Gå til innhold

Div problemer med W203 2001 180CDI

Aleksanton

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en W203 180cdi 2001modell og har noen problemer, men er usikker på hva som er skyld i de.

Takluken funket ikke som den skulle når jeg kjøpte den, man trykte inn knappen og luka gikk opp ca 3cm, så måtte man slippe og trykke inn på nytt for 3 nye cm osv.., men plutselig funket den i en månes tid før den sluttet å funke igjenn.

når jeg skal spyle frontruta må jeg alltid trykke 2 ganger før det kommer noe veske, deretter funker den vanlig til bilen blir slått av.

regner med at det med takluka er dårlig kontakt ved bryteren elns, men vet ikke hvordan jeg kommer til der.

varmeapparatet er også noe rart med, det kommer luft nede ved beina uansett hvordan jeg stiller på hvor lufta skal komme fra, virker også som at mengden luft som kommer til de forsjellige stedene ikke blir forrandret når jeg stiller på dette.

servoen virker ganske svak, er ikke sånn at jeg må slite for å svinge, men samenlignet med andre biler så er den ganske så hard, vet ikke hvordan den skal være så er litt usikker her om den skal være sånn eller ikke, men kjenner også noe i rattet når det er i visse stillinger, når jeg svinger kommer det en slags knirkelyd på samme punkt hver gang under svingen. veske nivået på servoen er bra.

synes også det er en litt høyfrekvent lyd fra motoren i første, andre og til dels tredje gir over 2k omdreininger, synes også det virker litt som motoren hakker litt, som om man tråkker fort av og på gasspedalen, merker ingenting til dette fra fjerde gir og opp.

ene skiltlyset funker heller ikke, har prøvd å bytte pære uten hell, så regner med ledningen er gåen, er det lett å skifte denne?

som jeg har forstått det er det ganske mange problemer med akkurat denne serien.

Om de vanligste problemdelene tar kvelden, går det ann å bytte de med andre deler enn de originale? og er det selve delene som er dårlige eller er det noe annet med konstruksjonen som gjør at disse tingene går fort? husker ikke nøyaktig hva disse standard problemene var.

hvordan er det å bruke annet enn originale deler i MB'er generelt?

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulere med kjøp av ny bil. :)

Takluken funket ikke som den skulle når jeg kjøpte den, man trykte inn knappen og luka gikk opp ca 3cm, så måtte man slippe og trykke inn på nytt for 3 nye cm osv.., men plutselig funket den i en månes tid før den sluttet å funke igjenn.

Her er det mest sannsynlig bare det at takluken ikke er normalisert, dvs at du må kjøre takluken opp i ende posisjon og holde bryteren inne i ca.5sek+, da skal motoren kjenne igjen stopp posisjonene og gå som normalt.

Når jeg skal spyle frontruta må jeg alltid trykke 2 ganger før det kommer noe veske, deretter funker den vanlig til bilen blir slått av.
Her er det mest trolig at kombibryteren begynner å bli slitt, det beste er å skifte den ut, er ikke så voldsomt dyr originalt mener jeg å huske.

Regner med at det med takluka er dårlig kontakt ved bryteren elns, men vet ikke hvordan jeg kommer til der.
Ett annet lite tips er å gjøre rent i føringsskinnene og smøre opp. Da sikrer du at luken faktisk ikke går tregt i sin egen føring, noe som kan utløse klem-sikrings funksjonen.

Varmeapparatet er også noe rart med, det kommer luft nede ved beina uansett hvordan jeg stiller på hvor lufta skal komme fra, virker også som at mengden luft som kommer til de forsjellige stedene ikke blir forrandret når jeg stiller på dette.
Her er det enten ett stag som har "hoppet" av på en servomotor, som heter M2/15 spjeldmotor for fot rom venstre, eller så er selve motoren defekt. Koster litt å få reparert det på ett verksted. Så her må du vurdere hvor plagsomt det er..

Servoen virker ganske svak, er ikke sånn at jeg må slite for å svinge, men samenlignet med andre biler så er den ganske så hard, vet ikke hvordan den skal være så er litt usikker her om den skal være sånn eller ikke, men kjenner også noe i rattet når det er i visse stillinger, når jeg svinger kommer det en slags knirkelyd på samme punkt hver gang under svingen. veske nivået på servoen er bra.
Servoen er ganske "tung" på biler som ikke er utstyrt med parameterstyring/progressivstyring, dette var nemlig ett litt kostbar tilleggsutstyr fra da bilen din engang ble solgt som ny.(Idag er dette stort sett standard.) Så det kan tyde på at din bil ikke har det. Men det kan du finne ut ved å sjekke datakortet på bilen.

Når det gjelder knirken du har så kan det være så mangt, men kan jo tippe at tørre stabstagforinger og/eller defekte trekkstag og diagonalstag foringer har skylden. Det er stort sett det som går igjen når det gjelder knirk i forstillingen.

Synes også det er en litt høyfrekvent lyd fra motoren i første, andre og til dels tredje gir over 2k omdreininger, synes også det virker litt som motoren hakker litt, som om man tråkker fort av og på gasspedalen, merker ingenting til dette fra fjerde gir og opp.
Her er det svært vanskelig å gi noen råd uten å få hørt lyden. Men det som går igjen er løpehjul og reimstrammer. Det andre kan være at du bør få sjekket olje og nivået på automatgirkassen(går ut ifra at det er automat på bilen :) ), er det f.eks lenge siden sist oljeskift? Anbefalt intervall på automatolje skift er 60tusen km, ikke noe særlig lengre en det.

Ene skiltlyset funker heller ikke, har prøvd å bytte pære uten hell, så regner med ledningen er gåen, er det lett å skifte denne?
Bare kjøpe nytt skiltlys, er ikke vanskelig å skifte vist du kan skru litt.

Som jeg har forstått det er det ganske mange problemer med akkurat denne serien.

Om de vanligste problemdelene tar kvelden, går det ann å bytte de med andre deler enn de originale? og er det selve delene som er dårlige eller er det noe annet med konstruksjonen som gjør at disse tingene går fort? husker ikke nøyaktig hva disse standard problemene var.

hvordan er det å bruke annet enn originale deler i MB'er generelt?

W203 er ikke noe spesielt dårligere bil enn andre, men den har en litt svak forstilling og noen ytre lagerledd på bærearmene bak som er kjent for å knirke. Utover det så kan man jo nevne at BOSCH-dysene har en lei tendens for lekkasje, både over i retur og opp ved dysetettningen mot toppen. Det er også vanlig med litt lekkasje/svetting ved den elektriske kontakten på girkassen, knekte for- og bak fjærer, rust på baksiden av skivene bak. Men det meste er å regne som normal slitasje. Forøvrig så er uoriginale deler helt OK å bruke på en såpass aldrende bil.

Håper dette er til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider