke noe gnist og smell av å gjøre det? hehe

Vil jeg lett se hvilken rød og gul ledning det er snakk om? Og disse skal altså KUN bytte plass?

Når jeg f.eks finner NRK P3, så kan jeg holde inne tall fra 1-6 for å lagre kanalen, men ikke dette får jeg gjort en gang nå, er dette riktig? Dette er vel noe som ligger i spilleren uavhengig av disse ledningene, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ledningssettet til spilleren har du ein gul ledning og ein rød ledning.

På disse ledningene er det vanligvis kabelsko midt på ledningen.

So da er det berre å bytte om gul og rød ledning.

Da blir rød ledning ifra isokontakten til gul ledning innpå spiller. (og omvendt)

Det vil bli litt smågnistring når du kobler til minuspolen.

Når den gule ledningen har 12v ifra batteriet, so vil minnet på spilleren fungere. (heilt til batteriet er flatt eller kobla vekk)

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

Men hvorfor er det egentlig slik at jeg må bytte om nå som jeg har byttet fra mercedes til Audi? (Audi 100 forøvrig)?

Det skal og nevnes at det er en slik "Overgang" mellom ledningene fra bilen og inn i spilleren, jeg regner med disse ledningene jeg skal bytte er på den kontakten som kommer fra bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den løse gule er plombert i enden.

Grunnen til jeg lurte er bare fordi "Todleif" sa dette: Når den gule ledningen har 12v ifra batteriet, so vil minnet på spilleren fungere.

Jeg ser at det er den gule fra spilleren som heter +Battery som da skal inn på den røde fra bilen/batteriet, og den røde ACC fra spilleren inn på den Gule fra Bilen/batteriet. Det står ikke merket hva den røde og gule fra bilen er for noe, derfor jeg ble litt usikker.

Men uansett, er det noe som kan gå galt dersom det skulle være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider