Gå til innhold

Lyder fra drivverk. audi 100 2,3

Ranger emnet

Johns_en

Anbefalte innlegg

Hepps.

Ser ut som audien driver å takker skikkelig for sammarbeidet nå.

Det har seg slik at jeg for en ukes' tid siden byttet drivknuten fremme pga sprukket mansjett og typisk "gnisselyd" når jeg kjørte. Noe av lyden forsvant ,men nå er det nye lyder fremme. (Uvisst om det er fra høyre eller venstre side da den er vanskelig å lokalisere.)

Men så til spørsmålet ,hva kan dette være ? (Jeg er sikker på at det er i forhold til drivverket)

Lyden blir ekstra markant ved pådrag fra 40km/t til opp mot 70 km/t i 3.giret.

Lyden oppdaget jeg også først i 3.giret, og forsvant når jeg gikk over til 4-5.giret. Nå er lyden mer eller mindre konstant. kan på en måte ligne veldig på ventiltikking. (Har ikke ventiltikk når jeg øker turtallet i fri.)

Hva kan det være ?

på forhånd takk. :)

Audi 100 2.3

Mazda 626 2.0

Mazda 929 2.0

Honda Civic 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer lyden når du tar av i oppoverbakke fra stillestående (mye motstand)?

I såfall, sjekk overgang mellom differensialen og mellomaksling, samt opphenget på midten av mellomakslingen for slark. På min begynner den å vibrere i drivverket pga sprekker i gummien.

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel elimineringsmetoden da og begynne med det enkleste først ;) Bytt drivaksel på den ene siden, da til en som er bekreftet i orden. Hjelper ikke dette så bytt drivakselen på andre siden. Om fortsatt ulyd --> bytt girkassen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivakselen slites ikke, det er drivknutene som slites! Disse lar seg heller ikke måle på noe vis, slitasje her merkes først og fremst som kneppelyder ved pådrag og mye rattutslag. Radial slark kan forekomme ved stor slitasje, vil da kunne sees visuelt innvendig i drivknuten (kuler/kulebaner).

Drivkunten under er kjørt over 200k km og ser ut som ny.

DSC00407.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har byttet drivknute V.F ,og mansjetten på H.F ser hel ut. Tar jeg helt feil hvis drivakselen er mellom drivknute>girkasse? (Og er det isåfall kun opplagringen til denne som slites? (Bilen har rullet godt å vel 314000km.) Og, kan det tenkes at jeg kan lytte meg frem til problemet ved et stetoskop ? (Tenkte å sette bilen på bukker å kjøre hjulene selvsagt.)

Audi 100 2.3

Mazda 626 2.0

Mazda 929 2.0

Honda Civic 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivakselen har en drivknute i hver ende.

drivaksler-sellholm-stor.jpg

Indre drivknute er festet på del 15 på bildet under, altså på girkassen.

img..asp@mdl=071&unit=CC7036D7

Ytre drivknute går gjennom forhjulslageret og er festet i navet.

058066000.png

Selve akslene er mellom drivknutene og er ikke utsatt for slitasje. Du skriver at lyden kun er tilstede under belastning. Vil da tro at du ikke klarer å fremkalle noe lyd om du kjører bilen på bukker, er da ingen belastning på drivverket.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider