Gå til innhold

Oppgradering av originalanlegg i Passat Sedan

Ranger emnet

espenfjo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tanker om å oppgradere originalanlegget i min Passat 2001 Sedan, per nå er det bare standard komponenthøyttalere i front (6.5" + tweetere).

Jeg har alt byttet ut HUen med en flott Kenwood KDC4651URY.

Jeg må si at jeg egentlig ikke kan noe om bilstereo, eller stereo generelt så jeg står veldig på bar bakke.

Jeg har lyst til å bytte ut høyttalerne i front med noe som gir fin lyd hovedsaklig i front da baksetene nok blir minimalt brukt.

Det jeg hører på er veldig variert, alt fra P1, til dagens pop, techno, trance, dubstep, rock, og sikkert en eller annen sjanger som kræsjer helt med alt :)

Jeg lurer også på om jeg burde hatt noe i bakdørene (plass til 6.5" og tweetere) for å gi en lyd som føles mer hel, og ikke bare fra fronten? Jeg har også hørt noen foreslå å sette noen basselementer i bakdørene i stedet for vanlige mellomtoner?

Jeg har sett litt på bilradiospesialisten, og forstår vel egentlig at alt grunner ned til hvor mye jeg har lyst til å bruke. Problemet er at jeg ikke aner om en Rockford Fossgate-høyttaler til 2500,- er "bedre" enn en Pioneer eller JBL til 1500,-.

Som dere skjønner av priseksemplene vil jeg ikke bruke for mye penger, spesielt siden jeg ikke aner hva en høyttaler er verdt, og hvor mye forskjell det er på de forskjellige modellene og merkene.

Også, hvis jeg må eller bør ha høyttalere/basselementer/noe bak bør jeg/må jeg ha en forsterker i tillegg?

Håper dere kan gi meg noen tips til hvilke produkter/sammensetninger jeg bør velge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia du bur i Oslo, har du sikkert muligheit for å sjekke ut eit par bilstereobutikker for å høyre på lyden av dei forskjellige høgtalerene.

Dei som bruker ein del penger på bilstereo, har som oftast høgtalere framme og ingenting i bakdørene/hattehylle.

So har du eit begrensa budsjett ville eg ha prioritert høgtalerene framme.

Skal du ha basselement i bakdørene, må du nok ha forsterker ja. (og ein skikkelig demping av dørene)

Med høgtalere berre framme, so skal vel du klare deg med forsterkeren i spilleren. Men det vil ikkje skade med ein ekstern forsterker her og! (her kommer budsjettet ditt inn)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider