Gå til innhold

Generelle spørsmål om anlegg, samt problemer med lav volt i + kabel

Ranger emnet


navigas

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

 

Dette er min f�rste post her p� dette forumet s� b�r over med meg hvis jeg gj�r noen nybegynnerfeil.

 

I alle fall, jeg fikk en basskasse med element av en god venn for en stund siden(en Arizona Eagle). S� fikk jeg bestilt forsterker og litt annet sm�snacks for en liten stund siden. Siden jeg er 17�r enda, s� gj�r jeg bare klar bilen til jeg blir 18, seinere i �r.

 

Det satt en kassettspiller i bilen og Mitsubishi sitt ledningsnett, s� jeg koblet opp til iso-standard fra det andre ledningsnettet, greit � ta den jobben med en gang. S� la jeg opp kabler til forsterkeren til bassen, r�d(+)ledning p� h�yre side og remote, bassregulering(telefonkabel) og signalkabler p� venstre side. Jeg la dem der de ikke blir slitt av skarpe kanter og buntet dem sammen med strips for � holde dem rolig. Jeg koblet ogs� opp en sikring veldig n�rme batteriet p� r�d(+) ledning.

 

S� fungerte alt greit, helt til svart kabel(-) ristet l�s fra festet sitt, strammet den og det fungerte som bare det igjen. Kj�rte en tur og p� veien hadde vi p� veldig lav lyd s� jeg skal ikke garantere om anlegget sluttet � fungere ila turen eller ikke. Men tror det fungerte hele veien. N�r jeg skulle starte opp for noen dager siden var det tomt for str�m, satt bilen p� lading. Neste dag fikk jeg starte, men av en eller annen grunn s� ville ikke bassen fungere.

 

Pr�vde � m�le litt forskjellige verdier(med lader p�, hvis det ikke st�r annet):

-spenning p� batteriet ca 14,8V-15V

-spenning fra r�dkabel polen som er koblet til batteriet(bare for � sjekke koblingen var fin): 14,8V-15V

-Spenning batteri + pol til karosseri(for � sjekke at den koblingen er fin): 14,8V-15V

-R�d ledning ved forsterker til svart kabel(-) ved forsterker: 1,6V-2,4V, varierende Volt som stiger litt etter at jeg har sl�tt av tenning.

-R�d ledning ved forsterker til svart kabel(-) ved forsterker, f�r jeg skrudde p� anlegget i dag: lik spenning som batteriet: 12,4V

-Etter jeg skrudde p� tenning, men s� skrudde den av igjen(alts� spilte litt musikk(uten bass), s� skrudde av igjen) r�d ledning(+) og svart ledning(-) ved forsterker: 1,6V-2,4V, ogs� stigende, sakte.

-Remote: alltid nok str�m der, men ca 8-10V

-sikring: veldig lav ohm

 

Jeg tror at batteriet er mer eller mindre d�dt. Men jeg forst�r ikke hvorfor jeg kan f� s� lav volt i + ledningen som er koblet direkte til batteriet.

 

Jeg takker for all hjelp jeg f�r i denne saken og er det noe annet jeg m� m�le eller andre metoder for � feils�ke er det bare � si ifra! S� tenkte jeg � ta noen generelle sp�rsm�l her etterhvert som jeg f�r anlegget stabilt.

 

MVH

 

Mathias Stabell

Dive now - work later

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har garantert for dårlig jording! hvor har du jordet?? Setebeltefestet mellom baksetet pleier å være bra, men husk å pusse ned til bart metall ;) Batteriet ditt høres bra ut.

 

Batteriet er dødt, sjekket det nå. Koblet fra den positive kabelen til forsterkeren for å være sikker på at den ikke stjal strøm på noen måte. Ladet i 4-5 timer og prøvde å starte, men den orket ikke å dra den rundt omtrent i det hele tatt(mindre enn èn runde).

 

Skal skifte jordingspunkt.

 

Men går det forresten ann å spille musikk, med bass på med kun en lader? Eller må jeg starte bilen, med jordingskabler eller lignende?

 

Takk for tips!

 

-Mathias

Dive now - work later

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laderen greier ikke dra anlegget alene. tror du har noen andre problemer enn bare batteriet, anlegget skal funke til en hvis grad uten batteri. går alt via forstekere?

 

hva mener du med og starte bilen med jordings kabel??

 

og som cossie sier lukter litt dårlig jording her siden du omtrent ikke har spenning bak, prøv og måle på pluss kablen til andre potensiale jord punk, men sette belte feste er et veldig bra sted, bare pass på og rengjør for møkk og eventuelt lakk.

 

sikringen din er da iallefall hel, men lettere og bruke diode testen (pipelyden) på mulimeter når du skal teste det enn ohm meter, da en sikring da er nesten lik null ohm, da er du iallefall 100 prosent sikker på at det ikke erbrudd

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, beklager mente startkabler. Skal prøve å bytte batteriet. Resten av anlegget fungerer greit. Det som er snålt at når jeg måler fra festet til bagasjelokket(bart metall) til positiv rød kabel er det det samme som om jeg skulle målt direkte fra minus til positiv bak ved forsterker. Så jordingen burde være noenlunde grei. Måler jeg fra positiv pol til karroseri foran ved batteriet får jeg batterispenning. Kan det være sikring eller koblingene ved den da? Jeg målte og fikk ca 19 ohm, noe jeg trodde var veldig lav motstand. Men kanskje den ikke er det. Skal prøve uten sikring etterpå, for å sjekke om jeg får fin volt bak.

Dive now - work later

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår