Gå til innhold

Motordeler fra Passat 1.8 til Golf 1 1.5

Ranger emnet

Terjeth

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke litt, men fant ikke så mye konkret.

Får kjøpt billige deler fra en Golf 2 1.8 og i den forbindelse lurer jeg på hvilke deler(om det er noen) som passer. Vet at 1.6 og 1.8 fra G2 er så og si like, og synes 1.5en i min G1 er nokså lik den og, derfor jeg lurer.

Motorkoden til min bil er JB, 51kw/69hk, koden til den andre vet jeg ikke, men tror det er en standard forgassermotor med 90hk.

Delene som skal byttes er:

Radiator

Dynamo

Girkasse (vil bytte til 5-trinns om det er mulig)

Bremsekraftforsterker (9" om det er mulig)

Har også sett litt på Velox etter trimdeler, men finner kun til 1.6 og 1.8. Har jo lekt med tanken på lett trim, og lurer på om det har noe for seg å ta deler fra en 1.8 om det går an, tenker da på innsug, forgasser, eksos osv. Vet at jeg ikke får mye av å trimme en 1.5, men skal plukke ned motoren uansett og da har det vært greit å vite hva som kan byttes ut for å få litt mer futt, uten at større modifisering av delene trengs.

Quattro73, er du der ute? ;)

På forhånd, takk!

Edit: Oppdatert med ny problemstilling i siste innlegg.

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiator - Bruk den du har alt. Slangene passer rett over og den er stor nok.

Dynamo - Bruk den som følger 1.8 motoren

Girkasse (vil bytte til 5-trinns om det er mulig) Du trenger motorfeste for Mk1 - 5trinns og litt modifisering av overføringen for å få nok vandring for å finne 5te gir.

Bremsekraftforsterker (9" om det er mulig) Krever litt modifisering og er ikkje nødvendig vis du ikkje skal sette på større bremser.

Motorblokkene er identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Radiatoren må byttes uansett. Den har tre luftgeværkuler og en knekt nippel.

Bytte av bremsekraftforsterker var bare en tanke. Har som sagt planer om å oppgradere motor og da må man jo tenke på bremsene, men jeg vet ikke hvor langt man kan gå med trimming før man må bytte bremser? Hvordan er bremsesystemet på en Mk1 GTI i forhold til min og andre modeller?

Ble Golf 1 levert med 5-trinns kasse?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har må funnet ut at min bror har en 1.8 fra en Passat B3 komplett med girkasse og noe av forstillingen. Hva må gjøres for å evt flytte girkassen fra den over til min, om det er mulig?

Vil innsug og f.eks kam passe over, og vil det gi noen effektøkning?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokken passer over, men girkassen passer ikke litt en gang, men din gamle bolter rett på vis du flytter over clutchen.

innsug passer kansje, men ville satsa på et innsug fra Golf 1.8 med Audi forgasseren. (Audi innsuget tar i vann kassa)

innsuget fra 1.5 kan kansje brukes, usikker på forgasser størrelsen.

Eksos fra 1.5 kan brukes men den er litt trang, så grenrør kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, du er til stor hjelp som bestandig:)

Mange av disse forslagene jeg kommer med høres sikkert helt fjernt ut, men jeg prøver nå muligheten for å lære mer, samt for å prøve å bygge opp motoren med litt bedre effekt.

Kan nevnes at jeg ikke nødvendigvis er ute etter max antall hestekrefter, bedre bunndrag og moment er like bra.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider