Gå til innhold

Elektrisk rc bil billigst mulig

Ranger emnet

AudiRadar

Anbefalte innlegg

Hei har ikke noe stor peiling på rc biler har hatt en hpi savage nitro som ble skrudd og kosta på mer enn den ble brukt så da lurte jeg på om dere har noen god erfaring med de som er elektrisk er dette noe som man ikke må koste på så alt for mye,har disse lang batteri kapasitet eller varer di bare i 10min,så lurte jeg på hvilken el bil jeg bør gå for som er billigst og man får mest igjenn for?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske biler er utmerket om du bor i et boligområde eller noe slikt, lager knapt lyd og du kan kjøre når du vil. Om en bil kan kjøre lenge kommer ann på om du har et bra og kraftig batteri, mer mAh gir lenger tid, men igjen kommer det ann på hvor rask/sterk motor du kjører med, hvordan den er dreva. Kjører du for eks med en 3.5turn motor vil den kreve mye strøm, mens en 55turn vil vare lenger(folk bruker gjerne 35-85turn til crawling) Mange kjører med 7,2V-8,4V 6-7cell Nimh, mens andre kjører Li-Po som går fra 2cell(7,4V) til 6cell(22,2V) sikkert mer å.. Mer volt = mer krefter, men da må man ha utstyr som tåler det.. Fleste biler blir levert med ganske kjipe batterier på kanskje 1500mAh Nimhbatterier. Mange som ikke vet hva dem driver med overlader som regel batteriene sine, noe som ofte resulterer i ødelagte celler, verste utfall er at dem sprenger/begynner å brenne. Men om du drar til en hobbybutikk så kan du få all hjelpa du trenger der, dem hjelper deg nok med hva slags bil du vil ha, utstyr osv.. Sikkert litt forvirrende å lese men kanskje det hjelper deg litt :p

Xbox GT: MortenNilsen89

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei har ikke noe stor peiling på rc biler har hatt en hpi savage nitro som ble skrudd og kosta på mer enn den ble brukt så da lurte jeg på om dere har noen god erfaring med de som er elektrisk er dette noe som man ikke må koste på så alt for mye,har disse lang batteri kapasitet eller varer di bare i 10min,så lurte jeg på hvilken el bil jeg bør gå for som er billigst og man får mest igjenn for?

Takker for svar :-)

Vel...hva slags elektrisk bil ser du etter? Skal det være en baneracer? Drifter? Monstertruck? Buggy?

Uansett hva du kommer til å svare så tenker jeg at jeg vil anbefale en Traxxas Slash 4x4. Disse får du i 2 versjoner; 1 uten masse godis ferdig installert, og en med bare standard deler. Personlig så ville jeg gått for den med alt godiset, rett og slett fordi det er ting som du bør oppgradere til uansett... Dette er raske biler med børsteløse el-motorer og med de rette batteriene kan kjøretid (med f.eks et 5000mAh 7,4v batteri) strekke seg helt borti 45min.

Pris på 'Ultimate' fra Statene:

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_44_1785/products_id/167302/n/Traxxas-Slash-4X4-Ultimate-Brushless-1-10-Scale-4WD-Short-Course-Truck-w-24Ghz-Radio

Pris på standard versjon fra Statene:

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_44_1785/products_id/155877/n/Traxxas-Slash-4X4-Brushless-1-10-Scale-Electric-4WD-Short-Course-Truck-w-24Ghz-Radio

Pris på standard versjon (Ultimate koster 1k mer) i Norge:

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15724

Med dét sagt så er det egentlig et av de dyreste tinga å kjøpe innen elektrisk RC også, nemlig batteriene. 5-600 kroner for et 'OK' batteri er noe du burde beregne, og du bør helst kjøpe 2 minimum for å kunne lade et mens du kjører med det andre. Dette er faktisk for å ikke 'gå lei'... -Et lite tips fra en som har drevet med hobbyen i 15 år...

En god lader er noe du ikke finner i innholdet som følger méd... En god lader må du regne med å gi minimum 5-700 kroner for, men her kan du spare litt og se etter noe brukt.

Les deg også opp på rutinene ang. lading av Lithium Polymer (LiPo)-batteriene som brukes, siden disse VIL sprenge/begynne å brenne/bli fullstendig ødelagte og røyklegge stua di om du ikke lader dem riktig. Dette er ingen spøk! -Det er en grunn til at folk legger LiPo-batteriene i en brannsikker pose når dem lades og oppbevares.

That aside; begynn med å søke litt etter slash 4x4 på youtube, så ser du hva det dreier seg om. Den tåler mye juling og byr på mye moro! :)

Ultimate Edition 4x4 Slash (godis ferdig montert) med std batteri (7,2v) som følger med:

Standard 4x4 Slash med 11,1v (max anbefalt) LiPo:

Er man kun ute etter å bruke _minst_ mulig penger på en hobby, så kan jeg nesten garantere at det ikke faller i smak... Ja, det er dyrt med rask og holdbar el-bil i starten, men sånn er det når man ikke har alt utstyret fra før! ;) -Husk at de batteriene og den laderen du evt. kjøper kan brukes på alle andre el-kjøretøy også og da blir det plutselig ikke så dyrt om du skal ha en el-bil til! =)

Lykke til! ^^

Endret av skogpekka

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider