Gå til innhold

Bestilling av deler innen EU

Ranger emnet

millhouse

Anbefalte innlegg

alt utenfor norge må du betale....

men når du handle f.eks i sverige så får du avskreve svensk mva (ca 20%) , så kommer norks mva i tilegg.. så ved bestilling i sverige så blir prisen noen lunde likt..

(angående avskrivning så gjelder jo det alle land , bare at mva variere litt fra land til land)

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mva i sverige e 20%.. så viss du bestille fra tyskland f.eks så e mva på 17% (tror eg).. så viss du bestille fra tyskland te sverige så blir det 20% mva i sverige i forhold til 24% i norge.. dvs at du spare 4% på og sende den te sverige! i tilegg så må du henta varen.. å for dei 4% så bør det væra snakk om deler for ganske mongen tusen for at det i heila tatt ska lønna seg....

men viss du får avskreve all mva og får hentet den uten og måtte betale toll/mva.. da lønne deg jo seg..

men som sagt..

4% e lite....

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brorsan kjøper en del deler fra England, og sender dem til en fyr i Sverige! Kjører bare over grensa og henter dem. Sparer noen kroner på d ja:) Hvis du bor på vestlandet så er kanskje ikke d den beste løsningen! Men du slipper jo moms og "tull" og d greiene der da:)

Ingen ting er som lukten av eskos, masse nydelige små rumper, og en halv liter med go gammel hjemmebrent:) Ring meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golfy

Det er ikke toll på bildeler, så du må bare betale moms.

det der e kje heilt rett....

1000 kr grensen!

eg kjøpte nettopt gear kasse fra sverige (10 000+ norsk mva).. da ble det seff toll.. riktignok kostet bare tollen 200,- da.....

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by millhouse

Min tanke var da og kjøpe deler til en svensk adresse likksom,da er jeg jo ikke i norge... Men klart det er jo toll hvis jeg skal ha det med inn over grensa :rolleyes:

du må lesa ka eg skrive.........

HAN så sende deg bil delene MÅ skrive hvor det skal..samma ka land det e fra ! (tenke på fratrekk på mva i gjeldene land)

Å sender du delene te sverige så e det 20% MVA i sverige! så dvs :

(24%-20%=4% SPART på og sende delene te sverige)

konkluksjonen blir :

Bor du i nærheten av grensen og ska bestille MYYYE deler , så lønner det seg og sende til sverige (4% i pluss).. men så må du tenke på bom penger/bensin/turen i seg sjølv...

så i de fleste tilfeller så e dette bare bortkastet tid !

men forstår tanken din

:cool:

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toll != mva.

tror ikke alle skjønner det...

24% mva skal betales på ALT som blir innført i norge, foruten det som koster under 200,- kroner.

Innfører du noe som koster opp til 1000,- kroner, så kan du ta en slik "75 kroner" gebyr du kan betale på forhånd, over internett.

Og husk, du betaler 25% mva på varen + frakt. Kjøper du en del til $50 USD, og frakta koster $100 USD, så må du betale mva på $150 USD.

Tollavgifter derimot kommer kun på spesielle varer. F.eks bilbatteri, div gummi?, etc etc som det koster å bli kvitt. Vrakpanten er en slik sats.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

toll != mva.

tror ikke alle skjønner det...

24% mva skal betales på ALT som blir innført i norge, foruten det som koster under 200,- kroner.

Innfører du noe som koster opp til 1000,- kroner, så kan du ta en slik "75 kroner" gebyr du kan betale på forhånd, over internett.

Og husk, du betaler 25% mva på varen + frakt. Kjøper du en del til $50 USD, og frakta koster $100 USD, så må du betale mva på $150 USD.

Tollavgifter derimot kommer kun på spesielle varer. F.eks bilbatteri, div gummi?, etc etc som det koster å bli kvitt. Vrakpanten er en slik sats.

løye at "toll" står som en egen post på kvitteringen fra toll folkå............ der står det "toll = 200,-"

mva står på en egen linje i tilfellene der verdien på pakken er over 1000,-

så toll tilsvare kje mva...

viss du handle en bildel fra et annet land og varen har en verdi på under 1000 kr så betale du kun tollen på ca 200,-... ikkje mva sånn du påstod !

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gou

løye at "toll" står som en egen post på kvitteringen fra toll folkå............ der står det "toll = 200,-"

mva står på en egen linje i tilfellene der verdien på pakken er over 1000,-

så toll tilsvare kje mva...

viss du handle en bildel fra et annet land og varen har en verdi på under 1000 kr så betale du kun tollen på ca 200,-... ikkje mva sånn du påstod !

ja, hvis det er toll på den. ikke alle varer som må fortolles.

over 200,- til 1000,- kan du forhåndsbetale mva på 75,- kroner. billigere det enn å betale 240,- på varen + frakt som er verdt 1000,- norske.

!= betyr IKKE lik. altså, toll er IKKE det samme som mva. hvis du misforstod meg.

og, grensa for å ikke betale mva er 200 kroner. mener dette tallet stod i et skriv fra tollvesenet/posten for ikke så lenge siden.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider