Gå til innhold

Hjelp til innstillinger på forsterker

Ranger emnet

bellduck

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå montert Polk PA880 forsterker og DB1212 subwoofer og lurer litt på hvordan jeg skal stille forsterkeren inn? Den skal fastmonteres og da blir det vanskelig å komme til.

Skal Bass Boost stå på 0, 6 eller 12dB? Og hva skal gain stå på sånn omtrent? Har jo både gain på selve forsterkeren samt på remote som er montert framme. Kan jeg da stille gain på nærmere fullt og bruke remoten til dette?

Har et spørsmål til; Har montert ny spiller, Alpine CDE-123R, men for meg ser det ut som om preamp er ødelagt her. Signalet ut er så lavt at forsterkeren ikke oppfatter det engang. Kan det være noen innstillinger jeg har oversett? Hvis ikke må jeg jo bare få reist ut og byttet den.

-bellduck :)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassboost setter du i utgangspunktet på 0, gain på forsterkeren må justeres "med ørene", først kun høyttalere (hvis de er koblet til forsterkeren) og her kan du gjerne bruke høypassfilteret og sette det på ca 80hz. Når du da vet hvor høyt du kan spille på høyttalerene, så skrur du opp dit og justerer gain til suben slik at du blir fornøyd med trykket, her bruker du lavpass på ca 80hz.

Når det gjelder signalet ut fra spilleren, så er det mulig spillerens lavpassfilter står på, på den valgte signalutgangen. Se i brukermanualen, så finner du ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke høyttalere på den, er jo monoblock :) Men kan jeg bruke remoten som "gain-kontroll"? Og hvordan stiller jeg LPF på 80Hz?

Har sjekke at LPF står av på spilleren, men er vel verdt å prøve en gang til :)

EDIT: Bruker "Subwoofer" utgangen på spilleren om det har noe å si. Har forøvrig prøvd de andre to også uten hell.

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den du kaller remote som sitter foran i bilen, er en bassboost, så den kan du stille ca midt på, og da sette bassboost på forsterkeren til til 6db. På den måten kan du justere deg opp og ned ETTER at forsterkeren i utgangspunktet er ferdig justert, feks hvis en sang har overdrevent mye bass så stiller du litt ned med bryteren foran...

Hvordan du stiller LPF til 80hz?? du vrir til streken står ca på 80hz ;)

Har du ikke forsterker på høyttalerene, så spiller du så høyt du mener du kan, for så å justere gain på monoforsterkeren til du får passe mye bass i forhold til resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider