Gå til innhold

Litt kraftigere dyser til en litt modifisert sugemotor? Erfaringer?

Ranger emnet


oab1966

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1996 model BMW 540 som er litt modifisert. Fra før av sitter det et trimchip, annet innsugsrør med konfilter (cold ram air) og racekatalysatorer. Jeg har planer om å skaffe meg andre dyser som har litt større kapasitet. Standarddysene gir en maks mengde på 200 cc/min pr dyse mens de jeg har tenkt å skaffe meg gir en mengde på 229 cc/min pr dyse. Det er en økning på 14,5 prosent. Med andre ord, en beskjeden økning for en sugemotor i motsetning til turbomatede motorer der det kreves betydelig større dyser når man skal trimme en turbobil.

Bilen min er levert originalt med 286 hester. Med chip, annet innsugsrør og luftfilter og racekatter skulle bilen yte 330 hester så lenge dysene klarer å levere nok bensin.

For å regne ut hvor store dyser som er påkrevd til en motor må man gå utfra en verdi på BSFC - Brake Specific Fuel Consumption. BSFC er et forhold mellom hvor mye bensin som forbrukes til å produsere et gitt antall hestekrefter. For å regne ut nødvendig dysekapasitet på en overladet motor (turbo eller kompressor) bruker vi en BSFC på 5,75 mens på en sugemotor går vi utfra BSFC på 4,75. Det anbefales at dysene ikke kjøres på mer enn 80-85 % av dens kapasitet. En dyse som brukes helt på grensen av sin egen kapasitet kan bli ustabil og dermed levere ujevn bensinmengde. Derfor bør dysene som velges være noe større enn det som er påkrevd ut i fra formelen under.

 

Formelen blir derfor:

Effekt [multiplisert med] BSFC [dividert på] antall dyser (som regel én dyse pr. sylinder).

 

Utregning av bmw-motoren med 8 sylindre og originale 286hk:

286hk x 4,75 / 8 = 170cc/min

170cc/min er ved 100% dysekapasitet. Ved 80-85% dysekapasitet bør det velges en dyse som ligger mellom 198 og 207cc/min til denne motoren. Med andre ord er motoren med standard 200cc/min innenfor.

 

Nå er det snakk om reelle 330 hk jeg er ute etter:

330hk x 4,75 / 8 = 196cc/min.

196cc/min er ved 100% dysekapasitet. Ved 80-85% dysekapasitet bør det velges en dyse som ligger mellom 229 og 239cc/min til denne motoren som er litt modifisert. Disse standdarddysene på 200cc/min blir for små med andre ord hvis bilen skal yte 330 hester. Dysene på 229cc/min jeg har tenkt på å bestille er iallefall innenfor dette kravet i følge disse beregningene.

 

Tror dere det skal fungere i praksis når det gjelder denne beregningen? Har dere selv erfaring når det gjelder litt kraftigere dyser på en lettere modifisert sugemotor?

 

Her er linken jeg har tenkt å bestille fra: http://www.fiveomotorsport.com/bosch-bmw-high-performance-fuel-injectors

 

For 8 stk dyser blir det 330 USD. Det blir 1790 NOK etter dagens kurs. (Det er før moms, frakt og evt toll, mm) Nå vet jeg ikke om man skal betale toll for bildeler fra USA via internett?

Endret av oab1966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok sette inn større dyser, men tviler på at du uten videre vil få riktig blanding til motoren. Om lambda fungerer så vil gjerne denne kompensere for avvik. Ellers er det mulig å justere litt på bensintrykket for å få riktig blanding.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å regne ut hvor store dyser som er påkrevd til en motor må man gå utfra en verdi på BSFC - Brake Specific Fuel Consumption. BSFC er et forhold mellom hvor mye bensin som forbrukes til å produsere et gitt antall hestekrefter. For å regne ut nødvendig dysekapasitet på en overladet motor (turbo eller kompressor) bruker vi en BSFC på 5,75 mens på en sugemotor går vi utfra BSFC på 4,75. Det anbefales at dysene ikke kjøres på mer enn 80-85 % av dens kapasitet. En dyse som brukes helt på grensen av sin egen kapasitet kan bli ustabil og dermed levere ujevn bensinmengde. Derfor bør dysene som velges være noe større enn det som er påkrevd ut i fra formelen under.

 

Formelen blir derfor:

Effekt [multiplisert med] BSFC [dividert på] antall dyser (som regel én dyse pr. sylinder).

 

Gjelder denne formelen for utregninger av dysestørrelsen på trimmede turbo diesel motorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår