Gå til innhold

Mercedes 300TE, fusker, stopper, drar dårlig.


Rokker

Anbefalte innlegg

Har problemer med 300TE´n min.

Byttet fordeler og rotor for et år siden, ellers urørt og uservet bortsett fra oljeskift.

 

Symptom:

Motor stopper når jeg går på gassen rolig for å akselere etter feks lyskryss. Starter med en gang igjen og oppfører seg normalt, for så å plutselig uten noe særlig forvarsel stoppe igjen.

 

Syns det virker som den fusker litteranne ved enkelte gasspdrag, men ingenting veldig tydelig, mer som at den bare går litt dårligere enn før ved delgass.

 

Ved full gass drar den godt, men de siste dagene har den begynt å fuske over 3500rpm og vil ikke bevege seg over 4000 ved fullgass. Veldig tydelig fusking, motoren slår seg av og på en gang i sekundet, så hele bilen jokker fram og tilbake.

 

Turtallet er blitt lavere på tomgang, det tikker litt i en løfter og eksosen lekker midt under bilen. Kanskje dette føkker opp lambda verdiene ?

 

Noen idé om hva som kan være feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut en tråd her i går om det samme problemet med min 300TE.

Har ikke hatt stort tid til å fått sjekka det ut selv.

Men en kompis skal se på den, så får håpe ;)

Hørt at det kan være falskluft eller El. feil

Sykt irriterende det der, sitter nervøs vær gang jeg stopper i kryss osv.

 

Poster med en gang jeg har finni ut noe ;)

Endret av kenneth_lh3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsk luft ? Ser ikke helt hvordan det har en innvirkning på fullgass, og tomgangen fungerer helt fint. Den henger ikke på noe turtall før den går tilbake til utgangspunktet. Men skal sjekke over slanger og spraye litt startgass rundtomkring.

Her er en syk ting jeg har oppdaget: det er i høyresvinger den stopper, og fullgassen har blitt mye dårligere, den fusker fra bunn av nå, ca 2500rpm og opp. På 4000rpm er den så ille at hele bilen jokker skikkelig fram og tilbake. Har bra drag i et halvt sekund, og så kutter den i ett halvt osv.. ingen idé om hvor jeg skal begynne å feilsøke på denna motoren... kjenner den ikke godt nok og gode tips er svært kjærkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde sjekket ting som er ganske enkle og kan være problem, her virker det som det enten er tenningsanlegg eller drivstoffsystem.

 

sjekk pluggkabler for rift som kan gi tenningsfeil og veldig feil utslag på CO verdiene (luft/bensin forhold) !.

 

sjekk plugger mye kan sies ved å se på tilstanden til de.

 

falskluft er et kjent fenomen på disse type motor med masse vacuum slanger.

 

kan være bensinmengde fordeleren.

 

tviler litt på at det er noen styreenheter da disse motorene ikke er så kravstore men det er jo altid en mulighet. dette er nok et tilfelle hvor du bare må feilsøke.

 

MVH Roy

MB 190E 2.3 1987 16V Look

 

http://WWW.MB190KLUBB.com

 

Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har ganske tydelige symptomer.

Motoren går jevnt på tomgang.

Hver gang jeg gir full gass fusker den.

Konsekvent hver gang jeg kommer til en høyresving dør motoren.

Ved middels gass fusker den, jevn cruising kan jeg holde 120 maks med bilen før den fusker.

 

Må da være noen som har vært borti dette tidligere.

 

Hvorfor skal jeg sjekke tennplugg kabler for rift ? Alle sylindre kutter ut samtidig. Lite sannsynlig at det er rift i alle og at de kortslutter samtidig. Men går kanskje en kabel til coilen ? Skal sjekke over den.

Pluggene er shabby og gamle. Men motoren går tidvis jevnt og fint så vi kan utelukke plugger.

 

Kan falskluft forårsake problemer ved full gass på disse motorene ? Isåfall hvilken slange er gåen da ?

 

Hvor sitter bensinmengdefordeleren og hva gjør den ?

 

Det som forundrer meg helt sykt, er at bilen stopper i høyresving, dette må jo begrense mulighetene for hva som kan være galt !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder slike ting er det aldri gått å si konkret hvor problemet ligger :)

 

når det gjelder pluggkabler så forklarte jeg det ovenfor. har opplevd bilen så vidt gikk og fusket av og til på ca 2500rpm og ville ikke dra over 4000rpm. sveiv greit på tomgang i begynnelsen og ble bare verre og verre og da var det rift i den ene kabelen som ble større og større. og coen var skyhøy. sjekk coilkabelen.

 

falskluft er et kjent problem på de eldre mercedes motorene, det er ved pådrag man som regel merker falskluft da alt av vacuum begynner å suge når det er noe som ikke er tett i vacuum systemet dra den falskluft fra sprekk eller hull istendenfor der den skal dra fra. kan være sprekk i gummibelgen under spjeldhuset eller noen vacuumslanger som har tatt kvelden.

 

en besinmengde fordeler, fordeler ut besin til dysene. den sitter under luftfilterboksen oppe på spjeldhuset.

 

bensinfilter er tett en mulighet.

 

vist pluggene er shabby og gamle blir du ikke ruinert av å kjøpe nye :) slike ting er slitedeler du SKAL skifte. hvert andre år ca, tennplugger kan gir svar på mye om tilstanden til motoren. man kan ikke regne med motoren vil oppføre seg fint uten vedlikhold.

 

Er pluggene oljete eller nedsota vil ikke pluggene tende som de skal. er vært å prøve å bytte ;)

MB 190E 2.3 1987 16V Look

 

http://WWW.MB190KLUBB.com

 

Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video av hvordan den oppfører seg på det verste..

 

 

Ang vakum, mulig det er noen systemer på disse motorene som gjør at det kan gi annerledes utslag ved fullgass enn hva som er normalt.

En motor har størst vakum på vanlig cruising, når gassen går i bunn synker vakumet i innsuget til nærmest ingenting dersom flowen er bra. Derfor er det vanlig ved vakumlekkasjer at man får problemer ved tomgang (der en liten vakumlekkasje kan påvirke mye) og også ved lave gassspjeld åpninger. Full gass pleier å være svært lite berørt av en vakumlekkasje, da mengden luft er såpass høy at en vakumlekkasje ikke vil påvirke blandingsforholdet nevne verdig.

 

Nye plugger er vel og bra det, men er ser ikke logikken i at pluggene mine skal kutte ut samtidig så har ikke tenkt å bytte dem for moro skyld.

 

Hvilke systemer i mercedes motoren er det som kan bli påvirket så mye som dette av høyre sving vs venstresving. Skal sjekke coil kabelen i tilfelle den måtte finne på å ligge å gnisse mot ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke gi meg leksjon i åsen et vacuum system fungerer, jeg har gitt deg tips hva ting kan være!

 

er ikke lett å si hva det er over nettet men filmen din ga litt mer mening.

 

men merker jeg faktisk ikke gidder å putte noe mer inn i saken, når du allikavel ikke setter pris på at noen faktisk svarer!

MB 190E 2.3 1987 16V Look

 

http://WWW.MB190KLUBB.com

 

Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanger i motorrom er sjekket over. Med startgass og visuell inspeksjon, alt ser ut til å være ok. Tennplugg (coil) kabel er sjekket, ingen rift eller andre synlige defekter.

 

Sjekket en video, den er på tysk "autodoktoren" hvor ei dame med 124 hadde problemer med at bilen stoppet i rundkjøringer. De feilsøkte og fant defekt et eller annet (kan ikke tysk - men ser ut som det kanskje kan være dette ovp releet). Tok det ut lodda over det.

Tror jeg skal få noen til å oversette denne tyske videon for meg og gjøre det samme som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen rokker. !

Ser du sliter med det samme som mange av oss andre med KE-jet

Er ganske fersk sjøl ang feilsøking osv.

Men det du kan gjøre er å nappe ut hjernen. Da går bilen " mekanisk "

Går den forholdsvis greit da så har du eliminert tenning -coil plugger osv.

Så da har du i alle fall kommet ett steg videre. Bilen vil gå greit men aks og sånt er selvsagt ikke det beste.

Sviver den dårlig fortsatt så kan det selvfølgelig være pumperele` pumpe / filter.

Pumperele`kan også loddes om. Disse fyker visst av og til og.( Går an å laske dette for test uten rele og selvsagt.

Men som sagt går den fortsatt dårlig så kan det være mengdefordeleren du har problem med.

OVP releene fyker stadig vekk. Dette har flere oppgaver. Styrer elektronikk tomgangsregulator osv. / ABS / ASD

Dette releet kan og laskes,- men de fleste har gjerne ett sånt liggende i reserve da vi vet at dette er utsatt.

Høyresvinger ? Fiffig... Kanskje noen ledninger som gnir rundt ovp. ? Vet ikke men ...releet kan jo lett ligge å slenge nedi der.

Søk på diverse forum. Gå til hovedsiden og søk på " ovp" eller " tomgang" så får du i alle fall lesestoff om problemet.

MB entusiastklubb har en fin forumside med flinke folk. Lykke til !!

odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk for tips ! Flott med litt feilsøkingsmetoder.

Jeg er nede i en teori om at det enten er snakk om ovp releet, eller bensinpumpe releet(gåen bensinpumpe. (bensinpumpa bråker noe mer enn jeg mener den har gjort før) Men kan sikkert være tusen andre ting også. Dette er de releene som jeg ser det blir skrevet endel om så har litt troa på det, pluss at andre har hatt noenlunde samme symptom med ovp releet som jeg har.

 

Nappe ut hjernen ? Hvis jeg ikke husker helt feil ligger det to svære kladeiser med en sværing av en kontakt inn på begge to. Hvilken av de er hjernen, den forrest eller bakerst i bilen ? Jeg har asr/asd, abs, airbag + diverse ræl. Bilen er bygd om til 92-93 sportline serru, blir ikke noe lettere å feilsøke og finne deler da men ;-)

 

Har laga en tråd inne på mercefreaken, men gidder du å poste en link til det forumet du mente hadde jeg blitt glad !

 

Ovp releet mitt ligger å slenger.. skal det være skrudd fast det ?

Endret av Rokker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen Rokker

 

Ja det e ett h....te n�r s�nt skjer..

Men har du litt innsikt som eg ser du har s� bare finn roen.

Dette fikser du garantert

Jeg har holdt p� � k�dde med dette i ca en mnd. n� og i dag kom eg i m�l.

Problemet har v�rt � finne skikkelig forst�elig info.

Der e en haug med tr�der om emnet men det ser ut som mange ender med � gi opp.

Andre driter i det og napper ut hjernen. ( Den som ligger fremst av de to kladdene.

p� min bil i alle fall. 124 - 230

Disse styringene er lett � f� tak i p� E bay men etter det jeg er opplyst om s� ryker de sjeldent.

Jeg fikk fatt i ett brukt OVP rele`og har feils�kt siden.

Har hele tiden v�rt nesten sikker p� at det var i orden.

Ble forbanna i dag og dunket som faen p� det mens bilen gikk,- og der plutselig fikk jeg den responsen jeg ville ha. S� kj�p nytt om du handler.!!

OvP releet skal henge p� enden der. Det er litt tricky � finne ut hvordan det skal henge men du trer det inn i bakkant og trykker det ned i hakket ( eller var det omvendt ) :). Bare rot litt med det s� finner du det ut.

Jeg fikk kontakt med en som kan dette her s� f�lg linken jeg sendte. Du vil forst� sammenhengen i

innspr�ytningen fortere enn du aner. Egentlig enkle greier n�r vi vet hva de forskjellige komponentene gj�r. For ettertiden s� er det og lettere med feils�k om du f�r problemer.

�pnet dette OVP releet jeg fikk i posten i dag etter jeg tok kveld og fant korrosjon i det og.

Skal pr�ve � lodde begge to s� f�r vi se. Men for all del du kan jo lett ha andre problem / vakkel . H�rte her forleden om en som hadde problem i svingene / fusket. Han fant problemet i coil ledning som kom litt n�rme motor. Jeg har skiftet 3 sett av disse. S� ikke kj�p dritt-tema sine.!! Har hattt motorsykkel i alle �r og n�r jeg ser plugghetter med s�nt metall p� s� f�r eg hetta.

Derfor m� disse v�re solide greier. Men det vet du ogs�. Tvi tvi og lykke til.

F� h�re hvordan det g�r !

Oddsen

 

 

 

 

http://www.peachparts.com/shopforum/showthread.php?t=116605

http://merceforumet.com/index.php

http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php

http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=49579.0

http://www.landiss.com/mixture.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Har lest en del om bensintrykk problem.

Noen brenner releer stadig vekk før pumpa stopper helt.

Andre stopper etter fusking / merkelig oppførsel over tid.

Men for all del ,- mange opplever motoren som om den " sovner "

 

Kan nok tenkes at du har ett pumpeproblem. Bare en tanke _----

Du kan kople på ett manometer på mengdefordeler for kontroll.

Ikke kjøp billig pumpe heller. !!

Tenk på at den stakkars jævelen skal ligge under der og svive minst 100.000 km. !!

Håper du finner ut av det ! Tvi tvi

chiao

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår