Gå til innhold

A/C skrur seg av og på, av seg selv. (mulig løsning)

Ranger emnet

Enebakk

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle poste mitt problem med A/C og hvordan jeg løste det. kansje det kommer til hjelp hvis noen bruker google eller lignende en gang i fremtiden.

Min Audi A3 8L (99 modell) hadde problemer med at A/C skrudde seg av og på automatisk, dette resulterte gjerne i sinnsykt varm kupè, og til tider vanvittig mye dugg på rutene.

Så jeg søkte litt rundt på internett og fant ut at man kunne søke igjennom bilen etter evt. feil ved å bruke en såkalt "vag-com" kabel, og at www.Bildiagnosebutikken.no solgte disse.

etter jeg hadde kjøpt følgende kabel, så fant jeg aldri tilkoblingen i bilen. (det var da fordi en genial person hadde klart å dytte den inn i dashbordet, så måtte fiske den ut).

Etter å ha søkt igjennom bilen etter feil, så fikk jeg opp følgende feilmelding på Auto HVAC (som da etter min forståelse er varmeanlegget, eller klimaanlegget i mitt tilfellet).:

1 Fault Found:

00779 - Outside Air Temp Sensor (G17)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

Så igjen tilbake på internett, fant jeg ut at dette var fordi utetemperatursensoren på bilen var ødelagt og registrerte -36 grader slik at A/C ikke ville skru seg på.

Fant ut hvor denne føleren var plassert på bilen (i mitt tilfelle nede i høyre hjørne av grillen i front.)

Etter leting hos bilopphuggeri og andre selgere så måtte jeg krype til korset......og spørre møller.

de hadde delen på lager og skulle ha 337,- nok for føleren.

Jekket da opp ved venstre fordekk og tok av dekket, får å så legge meg under bilen og bytte sensor.

Nå fungerer den.:)

Tar forbehold å skriver at det er garantert ørten skrivefeil og helt på tryne med tanke på setningssammensetning, men dette er kun en post som kansje kan hjelpe andre i sammen situasjon. (siden folk har en tendens til å ALDRI skrive konklusjonen og løsningen til deres problem.)

Mvh Robin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider