Ldesign Skrevet September 15, 2011 Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 Hei! Er helt ny her på forumet, men har lest og tittet litt i noen år :) For noen dager siden, midt på motorveien så stoppet motoren, lå i ca 80 km/t. Kom helt pluttselig, uten noe som helst forvarsel. Prøvde å starte den igjen igår, uten noe særlig hell desverre. Den tenner ikke engang. Sjekket alle sikringer osv. Står helt nytt luftfilter på bilen. Har ikke sånn super god peiling på bil, men jeg sjekket bensinpumpen og den fungerer. Når jeg prøvde å starte bilen igår så hørte jeg noen ganske sterke ulyder, og motoren føltes "lett" i kompresjonen. Tenkte med en gang at jeg måtte sjekke reg reima. Denne var helt slitt og bokstavelig talt så hang den i kun noen "tråder". Men den glipper ikke så går utifra at dette ikke er grunnen til motorstansen. Peilet oljen, og den er halveis opp pinnen av en eller annen grunn. Blir vel billigere å sette ny motor i denne? Finne en brukt på høggern. Er dette en hinnsides jobb, eller er det mulig for "vanlige" hobbymekanikere å få til, med rett verktøy? Bilen er nokså påkostet og stylet, så jeg leker med tanken om å bygge den om til showbil. Men den er jo fwd.. må ha rwd. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 15, 2011 Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 Ingen stor affære å bytte hele motoren. Høres ut som du har kjørt registerreima ALT for langt, derav har den begynt å gå i oppløsning. Er veldig dyrt å "spare" penger ved å utsette registerreimskifte, noe som i utgangspunktet ikke koster mange kronene ;) Når reima er i den tilstanden du beskriver så hopper den over, resultatet er bøyde ventiler. Du kan også få tak i en ny topp og sette på, noe enklere og billigere enn å bytte hele motoren. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ldesign Skrevet September 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 Hei! Takker for svar :) Reg reima ble byttet på 193k, nå har bilen gått 217k. Jeg er bare noe usikker på hva som faktisk var årsaken til motorstansen, om det var reg reima, eller noe annet. Somsagt så er jeg ingen bilekspert, men siden jeg har 2 biler så gjør det ingenting om audien er ute av drift, så jeg ser på dette som en gylden mulighet til å få litt mer kunnskap om biler. Siden jeg er så godt i gang her, så må jeg nesten spørre om noen ting til :) Billen rykker og napper fryktelig, spesielt i 2 gir. Den er også usedvanlig dau til å være 1,6. Selv den minste oppoverbakke og jeg må ned til 3 gir. Noen som har peil hva dette kan være? Jeg har så utrolig lyst til å bygge den om til ren showbil, og da med grom motor og rwd, vet det har blitt gjort før på b5 men er vel ett helvettes slit. hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golf_IV Skrevet September 15, 2011 Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 det har vært gjort på b5 men da har det som regel vært quattro fra før og da har man alt bakover, hvis regreima di ser sånn ut etter så kort tid er det noen som har gjort noe veeeldig feil!! sjekk om det ikke er noe som gnager på reim eller om kanskje strammehjulet er strammet for mye? ta en komp test på den og sjekk, da får du fort svar på om det er regreim som er skyldig, legg gjerne ut bilder Siter audi 100 2.2 quattro chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge xmerce 190e x2 xnissan 200sx s13 xAudi 90 quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
- Pal - Skrevet September 15, 2011 Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 kan høres litt ut som gånen LMM, men da brude den også jage på tomgang. Enkleste er vel kansjke å kjøre diagnose, (eller litt vanskelig nå som bilen ikke går da men) ang. å bygge om til rwd så er vel det "rimelig enkelt" om man har quattro som utgangspunkt da man faktisk har drift på bakhjulene i utgangspunkte. Sier ikke at det ikke er mulig å få til med fwd bil, men du mangler jo kanal til bakakselen da, men om man har nok tid og lyst så er der jo ikke noe i veien for å skjære og sveise til man er der man vil :) hva med å kjøpe en 1.8tq som har fått seg en smell, men ikke større en at du kan flytte over det du har av deler på din 1.6 og så spandere på ny lakk å få deg en kjmpebil:D (blir jo litt jobb da, men om du ikke er avhengig av bilen og har plass til å skru så...) Siter 1995 Audi a4 1.8adr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ldesign Skrevet September 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2011 kan høres litt ut som gånen LMM, men da brude den også jage på tomgang. Enkleste er vel kansjke å kjøre diagnose, (eller litt vanskelig nå som bilen ikke går da men) ang. å bygge om til rwd så er vel det "rimelig enkelt" om man har quattro som utgangspunkt da man faktisk har drift på bakhjulene i utgangspunkte. Sier ikke at det ikke er mulig å få til med fwd bil, men du mangler jo kanal til bakakselen da, men om man har nok tid og lyst så er der jo ikke noe i veien for å skjære og sveise til man er der man vil :) hva med å kjøpe en 1.8tq som har fått seg en smell, men ikke større en at du kan flytte over det du har av deler på din 1.6 og så spandere på ny lakk å få deg en kjmpebil:D (blir jo litt jobb da, men om du ikke er avhengig av bilen og har plass til å skru så...) Jepp, tenkte på dette med LMM, for bilen jaget skikkelig på tomgang. Den levde sitt eget liv for å si det sånn. Men kan motoren daue helt totalt pga gåen lmm? Somsagt har ikke så sinnsykt med peiling.. hehe. Tar ikke dette så veldig tungt, da jeg i lengre tid har gått med tanker om ny motor. Vurderer å selge den, men frister så sykt å bygge den om til rwd og bygge en drifter ut av den. Det er jo ett prosjekt man kan lære mye av, spesielt siden jeg ikke har noe tidspress. Skal knipse noen bilder imorgen tidlig, så laster jeg de opp her :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
- Pal - Skrevet September 16, 2011 Rapporter Share Skrevet September 16, 2011 skal vel i utgnagspunkte ikke kunne gjøre det. (skal ikke skryte på meg å ha så mye peiling selv:P) Siter 1995 Audi a4 1.8adr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ldesign Skrevet September 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2011 Noen som vet om en 95mod 1,9 tdi passer inn i bilen? Må jeg ha ny hjerne og evt girkasse også da? Huff, mange spørsmål her hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 16, 2011 Rapporter Share Skrevet September 16, 2011 Motoren passer ja, rett inn om den kommer fra en A4B5. Girkassen passer også. Resten passer ikke! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ldesign Skrevet September 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2011 Så jeg må ha ny hjerne til den da? Har nå bestemt meg 100% sikkert at jeg bygger den om til en showbil. Ser jo at det er mange galninger som stapper inn japse motorer osv, men det har jeg nok ikke kunnskap til. Får se hva som skjer :) Gøy blir det uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 16, 2011 Rapporter Share Skrevet September 16, 2011 ECU fra en 1.6 bensin vil ikke under noen omstendigheter passe sammen med en 1.9 TDI. Et komplett ledningsnett fra samme bil med TDI-motoren hadde heller ikke vært dumt for å få dette til. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snickern Skrevet Oktober 17, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2011 Jeg har en 2.8q.. søk opp tråden min så ser du der om det er noe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.