Gå til innhold

Bytte bremseklosser på Ford Fiesta 95 mod, kan noen forklare hvordan det gjøres?

Dorisday

Anbefalte innlegg

Hei =)

skal bytte bremseklosser på Fiesta'n.

Har hørt det er en rimelig grei jobb!!

noen som kan dette som kan gi meg en lett, men samtidig litt detaljert guide på hvordan det gjøres??Eller evnt en link hvor det allerede står skrevet? Hva jeg trenger av verktøy osv og hva jeg evnt kan se på for og se at alt er som det skal?etter jeg forhåpentligvis klarer jobbe :p

og kan man bare bruke bilen som vanlig etter at klossene er byttet eller må noe gjøres før du kan sette bilen på veien igjen?

Takk på forhånd om noen kan hjelpe ;)

Endret av Dorisday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger:

-Jekk

-Noe å skru av hjulene med

-To tenger, en liten og en stor vannpumpetang er ideelt

-7mm umbrako bits eller nøkkel

-En liten og en litt større skrutrekker el.l.

-Kobberfett, eller helst alu.fett

-Løsne hjul, jekk opp, ta av hjul.

-Fjern fjæren ved hjelp av den lille tanga

-På baksiden ser du to gummihetter, lirk ut disse med skrutrekkeren. Skru så ut de to umbrakoskruene innenfor hettene

-Dra kalipperen bort fra bremseskiva med den litt større trekkeren. Kan kreve litt fikling, ev skyv bremsestempelet tilbake med store tanga

-Fjern de gamle klossene. Den indre sitter med fjærer inn i bremsestemplet, vipp den ut med trekkeren

-Klem stempelet helt tilbake med stor tang

-Smør fett på baksiden og endestykkene på de nye klossene

-Monter klossene

-Gjenmonter i motsatt rekkefølge. Fjæren setter du i nedre hull, og bryter den på plass i det andre hullet.

Når du er ferdig trår du noen ganger på bremsepedalen slik at klossene går inntil skiva. Så sjekker du bremsevæskenivå

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider