Gå til innhold

Hjelp til et Hjullagerbytte Søkes

Ranger emnet

Bassoflove

Anbefalte innlegg

Hallo

På min tur fra Troms tol Gardermoen begynner mitt Venstre hjullager på lage lyd. Hadde byttet begge lagrene framme men pga en defekt drivknute var jeg nødt å sette på et nav/Hub+drivaxel fra en Syncro. Da jeg hadde kjørt et stykke viste det seg at hjullager var dårlig. I sverige kjøpte jeg et nytt på biltema.

Jeg har funnet ut at 90hk og Syncro har samme lager,mens 110hk her et annet(correct me if im`m wrong)

Nå står bilen i Lillestrøm til vi kommer fra syden på Fredag 9 sep.

Det jeg trenger er tilgang på ei verkstedpresse i området. Har verktøy til å kunne skru navet av selv.

Eller noen som har et komplett nav til en 90hk/syncro til salgs

Bilen: Passat -97 110hk

Mvh Glenn

Mob: 97510507(avslått men blir tilgjengelig til fredag 9 sep)

Adm: Hvis jeg postet dette feil plass,beklager jeg og ber om at det flyttes til rett sted

Passat 130 TDI 4M -01, Passat 110 TDI -97, Transporter 2,4 Syncro Lang -94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen folkens.... Er det ingen som kan hjelpe en Nordlending i 20 minutter? Skru kan jeg gjøre selv.

Og selvsagt skal jeg betale for hjelpa.....

Send meg gjerne melding på e-post

bassoflove@hotmail.com(har nett til Torsdags kveld) eller SMS fra Fredag kl 15

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel trolig ikke så mange (om noen) som leser dette, og har en 20-tonn verkstedspresse, og holder til på Lillestrøm.

Det finnes noen bilverksteder som sikkert har, og muligens kan hjelpe - i arbeidstiden, som gjerne er til max kl 16.00 på en fredag, men om jeg forstår rett kommer du kanskje litt sent hjem for å rekke dette.

En alternativ løsning er å skaffe egnet verktøy på Biltema (som har avdeling på Skjetten nær Lillestrøm)

19-1319_m.jpg

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager

Koster 899 kroner, men kan være kjekt å ha. Og kan hjelpe deg til å komme hjem til Troms uten ekstern hjelp.

Har lest at mange har god erfaring med dette på VAG biler.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du....

Flyet lander på Rygge kl 14,så det blir litt knapt med tid ja.

Har et slikt sett liggende hjemme,sammen med den største verkstedpressa som biltema selger. Gadd ikke å ta med dette på Ferie liksom(90kg?)

Bilen er fortsatt fullt kjørbar. Lager "noe" lyd rundt 55-60km/t og det lager noe mindre lyd ved 85-90km/t.

Hadde planer om å kjøre nedover sørlandet(Kragerø-Arendal) når vi kommer til Norge,men tar ikke sjansen hvis jeg ikke får fixa det lageret.

Bilen holder muligens hjem(170mil) men er litt kjiipt hvis det går helt istykker og blir stående midt utti bush`en. Verksted tar sikkert 1500-2500,- for en slik reperasjon,så da kan jeg likegodt kjøpe ei sånn biltemapresse som koster 2495,-. Men da blir det bare mere å drasse på+ at jeg har presse hjemme.

Så jeg hadde satt pris på en hjelpende hånd fra noen. De kan gjerne bo et stykke unna(20-30mil) er ingen problem.

PS: Må kansje åsså få et hint om hvor en får kjøpt 14mm umbracko som passer på bolten som holder drivknuten påplass,da min gikk istykker før jeg dro hjemmefra. 1/2 tom tilkobling er en fordel.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye sansynlig at jeg er sjikkelig GRØNN,men sier d rett ut. Jeg skjønner ikke åssen en bruker det verktøysettet fra Biltema(eneste funksjon jeg har hatt med settet jeg har hjemme er at de passer fint ilag med vekstedpressa.....). Kansje du forteller meg i grove trekk fremgangsmåten.

La oss si at jeg har kommet dit hvor jeg har tatt av hjulet og br.calipper + skiva(og seff fått av hovedbolten på drivakselen/knuten). Hva gjør jeg så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en tråd om dette lager-verktøyet fra Biltema her: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=199117

Et par bilder på side 2.

Med denne metoden så forstår jeg det slik at du trenger en konvensjonell avtrekker for å trekke ut navet først (så følger gjerne ene indre lagerbane med), og så bruke dette Biltema verktøyet for å presse ut det gamle lageret, og inn med det nye.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår dette rett: En må først fjerne senteret der hjulboltene står med de medfølgende "pinne-bolter" i settet. Og deretter fjerne selve lageret fra huset. Og motsatt når en skal ha dette på plass. Deretter slå inn senteret forsiktig sånn at det blir senterert. Og så skru resten inn med hovedbolten&drivaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

En liten oppdatering her sånn at andre kan dra nytte av min viten:

Hjulageret holdt hele sørlandet,og opp til Tr.hjem. Dær fikk jeg lånt ei presse og fikk bytta det.

Men min info er således:

Hjulager Framme som passer -97 2wd 90HP passer Syncro 110HP. Men lageret til Org. 110HP er kun til 110HP....

Med andre ord... det er to forskjellige lager til Passat 90HP og 110HP,men du kan bruke 90HP-lageret på en 110HP Syncro(snakker KUN om Hjullager framme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider