Gå til innhold

dårlig batteri? ++

Ranger emnet


Whistler

Anbefalte innlegg

yes, det har seg sånn at jeg har en audi 80 2.0E 1990 modell som det har vært en del tull med siden jeg kjøpte den på sensommeren i fjor.

først jaga den på tomgang. da hadde jeg den på skolt auto hvor dem bytta tempføler og sikring til styreenhet.

etter det så jaga den ikke mer, men var litte granne ujevn på tomgangen.. pluss at den stoppa for meg to ganger. umulig å kjøre videre. så hadde jeg den på skolt igjen. fikk tak i en brukt bensinmengdefordeler. etter det så har den ikke stoppa mer, men den jagde forferdelig på tomgang iblant.

fikk skrevet ut feilmeldingstingen fra styreenheten.

feil på fullastkontakt

feil på luftmengdemåler

feil på tempføler

 

skolt mente jeg burde bytte luftmålern og det gjorde jeg. fikk tak i en brukt en og nå jager ikke motorn lenger. ligger som oftest på 1000 rpm blank.

men, den kan gå litt ujevnt i blant. ikke mye, men litt. +-50 rpm.

er det vanlig ? hehe..

og så lurer jeg på om det er normalt at turtall på tomgang skal endre seg når jeg skrur på hovedlysa eller varmetrådene i bakruta.

f.eks den ligger på 1000 rpm før jeg skrur på lys. skrur jeg på lysa så synker det til ca 980 rpm. skur jeg på trådene i ruta så synker det til ca 960 rpm. voltmeter i bilen viser ca 11 volt. det er da når bilen står stille. under kjøring så er volten på ca 13.

burde den ikke ligge på henholdsvis 12 og 14 volt? selv om lys og varmetråder er på.

 

dårlig batteri? dårlig dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at turtallet synker litt når man slår på ting som lys etc.

 

Dynamoen som blir belastet, da er den tyngre å dreie rundt.

 

Et frittventilert blysyre batteri som sannsynligvis står i din bil, kan aldri bli fullstendig oppladet hvis ladespenningen er under 2.23*6= 13.38 volt. All spenning under dette medfører redusert kapasitet.

 

Men, nå er det slik at det tar ganske lang tid for batteriet å bli 100% oppladet med kun 13.38 volt over polene. Derfor kan batteriet boostlades med maks 2.4 volt/celle, dvs 2.4 * 6= 14.4 volt over polene.

 

Ved å booste et batteri med 2.4 volt/celle vil man klare å lade opp batteriet til 80% av nominell kapasitet. Når batteriet når 80% kapasitet vil man nesten bare få sterk gassing av batteriet. Det er derfor intelligente ladere da går over til konstantstrømslading som er nest siste trinn før konstantspenningslading når batteriet skal ha vedlikeholdslades (13.38V over polene).

 

Nå er det slik at dynamoene i dagens biler lader med konstant boost spenning, altså de er ganske primitive. Men siden man normalt ikke bruker bilen lang tid av gangen, så når batteriet sjelden 80% kapasiteten og dermed blir de ikke unødvendig gasset (tap av elektrolytt).

 

Regulatoren i dynamoen er innstilt på 14.4 volt. Fordi kabelen fra dynamo til batteri har et spenningsfall, blir det ikke 14.4 volt over batteriet, med mindre regulatoren er modifisert.

 

11V tomgangsspenning over batteriet er lite. Prøv å gi det en boost. Rengjør kabelsko etc fra dynamo til batteri. Skal ikke mye til før det blir motstand nok til å senke spenningen unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår