Gå til innhold

Bilstereo med orginale høyttalere, noe vits i?

Ranger emnet

Ducatie

Anbefalte innlegg

Eg har ein Opel Astra Sport 98-mod som eg vurderer å sette noe anlegg i. Men eg hvet minimalt angående, så litt hjelp hadde gjort seg !

Det eg lurer på i første omgang er om det er vits i å betale ett par tusen for anlegg (forsterker og subb), viss ein ikkje har tenkt til å "oppgradere" høyttalerene? Cd-spilleren har eg allerede byttet ut, fra den orginale opelspilleren fra 1998 til pioneer DEH-7300BT. Eg synes lyden kom seg betraktelig med å "oppgradere" spilleren, men spørsmålet er om det alikevell blir for domt å investere i bass og forsterker, uten å investere i bedre høyttalere? Grunnen til at eg lurer på om det går greit med de orginale høyttalerene er enkelt og greit pga det virker å være ein del arbeid for meg som kan ingenting og mindre om det.

Så eg håper i første omgang på svar om eg virkelig burde prøve å få byttet høyttalere, eller om det vil gå greit med de orginale. Eg tar det videre derifra når eg har hørt litt om deres formeninger. Hvilke høyttaler løysninger eg evt skulle gått for.

Eg synes egentli lyden virker å være ganske grei med de høyttaleren som er i, og at det bare mangler styrke og bass i lyden. Men nå er ikkje eg noe særlig "musikk kjenner", og krever derfor heller ikkje så ekstremt mye fra kvaliteten i bilstereoen.

Eg aner ikke hvilke høyttalere som sitter i den, bare at det er totalt seks stkykker som er fordelt fremme og bak i bilen. Er det noen som hvet noe mer om høyttalerene som sitter i den? Eg har berre bilmanualen fra Opel, og den sier meg ikke noe om slikt. Hadde våre flott hvis det eksisterer noe internett side e.l. som forteller litt om bilen/bilens elektronikk. Noe slikt er svært etterlengtet, og helt sikkert mulig å finne, men eg har ikke funne noe enda.

Setter veldi pris på svar ! Beklager for dårlig formulering.

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke de orginale høyttalerene, men da bør du absolutt kjøre ekstern forsterker med høypassfilter på dem, på den måten kan du spille en god del høyere på dem. Du skriver ikke hvor mye penger du vil legge i dette, men jeg setter opp et rimelig forslag som spiller veldig bra i forhold til pris.

Sub: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse

Forsterker til sub og fronthøyttalere: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/cadence-chicago-4x90w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke de orginale h�yttalerene, men da b�r du absolutt kj�re ekstern forsterker med h�ypassfilter p� dem, p� den m�ten kan du spille en god del h�yere p� dem. Du skriver ikke hvor mye penger du vil legge i dette, men jeg setter opp et rimelig forslag som spiller veldig bra i forhold til pris.

Sub: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse

Forsterker til sub og fronth�yttalere: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/cadence-chicago-4x90w

Takker for svar !

Du skriver at eg bør ha ekstern forsterker med høypassfilter... Da må eg spørre hva du legger i høypassfilter..? Denne forsterkeren på 3000,- du linket, innebærer den høypassfilter på høyttalerene, eller er "høyypassfilter" noe eg må fikse utenom? Hvis eg skulle ha kjøpt denne forsterkeren og subben du linker, hva annet måtte eg da ha kjøpt? Da tenker eg på ALT som trengst (kabler, sikringer?, overganger/adaptere? osv osv) Eg har ikkje sittet meg inn i det enda, dette med subbere å forsterkere, så eg hvet ikke sikkert om eg er villig til å betale 5000 for subb og forsterker. Så kommer det jo ekstra utgifter utenom, som eg nevnte: kabler, evt overganer o.l. Er dette en sub og forsterker som er veldig bra i forhold til prisen og som viktigst av alt, passer smood inn i min bil og til høytalerene & spilleren, eller var det berre ett eksempel? I og med at eg ønnsker å kunn investere i forsterker og subb har eg ikje så lyst til å bruke så altfor mye. Dvs vertfall ikke noe dyrere enn dette du linket, som var ein total på 5000,-

Så ser eg at du skriver at forsterkeren du linket, forsterker fronthøyttalerene, det vil vel ikke si at eg må ha noe annet (høypassfilter?) utenom, på de bakre høyttalerene? For de bakre høyttalerene gjøres det ikke no med i det hele tatt, eller?

Som du ser så hvet eg veeldi lite om dette, og har ikke helt forstått hva høypassfilter er :S.

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man seier at det hørbare frekvensområdet er imellom 20hz og 20 000hz.

Sånn omtrent er frekvensene delt opp i dette:

Bass 20-200hz

Mellomtone 200-2000hz

Diskant 2000-20000hz

For at diskantene skal slite (og bli øydelagte) med bass signal, brukes det filter.

Har du ein subwoofer i bagasjerommet, er det vanligt å bruke filter på ca 60-80hz på denne. Da brukes LPF (LavPassFilter) For å hugse kva filteret gjere, kan du bruke "lar lave frekvenser passere".

Sia basshøgtaleren(e) i bagasjerommet spilller dei lavaste frekvensene, er det berre tull å la høgtalerene framme i bilen å prøve å spille dei same frekvensene. (dei vil slite med det!)

So da kan dei tilkobles eit HPF (HøgPassFilter) ("lar Høge frekvenser passere")

Da setter du det filteret på ca same frekvens som LPF er på suben.

Desse filtrene er som oftest innebygd i forsterkeren.

Når du oppgraderer anlegget, er det vanligt med høgtalere framme og sub bak. Ingen høgtalere i bakdørene eller hattehylle. Det er fordi desse øydelegger lydbildet. Skal du absolutt ha høgtalere bak, so skal volumet på desse være ein del lågere enn framhøgtalerene. (so spilleren dras disse greit)

Du får kjøpt kabelsett til forsterker. Men du kan og kjøpr kabler løst.

Forsterkeren trenger strøm:

12v ifra batteri. (sikring på kabelen nær batteri)

Jord. (ifra karosseriet eller batteri)

Remote. For å skru på forsterker når spiller skrur seg på. Ledningen går ifra spiller.

Forsterkeren trenger og musikksignal. Det får den via signalkabler ifra spiller.

So må du ha høgtalerkabler ifra spiller til høgtalerene. Her må pluss og minus kobles rett. (og minus her er ikkje jord og skal ikkje jordes!!!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha det veldig billig så går det og bare ha en basser og forsterker, så er du fornøyd med lyd nivået behøver du ikke ha noen forsterker på det eller noe HPF men vil du det skal spille litt høyere så er det en måte og gjøre det på, så sand du ikke har et HPF innebygd i spilleren

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man seier at det hørbare frekvensområdet er imellom 20hz og 20 000hz.

Sånn omtrent er frekvensene delt opp i dette:

Bass 20-200hz

Mellomtone 200-2000hz

Diskant 2000-20000hz

For at diskantene skal slite (og bli øydelagte) med bass signal, brukes det filter.

Har du ein subwoofer i bagasjerommet, er det vanligt å bruke filter på ca 60-80hz på denne. Da brukes LPF (LavPassFilter) For å hugse kva filteret gjere, kan du bruke "lar lave frekvenser passere".

Sia basshøgtaleren(e) i bagasjerommet spilller dei lavaste frekvensene, er det berre tull å la høgtalerene framme i bilen å prøve å spille dei same frekvensene. (dei vil slite med det!)

So da kan dei tilkobles eit HPF (HøgPassFilter) ("lar Høge frekvenser passere")

Da setter du det filteret på ca same frekvens som LPF er på suben.

Desse filtrene er som oftest innebygd i forsterkeren.

Når du oppgraderer anlegget, er det vanligt med høgtalere framme og sub bak. Ingen høgtalere i bakdørene eller hattehylle. Det er fordi desse øydelegger lydbildet. Skal du absolutt ha høgtalere bak, so skal volumet på desse være ein del lågere enn framhøgtalerene. (so spilleren dras disse greit)

Du får kjøpt kabelsett til forsterker. Men du kan og kjøpr kabler løst.

Forsterkeren trenger strøm:

12v ifra batteri. (sikring på kabelen nær batteri)

Jord. (ifra karosseriet eller batteri)

Remote. For å skru på forsterker når spiller skrur seg på. Ledningen går ifra spiller.

Forsterkeren trenger og musikksignal. Det får den via signalkabler ifra spiller.

So må du ha høgtalerkabler ifra spiller til høgtalerene. Her må pluss og minus kobles rett. (og minus her er ikkje jord og skal ikkje jordes!!!)

Tuusen takk for ett meget langt svar. Dette må eg nok lese gjennom ett par ganger om eg skal forstå det skikkelig. Gjør det i måren når eg er meir opplagd :)

Kommer tilbake til dette med sjølve koblinga av stereoen, (sub og forsterker) senere.

Nå, kan du si meg, er det virkeli nødvendig å bruke 5000,- tot på bare sub og forsterker for å få eit bra greit "anlegg", eller kan eg gå for billigere varianter og likevell oppnå "bra greit" lydbilde"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha det veldig billig så går det og bare ha en basser og forsterker, så er du fornøyd med lyd nivået behøver du ikke ha noen forsterker på det eller noe HPF men vil du det skal spille litt høyere så er det en måte og gjøre det på, så sand du ikke har et HPF innebygd i spilleren

Takker så meget for svar !

Viss det ikke er ett absolutt must til ein kjempebra forsterker, så konne vell kanskje sub med innebygget forsterker vært noe..eller?

Så er det vell ein liten forsterker i spilleren eg kjøpte meg og, om eg ikkje tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan også være en god løsning for deg. Her er det innebygd forsterker til sub OG fronthøyttalere, og du trenger ikke noe overganger fra spilleren for å ta den i bruk, du kobler deg bare til med de eksisterende høyttalerkablene i bilen.

Viss det er en brukbar løsning, og i tillegg billigere å mer lettvint måte (å bare kjøpe sub m/innebygd forsterker), så skal det ikke se vekk fra at eg gjør det. Nå må eg bare sitte meg litt mer inn i det. Noen spesielle spesifikasjoner eg vil se etter i ein sub m/innebygd forsterker, og hva bør prioriteres?

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde denne aktive subben vært bra? Har justerbar høy pass og lav pass delfiltre, og forsterking til fronthøytalerene.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6766&katid=31&mid=m436&id=&vn=736

Andre greie aktive subbere?

http://www.pioneer.eu/no/products/25/131/201/TS-WX206A/index.html

http://www.pioneer.eu/no/products/25/131/201/TS-WX77A/index.html

Ny aktiv subb, testvinner. Kunne den ha vært noe?

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10438&katid=31&mid=m436&id=&vn=736

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de der, så er det bare focal solution som har innebygget forsterker til fronthøyttalere, og det er også den klart beste av de subene... Men kjøp for all del fra en annen plass enn bilradio"spesialisten"....

Jeg blandet din post med en annen i sta, så du skal selvfølgelig strekke en phonokabel fra spilleren din, og til forsterkeren.

Hvis du går for den focal kassa, så justerer du delefilteret på ca 80hz lowpass til suben, og ca 80hz highpass til fronthøyttalerene. Da vil suben spille alt under 80hz, og fronthøyttalerene vil spille alt over 80hz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de der, så er det bare focal solution som har innebygget forsterker til fronthøyttalere, og det er også den klart beste av de subene... Men kjøp for all del fra en annen plass enn bilradio"spesialisten"....

Jeg blandet din post med en annen i sta, så du skal selvfølgelig strekke en phonokabel fra spilleren din, og til forsterkeren.

Hvis du går for den focal kassa, så justerer du delefilteret på ca 80hz lowpass til suben, og ca 80hz highpass til fronthøyttalerene. Da vil suben spille alt under 80hz, og fronthøyttalerene vil spille alt over 80hz

Takk for ett meget forståelig svar her :) Eg likte kanske godt den focal kassa, så kanskje eg går for den. Men eg kommer til å ta meg litt tid før eg bestiller. Bør nok uanz lære meg hvertfall litt om oppkoblingsprosessen først, og hvilke kabler o.l eg trenger.

Jau, er ikke helt overbevist over bilradadiospesialisten, så må se etter denne kasa (og andre) på andre nettbutikker. Noen tips til gode sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg hadde lagt inn link lenger oppe her, men det glemte jeg visst, hehe

http://www.judysbilstereo.no/basskasser/aktive-kasser/focal-solution-25a1-m-aux-inngang

Det står ikke noe om hva som følger med av tilbehør til kassa på denne siden? Hva må evt kjøpes utenom om eg skulle gå for denne kassa? Ikke det at eg sikkert kan klare å finne ut av det selv, men det er litt greit å være sikker på at eg får med meg alt og derav riktig tilbehør når eg først bestiller.

Forresten så er dimensjonene 300x350x425mm. Rekner med det er lengden som er på 425mm, og ikkje høyden? Hvis det er høyden som er på 425mm så vil det bli litt knapt...

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Del på andre sider