Gå til innhold

Tenningsproblemer Polo

Ranger emnet


afsilver

Anbefalte innlegg

har hatt en del problemer med en polo, den har nå stanset for tredje gang.

 

første gang viste det seg å vær overslag på coilen, så den ble byttet, å to dager senere stanset den igjenn å då var det fordeleren som var svidd :cool: , så ny stift og fordeler lokk ble montert. nå to dager atter en gang stanset den. denne gangen er det helt uforklarlig :S

 

coilen er testen på en annen polo og virker, men dersom vi måler høyspent fra coil i poloen som ikke virker får vi bare 12v (74volt på den andre). testet strømpluggen til coilen og den oppfører seg helt lik den som virker under alle forhold ( med kinning, med tenning og uten tenning ) men alikevel så gir ikke coilen høyspenning i vår polo.

 

info om bilen ( fra mekonomen )

 

MODELLEINFO

 

Merke: VOLKSWAGEN

Modell: POLO (III)

Typ: 1.4

Registreringsår: 1996-1998

 

TYPEINFO

 

Karosserikode: 6N1

Motorkode: AEX/APQ

Motoreffekt: 44

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Haugalending :)

 

Hvordan målte du "høyspent" fra coil? Her er det snakk om spenningstransienter som ikke kan måles som hverken like- eller vekselspenning med et multimeter. Om coil er funnet i orden, lån da pluggledningene og ledning fra coil til fordeler fra den andre bilen og prøv igjen. Hjelper ikke dette så må mistanken rettes mot hallgiveren.

Les mer på http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/267692-feilsok-ved-tenningsproblemer-pa-eldre-vag.html hvordan du kan måle deg frem :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Haugalending :)

 

Hvordan målte du "høyspent" fra coil? Her er det snakk om spenningstransienter som ikke kan måles som hverken like- eller vekselspenning med et multimeter. Om coil er funnet i orden, lån da pluggledningene og ledning fra coil til fordeler fra den andre bilen og prøv igjen. Hjelper ikke dette så må mistanken rettes mot hallgiveren.

Les mer på http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/267692-feilsok-ved-tenningsproblemer-pa-eldre-vag.html hvordan du kan måle deg frem :)

 

takker =)

 

målte høyspenten med strømtester som garantert har samme funskjon som multimeter når den står i voltmodus. men tilbake når det bare var fordeleren som var brent fikk jeg 60 +- 5volt på høyspent fra coil nå får jeg bare 12, men ikke vet jeg.

 

leste litt for gjennom tutorialen din ang. feilsøking av vag og lurer på hvor jeg finner den kontakten på bildet og hva er en hallgiver?

 

 

edit: btw stakk + inn i coilen og minus på batteriet når jeg målte høyspent på coil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En coil fungerer etter samme prinsipp som en transformator. Man kan ikke transformere (omvandle) likespenning, det fungerer bare ikke. Når du setter 12V over tilkoplingene på coilen så skal det ikke komme noe ut.

 

Gjør som jeg har beskrevet i guiden. Sjekk om det er fast +12V inn på pinne 15 på coilen når tenningen er på (målt mot gods på bilen). Sjekk også at det er 5-12V mellom de to ytterste pinnene på hallgiveren når tenningen er på (mål umiddelbart etter at tenningen slås på).

For å teste selve coilen kan du også gjøre som jeg beskrev i guiden, husk bare å først måle hvor du har +12V inn slik at du ikke kortslutter noe.

På din bil sitter sikkert tenningsmodulen som en del av coilen, kan ikke det stemme? Du har da ikke den modulen som på bildet.

Hallgiveren er en initiator, på dumt kalt en nærhetsføler. Dette er en liten elektronikksak som sitter inni fordeleren, pluggen til denne er på siden av fordeleren (plugg med tre pinner).

 

På din er det ikke samme tenningsmodul som på bildet under, men prinsippet er det samme.

 

TenningVAG-1.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baklager men klarer ikke å sette poloens system sammen med teiningen din, men forstår at du vet det ikke er likt men har laget en teining fort å gale over hvordan det er i polo så mye som jeg vet, kanskje du kan fortelle hvilke kontakter jeg skal teste utifra den.

 

edit:

farger (øverst og nedover)

coil

+ = svart

- = grønn/rød

- = brun

hallgiver

? = rød

? = grønn / hvit

? = brun

post-65806-13804853555128_thumb.jpg

Endret av afsilver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

farger (øverst og nedover)

coil

+ = svart

- = grønn/rød

- = brun

 

Mål at du har +12V mellom gods og svart ledning på coil når tenningen er på. Brun ledning skal ha direkte kontakt med karosseri på bilen. Pulser fra hallgiver går inn på grønn/rød ledning.

 

hallgiver

? = rød

? = grønn / hvit

? = brun

 

Du skal måle 5-12V mellom rød og brun ledning rett etter at tenning er slått på. Grønn/hvit ledning er signal fra hallgiver. Går via ECU og videre til coil, har skiftet til grønn/rød ledning på veien.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alt dette stemmer kan du gjøre som beskrevet i guiden. Sett en pluggledning med plugg i coilen, sett på tenningen og simulér pulser fra hallgiver inn på grønn/hvit ledning fra fordeler. Om gnist så er hallgiver defekt. Om ikke gnist så simulér pulser fra ECU inn på coil, da på grønn/rød ledning (plugg må stå i). Får du gnist på tennpluggen så er tenningsmodul og coil ok. Om ikke gnist så er coil eller tenningsmodul defekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål at du har +12V mellom gods og svart ledning på coil når tenningen er på. Brun ledning skal ha direkte kontakt med karosseri på bilen. Pulser fra hallgiver går inn på grønn/rød ledning.

 

 

 

Du skal måle 5-12V mellom rød og brun ledning rett etter at tenning er slått på. Grønn/hvit ledning er signal fra hallgiver. Går via ECU og videre til coil, har skiftet til grønn/rød ledning på veien.

 

alt stemmte som du sa, fikk 11 volt på de 2 kontaktene til hallgiveren.

 

Om alt dette stemmer kan du gjøre som beskrevet i guiden. Sett en pluggledning med plugg i coilen, sett på tenningen og simulér pulser fra hallgiver inn på grønn/hvit ledning fra fordeler. Om gnist så er hallgiver defekt. Om ikke gnist så simulér pulser fra ECU inn på coil, da på grønn/rød ledning (plugg må stå i). Får du gnist på tennpluggen så er tenningsmodul og coil ok. Om ikke gnist så er coil eller tenningsmodul defekt.

 

bare for å vær sikker, skal jeg simulere signal ved å jorde grønn/rød å grønn/hvit eller skal den til pluss på batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kontakten til fordeleren (på ledningssiden, ikke på fordeleren) skal du kople til en ledning i den midterste pluggen. Andre enden på ledningen tar du fort til og fra jord/chassis/motor med tenningen på. Hver gang skal du få gnist på pluggen om tenningsanlegget er i orden. Samme prosedyre ved coilen, men her må pluggen stå i mens du gjør dette, ellers vil du ikke ha + og - inn til coilen ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du fikk gnist så betyr det at tenningssystemet mest sannsynlig er i orden, da unntatt hallgiveren.

 

Når du har skiftet hallgiveren så må tenningen justeres etterpå. Er gjort på få minutter.

 

Hallgiver.

16687_x600.jpg

 

Nr. 10 på bildet er hallgiveren

img.asp@mdl=117&unit=26A05453

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har motatt ny hallgiver, men sliter med å få demontert, hallgiveren ligger rett bak et "svinghjul" med fire hakk, hvordan fjerner jeg dette? det virket ganske mykt og jeg er ganske redd for å prøve å "vippe" det av..

 

edit: stryk det.. fikk det til, har byttet giveren bilen starter og går! :D:D:D laget merker rundt på alt slik at tenningen er lik som før, men lurer på om det forsatt kan være lurt å justere den? har fått tak i en tenningslampe men aner ikke hvordan den brukes eller hvordan tenningen skal justeres, noen råd/tips?

Endret av afsilver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut hvordan lampen virket og fikk stilt til den hvite prikken sto rett over en platisk tapp som pekte mot reimhjulet. men har fortsatt problemer med fjusk, den mister 100-200 omdr. akkuratt i det jeg gir gass ( i neutral ), ujevn tomgang men ganske lite +-50omdr, drar ganske ujevnt v/ pådrag fra 2000omdr. og opp, og når jeg tar inn clutsjen for å gire har den en tendens til å dø ut men kommer så snart jeg slipper clutsjen ut igjenn. har prøvd å stille tenning noen grader frem og noen tilbake men ganske lite forskjell på fjuskingen. og det er ganske vanskelig å få stillt tenningen helt 100% pga. den ujevne tomgangen. vet ikke hvor jeg skal begynne for å feilsøke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår