Gå til innhold

Passer dette delefilteret? Eller hva slags trenger jeg?

Ranger emnet

Aalsen

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Pioneer TS-H1703 http://www.pioneer.eu/no/products/25/131/201/TS-H1703/specs.html Det et komponenthøyttaleranlegg med mellomtone/bass og diskant (tweeter) Da må jeg ha et delefilter som deler lyden slik at tweeteren bare får diskant, og den andre får bass og mellomtone. Det følger ikke med delefilter.

Jeg har ikke så god greie på musikk og strøm, og lurte på om dette delefilteret vil fungere optimalt for høyttalerne: http://www.elutstyr.no/product_info.php?products_id=2015

Setter pris på all respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke følger med, så er de vel meningen at du skal bruke det som sitter i bilen fra før, som da egentlig blir en litt feil løsning da det ikke er sikkert at denne diskanten vil trives med samme delefrekvens som den orginale i bilen. Men hvorfor velger du netopp dette systemet? Du vet du får bedre til den prisen? spes hvis du må kjøpe delefilter utenom ;)

Siden du alt har kjøpt det, så ville jeg kontaktet pioneer norge og spurt om tekniske data på dette, og hvilke delefrekvenser som er anbefalt. Filteret fra dynabel vil fungere, men du kan risikere at det deler for lavt for diskanten din, men det går mest sannsynlig bra.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal sjekke når jeg får høyttalerne før jeg kjøper delefilter. Kan være lurt :)

Jeg bestilte fra tyskland, fikk to par av høyttalerne (til alle fire dørene) fire høyttaleradaptere, radioantenneadapter og isokabel til under 1200,- så tror ikke jeg hadde fått så veldig mye bedre til den prisen ;)

Jeg skal ta kontakt med Pioneer og høre med dem.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du alt har kjøpt det, så ville jeg kontaktet pioneer norge og spurt om tekniske data på dette, og hvilke delefrekvenser som er anbefalt. Filteret fra dynabel vil fungere, men du kan risikere at det deler for lavt for diskanten din, men det går mest sannsynlig bra.

Hva mener du med at den deler for lavt? At gir diskanten får for lite "bass" slik at det blir for lyst ut av diskanten? For skarpt? Det vil jeg ikke i hvert fall. Vil ha fin lyd :) (fin basslyd, fin diskantlyd :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at den deler for lavt? At gir diskanten får for lite "bass" slik at det blir for lyst ut av diskanten? For skarpt? Det vil jeg ikke i hvert fall. Vil ha fin lyd :) (fin basslyd, fin diskantlyd :p )

For låg delefrekvens. Låge frekvenser er jo bass. Diskanten skal ikkje få bass-signal. Den er jo ikkje beregna til dette.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, at den deler ut for lav frekvens til diskanten. Nei det skal den jo ikke ha, hehe.

Det står: Delefrekvens 4.000Hz - 12dB/okt. Hvor mye gir den da til diskanten, og hvor mye til wooferen/mellomtone-bass? Og hvordan ser man det?

Ser du er fra Lærdal, har vært der et par ganger, og en kompis av meg har vært der støtt :p Ligger et stykke unna Hedmark, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefrekvensen på 4000hz er såpass høg at det nok ikkje er noke problem for diskanten.

Delingen er 12db/oktav. db er lydstyrken. Oktav er dobling eller halvering av frekvensen.

So det vil sei at ved halvering av delefrekvensen, (2000hz) har filteret dempa lyden 12db. (eller kanskje 15db da eg trur at delefrekvensen blir satt der dempingen allerede er på 3db)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man jo få hattifnatter...

Så 2000hz blir for lav frekvens for diskanten? Div at delefilteret tar bort "diskanthertzen" fra signalet og kjører det til tweeteren, mens den bare slipper resten av hertzen under som kommer fra forsterkeren rett til wooferen?

Men hvorfor deler den hertzen fra 4000 til 2000?

Ett delefilter kan gjerne bestå av flere delefiltre... det kommer anpå hvordan det er konstruert, og hvilke funksjoner det skal dekke og hvor mange bokser det er fordelt på for å si det slik. Filteret du linker til fra dynaBel er et 2-veis filter, men det har to filtre innebygd; ett for basselementet som fjerner diskanttoner, og ett for diskantelementet som fjerner basstoner. Et 3-veis delefilter kan ha opptil fire filtre innebygd osv. osv.

Teknisk sett foregår det (i de enkleste 6dB/oktav-filtre) ved at en kondensator sitter i serie med diskanten for deling nedad, mens deling av basselementet oppad foregår via en spole i serie med elementet. Om man vil ha 12dB/oktav-filter isteden, kommer det i tillegg på diskant-filteret en spole "på tvers" av tilkoblingene, mens for bass-filteret kommer det en kondensator "på tvers" av tilkoblingene. For 18dB/oktav-filtre ytterligere komponenter i filteret osv. osv.

Her en 3-veisfiltrerings-frekvenskurve:

Cross-Over-Response.jpg

Delefrekvensene der er på 500Hz og 4000Hz, og steilheten (hvor bratt frekvenskurven stuper etter delefrekvensen) er på 12dB/oktav. Som regel et greit kompromiss med få delefilter-komponenter og akseptabel steilhet/bratthet for å særlig skåne diskanten for basslyder ved høyt volum. Grønn kurve viser basselementet, den blå er mellomtonen og den røde diskanten. Den svarte linjen er den man hører totalt sett, og er "summen" av de tre forskjellige kurvene.

Pioneer-settet ditt har forøvrig ihvertfall et 1-veis delefilter ved at det sitter en liten kapasitor/kondensator bakpå hver diskant, så man ikke ha et annet delefilter isteden. Basselementet kjører ufiltrert og vil dermed også måtte prøve å gjengi lyse toner som best det kan... ikke alltid med like pent lydresultat, men det er en billig og enkel løsning under gitte forutsetninger og meget vanlig i denne prisklassen. Å legge til et filter for basselementet også, vil gi bedre og renere lyd, men koste litt mer.

Og å f.eks. bruke et basselement med metallmembran uten å filtrere bort lyse toner er som oftest en utfordring mest egnet for viderekomne eller tonedøve.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! :D

Nå skjønner jeg det at filteret deler for lavt. Jeg burde antageligvis ha et delefilter som deler høyere ja, eks 5000hz.

Har jeg forstått riktig, så er f.eks. grafen TransMedia viser alt for lavt delt til min, mtp at den røde streken er diskant og blir delt rett under 1000hz.

Tror jeg har forstått mer nå ja :D Har bare aldri vært borti hz og lyd. Har alltid bare koblet høyttalerne til spilleren og kjørt på.

Som TransMedia nevner, så er jeg faktisk ikke nødt til å ha delefilter, men at å kjøre diskantlyder til wooferen kan gi uheldig lyd, er noe som vil unngås. Pluss at jeg må ha et delefilter også grunnet ledninger fra både tweeter og woofer som må sløyfes sammen.

Da var det bare det å finne et delefilter som deler best i forhold til høyttalerne. Høyttalerne har en frekvensrespons på 30-30.000hz. Det vil vel si at wooferen spiller lyder alt fra 30hz og oppover, og diskanten spiller fra 30.000hz og nedover. Det jeg må finne ut er hvor mellom disse to tallene diskanten tåler å spille fra uten å få fo mye bass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått riktig, så er f.eks. grafen TransMedia viser alt for lavt delt til min, mtp at den røde streken er diskant og blir delt rett under 1000hz.
Mnjei, den grafen viser en delefrekvens på 4000Hz! Akkurat i krysningspunktet til den blå mellomtone-grafen, som selv er delt av oppover ved 4000Hz.

Som TransMedia nevner, så er jeg faktisk ikke nødt til å ha delefilter, men at å kjøre diskantlyder til wooferen kan gi uheldig lyd, er noe som vil unngås. Pluss at jeg må ha et delefilter også grunnet ledninger fra både tweeter og woofer som må sløyfes sammen.
Mnjei igjen, diskanter må ALLTID ha et delefilter, de tar teknisk selvmord ved å få bassfrekvenser servert. At wooferen ikke trenger delefilter oppover er så sin sak, det skjer ikke nødvendigvis noe skadelig ved å la en basshøyttaler spiller diskanttoner også, det er bare ikke alltid like pent å høre på.

Høyttalerne har en frekvensrespons på 30-30.000hz. Det vil vel si at wooferen spiller lyder alt fra 30hz og oppover, og diskanten spiller fra 30.000hz og nedover.
Mnjei atter en gang; den der blir litt for enkel. 30-30000Hz er oppgitt som den totale frekvensresponsen, hva hvert element spiller av frekvenser må man sjekke i delefilteret. Om man hadde kunnet spesifikasjonene til hvert enkelt element, ville man sett noe omtrentlig som dette i ditt tilfelle: Woofer 30-6000Hz, diskant 2500-30000Hz. Dette er da teoretisk verdier uten delefiltre, i praksis vil man gjerne dele av diskant høyere jo enklere diskantfilter man bruker.

Det jeg må finne ut er hvor mellom disse to tallene diskanten tåler å spille fra uten å få fo mye bass?

Ja, 4000Hz er passe, men et slikt delefilter følger altså allerede med det Pioneer-settet og er festet til diskantene allerede.

Krasj-kurs i frekvensgraf-lesing, kveld 2:

Om du ser på den svarte grafen på bildet over, så ser det ut som om den går fra 5Hz og ut av skjermen til kanskje 60000Hz eller noe sånt. Dette er ikke reelle tall man har bruk for i praksis, men mer måletekniske resultater.

Vanligvis oppgis frekvensgang med en parantes etter seg som sier (+/-3dB) eller (0/-3dB)... dette er en temmelig universell standard og betyr at man bare avleser frekvensgangen innenfor disse avvikene, jamfør frekvensgrafens y-akse loddrett. Om man tenker seg "nullpunktet" på akkurat den svarte kurve på -6dB, er det rimelig enkelt å lese av 3dB ovenfor og nedenfor den svarte linjen. Altså vil det 3-veis høyttalersettet kunne bli oppgitt med en frekvensgang på 60-20000Hz (+/-3dB). Dette gjør det enkelt å sammenligne forskjellige høyttalere for de som vektlegger slike spesifikasjoner meget.

I praksis er ikke slikt så ille viktig å sjekke ut, og endel fabrikanter har en særdeles liberal politikk på hvilke avvik man skal måle frekvensgang ved, som de heller ikke alltid vil oppgi, herunder også Pioneer, samt at påvirkning fra omgivelsene høyttalerne står i også kan påvirke frekvensgangen meget. En bilkupé vil forsterke dypbassen helt av seg selv pga sitt lave indre volum, kontra en stor stue som gjerne vil kreve flere subwoofere for å få samme frekvenskurve.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, går opp et lite lys for meg hele tiden, hehe :D Dette var mer innviklet enn jeg trudde.

Men hvis tweeterne kommer med et delefilter allerede (in-line?), så trenger jeg vel hovedsakelig bare et delefilter for å kunne koble wooferen og tweeteren sammen (kommer bare èn ledning fra spilleren), samt å sperre høyfrekvente lyder til wooferen?

For hvis det allerede er et delefilter i tweeterne i dette settet, så lar vel ikke dette filteret frekvenser som er under en bestemt hz slippe gjennom slik at det ødelegger tweeteren?

Hvis eks. tweeteren er ment for å tåle frekvenser fra 4100hz, så sperrer vel filteret all hz under 4100? Da vil det vel egentlig være det samme hva slags delefilter jeg bruker, bare det ikke sperrer for frekvenser høyere enn 4100?

Eller er jeg på jordet igjen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider