Gå til innhold

Montere 6,5" komponentsett i bakdører - går det?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i to like sett Alpine SPX-177R, som jeg kjente godt til fra før av (etter å ha prøvd i flere uker å finne en butikk der jeg kunne høre på andre ting...selv TV-boden hadde bare billige skrothøyttalere i lyttestativene). Dette skal stå i en 2000-modell Skoda Octavia. Det ene settet er beregnet til bruk bak (vær så snill å droppe diskusjonen om at lyd både forfra og bakfra i en bil er dritt, jeg vet hvordan jeg vil ha det etter å ha kjørt med lignende oppsett i Chevyen i godt over ti år), og da har jeg tre alternativer:

1. Bruke bare diskanten og delefilterne og sette diskanten i den originale diskantplassen i døra. Droppe mellomtone/mellombass bak.

2. Som over, men i tillegg kjøpe to 4x6 eller 4" Alpine SPS-høyttalere til å sette i originalplasseringen på siden av bagasjerommet bak (like bak seteryggen), og klippe kablene til diskantene på disse.

3. Diskantene som over, og skjære ut hull til å montere 6,5" mellomtone/midbasselementet til 177R-settet i dørtrekkene bak.

Det er den siste jeg helst vil gjøre, men jeg vet ikke om det er praktisk mulig, siden det ikke er noen originale monteringsplasser for det. Er det ikke litt for stor fare for at dørtrekket bare vil slenge og klapre når man skrur opp volumet? Eller kan det la seg gjøre?

Det vil bare være mellomtone og midbass i elementene, resten av bassen skal jeg satse på et par Type R-subber (skulle egentlig bruke JL Audio, men vil prøve rent Alpine-system her) skjult i dobbeltgulvet i bagasjerommet. Omtrent som dette rådyre systemet her: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/343_418/products_id/4703

Men jeg bygger selvsagt selv i mdf...

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider