GamingMonster Skrevet September 7, 2011 Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Hei, jeg er en av dem som ikke kan en shiit og har desverre ikke noe å mekke på, har en lett sykkel fra 2011 (Honda CBR 2011) og kan alltid mekke litt på en 15 år gammal caravelle så lenge den ikke stopper, blir brukt hver dag ;) jeg har planer om å kjøpe en "skrothaug" av en Mustang og fiksen slik at det blir en nice bil som ser pen ut og tåler rust og alt, veit ikke om det er mulig, hvis ikke blir det nok en 240 eller no :S Jeg er 15 (blir 16 i januar) og vil lære meg slik at jeg kan fikse motor, style, sette inn høytaller og kunne litt allround ;) Hilsen Åge ;);) takk for all hjelp :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy1033 Skrevet September 7, 2011 Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 tåler rust faktisk :P med andre ord ikke ruster ? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GamingMonster Skrevet September 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 ja, eller alle biler ruster vel til slutt? Men ikke er som var gamle Carvelle, ruster i stykker om og om igjen etter fiksing på verksted ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacGyver93 Skrevet September 7, 2011 Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 start med en 240 du :) Siter http://rustent.norwegianforum.net/ 1984 golf 2 1,6 cl- ratlook 1985 golf 2 1,6 gl-spiker mercedes w123 1982- oldschool toyota corolla- herjebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GamingMonster Skrevet September 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Okai, blir nok det da, men har du noen bøker, tips, verktøy eller mange mange tips til meg ell? (A) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 7, 2011 Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Les det du kan på Volvodelen av forumet. (200-serien) Kjøp deg verkstedsmanual fra f,eks Biltema. Kjøp bil, sett den i garasje og skru den i biter, sett den så sammen igjen og du har lært mye! ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacGyver93 Skrevet September 7, 2011 Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 tror det fort kan bli dyrt og skru på en mustang, og billigere blir det ikke hvist det er en rusthaug :) Siter http://rustent.norwegianforum.net/ 1984 golf 2 1,6 cl- ratlook 1985 golf 2 1,6 gl-spiker mercedes w123 1982- oldschool toyota corolla- herjebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GamingMonster Skrevet September 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Kjøp bil, sett den i garasje og skru den i biter, sett den så sammen igjen og du har lært mye! ;) Mener du lissom helt ned til at motoren ligger der ikke biter? Og er ikke det jævlig vanskelig og sette sammen igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 7, 2011 Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Det gjør du som du selv vil, men det er den beste måten å lære på og du har jo noen år foran deg! Sikkert noen rundt deg som kan hjelpe og veilede deg framover. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GamingMonster Skrevet September 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Ja takk for alt da er det vel bare å få lov til å kjøpe en bil da ^^ Ha r stor plass trenger mann a? Har en garasjeplass til bilen, masse lagringsplass, og men begrensa plass rundt bilen :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GamingMonster Skrevet September 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Har et spørsmål ang verktøy, og trenger man en egen motorløfter eller motor holder? Det og er det mulighet noen her skriver en komplett liste eller en del ting av verktøy jeg trenger og hvor mye dette koster? Takk for alle svar :–) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet September 7, 2011 Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 Hva du trenger kommer helt an på hva du skal gjøre. Hvor mye det koster kommer helt an på hvor du handler. Vanskelig å liste opp ei komplett liste, men her er et forsøk: Skikkelig jekk Bukker Elefantkran og motorstativ om du skal ut med motor Skrallesett med kopper fra ca5-30mm, forlenger og alt tilhørende Skrujernsett Fastnøkkelsett Fjærklemmer Div. tenger Leatherman (uvurderlig) Filtertang Muttertrekker og evt annet luftverktøy (da med tilhørende kompressor og annet utstyr) Måleinstrumenter CRC 5-56/WD40 (rustoppløser/smøremiddel, også uvurderlig) +++, osv, osv. Som sagt vanskelig å ramse opp alt, men dette er hva jeg kom på i farten når jeg tenker på hva jeg har hatt bruk for. Man må bare begynne et sted og kjøpe det man trenger etterhvert tror jeg. Det har iallefall jeg gjort, hadde heller ikke mye peil fra før. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GamingMonster Skrevet September 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2011 Tusen takk terjeth, godt tips å kjøpe underveis etter hva jeg trenger ja ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet September 8, 2011 Rapporter Share Skrevet September 8, 2011 Bare hyggelig:) Selv har jeg alltid vært interessert, men kunne ingenting (kan fortsatt ikke veldig mye). Det er bra lærdom å bare hive seg uti det, jeg monterte justerbart senkesett på en Golf 2 uten å ha rørt en støtdemper før. Nå har jeg gjort det 4-5-6 ganger. Akkurat nå holder jeg på å plukke ned en Golf 1, og har allerede lært mye på de nesten 2 ukene jeg har hatt den. Så lenge du har interessen og noen gode kompiser som blir med, så lærer du fort. Learning by doing;) Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zukibaiker Skrevet September 8, 2011 Rapporter Share Skrevet September 8, 2011 Støtter at 200-/700-serien er en billig og grei bil for å lære på. Bra deletilgang og enkle konstruksjoner. Da vil også Terjeths liste være veldig grei. Listen kan for all del utvides, men det blir fort unødvendig dyrt - spesialverktøy du ellers ville trengt to ganger i året kan oftest lånes. Regner med du ikke har ment trådtittelen helt bokstavelig, men isåfall er mitt generelle råd å være klar over alt man ikke vet - det tar fort et tiår med hobbypjusk, utdanning og videreutdanning, og fortsatt lærer man nytt hele tiden (tro meg). La andre hjelpe deg eller forbered deg på at mye læring ofte er frustrerende (og kostbar..). Bruk alle læringsresurser for det de er verdt. Forum (som dette) kan være gull, youtube, howstuffworks.com, haynes-manualer, videregåendepensum, etter hvert kanskje tekniske dokumenter og enkle rapporter/avhandlinger(?) :P Og ikke minst folk rundt deg og diskutere med! Heldigvis trenger man ikke overmenneskelige egenskaper for å holde liv i en B230.. Også derfor Volvoene er greie utgangspunkt. Kjør på! Bli flink! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg