Gå til innhold

Kjøre på veldig høyt turtall

Ranger emnet


Ultronic

Anbefalte innlegg

Jeg har en Mazda 323 1,5lx uten turteller selvfølgelig. Maks dreiemoment: 134@4000.

Jeg girer opp til andre i ca 30 km/t, og kjører den til 80 i andre gir. Når jeg kommer over 50km/t i andre gir, merker jeg mye bedre aks. Det hadde jo vært morsomt og kjørt den opp til 50 i første gir, men jeg girer automatisk opp når jeg kommer til 30, for da høres det ut som den skal eksplodere.

Skader jeg motoren ved og kjøre på så høyt turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får gjøre som man vil her i verden.

Så lenge du har råd til en ny/brukt motor, så kan du kjøre med høyt turtall i første og andre gir. Det vil ikke ta lange tiden før du får problemer med motoren eller en annen del. Du har også en standart 1.5 lx motor. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det. 1. giret klarer ikke så høyt turtall i lengden.

 

Det er din bil, gjør hva du vil med den!;)

BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456

 

K&N innsats filter selges!

 

Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har set ett tilfelle av en mazda motor som har stoppa pga turtall. og det var 929 maskina til enkamerat . han stod og spant på sperra i 10 minutter. problemet var at det begynte å brenne under panseret fordi toppakninga hans røyk og det var ikke mer kjøleveske . ble småvarmt . men ellers kan du sikkert gasse og kose deg tror jeg . Personlig har jeg kjørt rimelig hardt med min 323 94 modell og jeg har bare bytta girkasse til nå .motoren går som bare det. Klarte å sette den i 1. gir .i 90 km/t en gang . den likte det sikkert ikke men den overlevde. bomgiring er luksus.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig avhengig hvem som har produsert motoren din iallefall...

 

Noen japser med Honda og Mazda (Wankel motorene) i spissen har alltid latt deg kose deg på ekstreme turtall, og disse motorene er skapt deretter....

 

Jeg tror neppe vanlig Ford, VW og diverse andre merker lager motorer som egner seg for 6-8000 omdreininger.... Iallefall ikke "on a regular basis"

 

Men det skal også sies at man må uansett motor lære seg å varme opp bilen før man begynner å virkelig dra på med bilen...

 

Har du en helt kald motor og drar den opp til turtallsperra i flere gir og støtt og stadig så vil det ikke ta lange tiden før deler begynner å ta kvelden...

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke turtall/høy belastning er så skadelig for motoren så lenge det gjøres på rett måte. Jeg har mang en gang ligget i timevis på Autobahn med turtallet mellom 5000 og 6000 omdreininger på min gamle Bimmer uten at den ser ut til å ha tatt skade av det.

 

Det er viktig at motoren er skikkelig gjennomvarm (dvs du skal ha kjørt en stund etter at temp. måleren har nådd normaltemp.), men heller ikke for varm.

 

Det er også viktig å variere turtallet litt og ikke ligge i 10 min på sperra (selv om jeg har gjort det også). Slipp gassen noen sekunder med jevne mellomrom for å la den få litt ekstra smøring.

 

Riktig oljetype er også et nøkkelord.

 

Kjør rolig et stykke for å la alle delene få kjølt seg ned før du skrur maskinen av.

 

Ved hjelp av disse triksene har jeg opplevd tre ganger at biler jeg har jaget på motorveien har måttet blinke seg inn til siden med rykende motor, mens jeg har kunnet fortsette ufortrødent videre :)

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår